Adverteerders besteden in 2019 13 procent meer aan digital advertising

Adverteerders besteden in 2019 13 procent meer aan digital advertising

28-05-2020 15:25:49 | Door: David de Jong | hits: 1996 | Tags:

Het marktaandeel digital advertising is in in Nederland 2019 met 13 procent gestegen tot 2,2 miljard euro. Voor 2020 wordt een daling verwacht van de reclamebestedingen van 20 procent bij een daling van het BBP van 5,3 procent. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study die Doloitte in opdracht van IAB Nederland uitvoerde.

Het rapport is samengesteld aan de hand van data van 42 bedrijven die in Nederland actief zijn waaronder uitgevers, mediabureaus en ad-tech bedrijven.

Digital advertising heeft in 2019 net als de jaren daarvoor, traditionele mediatypen als televisie (+,04 procent), radio (+2,9 procent), magazines (-5,9 procent), kranten (-6,3 procent) en OOH (-2,2 procent) achter zich gelaten. Online Ad Spend Study toont een samengestelde jaarlijkse groei over de periode van 2012-2019 van 9,7 procent. Net als in voorgaande jaren is search advertising ook in 2019 de belangrijkste drijver van deze groei. Sinds 2013 zien we jaarlijks al de grote invloed van search binnen het totale online-advertentiebudget, het groeipercentage van dit jaar (+15 procent) bevestigt dat search een onmisbaar onderdeel is van het advertentiebudget.

Naast een aanhoudende groei van online video (+21 procent) laat het onderzoeksrapport zien dat de sterke opmars van digitalisering van andere traditionele media zich voortzet. Mede dankzij de toename van het aantal schermen en campagnes groeide DOOH-advertising (Digital Out of Home) in 2019 verder door met 35 procent. Ook binnen de nog traditionele audiomarkt worden stappen gezet richting digital en groeide digital audio in 2019 naar verwachting met 44 procent.

Het onderzoeksrapport laat zien dat door de maatregelen omtrent het coronavirus de ad-spenddaling met name aan het einde van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal van dit jaar is ingezet. De shock die het virus teweegbracht, zorgde volgens de respondenten ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, zijn gepauzeerd of geannuleerd.

Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: "De coronavirus-uitbraak heeft de wereld, het dagelijks leven en onze industrie drastisch beïnvloed. Wat de volledige impact zal zijn, kunnen we nog niet aangeven. Wat we wel weten, is dat een goed overzicht van de situatie vóór de coronavirus essentieel is voor benchmarking, het begrijpen van de impact en routes naar herstel. De Online Ad Spend Study van IAB Nederland is daarin een onmisbaar instrument."

Nathalie La Verge, Director TMT Deloitte: "In de tien jaar dat wij onderzoek doen naar de ontwikkelingen binnen de digitale-advertentiemarkt, zijn er veel trends en ontwikkelingen langsgekomen. Zo zagen we de verschuiving naar digital vanuit alle mediumtypen, de groei van mobiel en video, en de dominantie van de global platforms binnen het Nederlandse digitale-marketing-ecosysteem. Met de nieuwe realiteit van het coronavirus  zal het tijdperk van tien jaar digitale groei ten einde komen. Met deze turbulente start van het nieuwe decennium liggen er uitdagende tijden voor ons."

Het rapport kan via deze link worden gedownload

www.iab.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.