Amazon zorgt nog niet voor verwachte schokeffect in Nederland

Amazon zorgt nog niet voor verwachte schokeffect in Nederland

02-09-2020 15:57:00 | Door: Pie Kamau | hits: 1465 | Tags:

Amazon heeft als marketplace na de lancering in Nederland in maart nog geen grote impact. Wel valt op dat een kwart van de klanten bestaat uit hoogopgeleide mannen met een hoog inkomen. Dat blijkt uit de nieuwste MarketPlace Monitor over het tweede kwartaal van marketplace specialist Maze-One in samenwerking met Marketing Research & Analytics Bureau MeMo2. Elk kwartaal publiceren Maze-One en MeMo2 de Marketplace Monitor met ontwikkelingen rond de vijf grootste marketplaces die in Nederland actief zijn: bol.com, Amazon, AliExpress, Wish en Coolblue.

Bol.com blijft toonaangevend

Bol.com laat al over een langere periode en ook weer in het tweede kwartaal van 2020 zien dat het de meest dominante speler is. Met grote afstand is bol.com de favoriet van gemiddeld Nederland (18+): we bestellen daar het liefst onze pakketjes. Daarnaast is bol.com al geruime tijd het meest aansprekend en geniet het platform het meeste vertrouwen dat het pakketje ook daadwerkelijk aankomt. Het feit dat bol.com toonaangevend is, geldt voor vrijwel alle productcategorieën, met uitzondering van het kledingsegment. In deze categorie worden Wish en AliExpress als eerste genoemd en vertoont bol.com een stabiele positie.

Amazon loopt nog achter op concurrentie

Amazon laat in het tweede kwartaal een klein plusje zien, maar vooralsnog is het dit platform niet gelukt om een grote impact te creëren na de introductie in Nederland in maart: Amazon is nog de minst aansprekende en minst favoriete marketplace van de gemiddelde Nederlander. Amazon wint wel terrein op de laagste prijs-perceptie. De consument ziet Amazon niet meer als duurste. Dat is nu Coolblue. AliExpress wordt gezien als de goedkoopste aanbieder, gevolgd door Wish. Daar staat dan weer tegenover dat AliExpress en Wish het minste vertrouwen genieten als het gaat om het daadwerkelijk afleveren van een besteld pakket.

Klantprofiel Amazon: hoog opgeleide mannen

Ondanks de nog matige impact van Amazon, is het profiel van zijn klanten wel opvallend. Zo behoort bijna een kwart van de Amazon-klanten tot de hoogste welstandsklasse, terwijl dat bij Wish slechts om 14 procent gaat. Daarnaast is het klantprofiel van Amazon voor het merendeel man en is ruim de helft hoogopgeleid.

Weinig invloed coronavirus op categorieën

Verder valt op dat in het tweede kwartaal van dit jaar waarbij Covid-19 een sterke (tijdelijke) invloed had op het (aankoop)gedrag van Nederlanders, weinig veranderingen in de verschillende categorieën teweeg heeft gebracht. Op het gebied van wonen en huishoudelijke apparatuur is een stijgende tendens zichtbaar, terwijl er in de categorieën boeken, video’s, games en elektronica een licht dalende tendens is. De MarketPlace Monitor van Maze-One en MeMo2 is een driemaandelijks onderzoek naar de stand van zaken rond de marketplaces.

www.maze-one.com
www.memo2.nl
www.amazon.com

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.