Marketing Report
ATL-campagne Film1 richt zich op gemak van lineaire tv

ATL-campagne Film1 richt zich op gemak van lineaire tv

Een groot deel van Nederlandse consumenten van videodiensten haakt af bij de zoektocht naar een film of serie. 21 procent ervaart keuzestress en 41 procent haakt regelmatig af. Dit aandeel is met 46 procent nog hoger onder vrouwen. Dit blijkt uit onderzoek dat Telecompaper onlangs heeft uitgevoerd onder consumenten van videodiensten, op initiatief van Film1. De oplossing voor dit tijdrovende keuzeproces is het uitgangspunt van de Above the Line (ATL)-campagne van premium filmzender Film1, die is ontwikkeld door creatief bureau Superheroes.

Jeroen Bergman, directeur van Film1/FilmBox bij SPI International: “Films kijken moet een stressvrije en aangename ervaring zijn. In het huidige medialandschap is dit niet altijd de realiteit. In verschillende onderzoeken en feedback die we van de kijkers hebben ontvangen, blijkt dat veel mensen moeite hebben met het vinden van de juiste content. Film1 biedt deze ontspannen ervaring met onze vier lineaire filmzenders.”

Film1 werkte samen met het onafhankelijk onderzoeksbureau TelecomPaper om het streaminggedrag van de Nederlandse doelgroep verder te analyseren. Het onderzoek is gedaan in september 2021 en gebaseerd op antwoorden van 800 respondenten met een of meerdere videodiensten waarbij uitkomsten zijn gestratificeerd naar leeftijd, geslacht en opleiding.

Het onderzoek heeft aangetoond dat te veel streamingopties het moeilijker maken om een keuze te maken. Alex Araque Diaz, strateeg bij SuperHeroes: "Het onderzoek van Telecompaper wees uit hoeveel tijd we kwijt zijn aan het kiezen van een film. We hebben hier context aan gegeven en voor een tone of voice gekozen, die het merk en zijn ambities weerspiegelt. Met deze boodschap willen we iedereen overtuigen dat je geen tijd hoeft te verspillen aan het kiezen van een film.”

Zoektijd
Uit het onderzoek blijkt dat het vinden van een goede film of serie veel tijd in beslag neemt. Acht op de tien gebruikers van videodiensten zoekt via streamingdiensten minder dan 20 minuten naar wat ze willen kijken. Toch is 11 procent langer dan 30 minuten aan het zoeken; dit zijn ruim 1 miljoen Nederlanders. Kijkt iemand gemiddeld een film per week, dan besteedt men maandelijks al gauw de kijktijd van een hele film aan de zoektocht.

Gemak van lineaire tv
Het gemak van een film of serie kijken op reguliere tv-zenders wordt ook hoog gewaardeerd. Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart graag met zappen op TV een goede film tegenkomt. Met vier themakanalen kunnen Film1-abonnees elke maand een selectie kwaliteitsfilms bekijken, zonder langdurig te scrollen. In 2020 werd een nieuwe pay off voor Film1 gelanceerd: Altijd een goede film, die ook aangeeft dat je geen tijd hoeft te verspillen aan het kiezen van een goede film. 

De ATL-campagne wordt uitgerold met billboards en via social media en benadrukt het voordeel van het direct afstemmen op een goede film om zo tijd te besparen.

www.film1.nl
www.spiintl.com
www.hellosuperheroes.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief