ACM: EU komt met betere bescherming consumenten tegen nepaanbiedingen

ACM: EU komt met betere bescherming consumenten tegen nepaanbiedingen

24-11-2021 12:51:48 | Door: David de Jong | hits: 674 | Tags:

Per mei 2022 worden regels ingevoerd als gevolg van gewijzigde Europese regelgeving bij aanbiedingen. Daarbij moet de referentieprijs bij een aanbieding (van/voor) daadwerkelijk 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding zijn gevoerd. Dit is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven voor de prijsaanbieding heel kort een hoge prijs in de markt zetten en daarmee het prijsvoordeel voor consumenten te gunstig voorspiegelen. Er gelden enkele uitzonderingen op de nieuwe norm, bijvoorbeeld voor beperkt houdbare producten en voor oplopende kortingen op hetzelfde product.

De gewijzigde norm is volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) veel duidelijker voor bedrijven en consumenten, waardoor de ACM de norm effectiever kan handhaven. Een aanbieding krijgt daarmee meer waarde voor de consument, omdat het gepresenteerde prijsvoordeel straks veel beter het werkelijke prijsvoordeel voor de consument weergeeft.

Met de inwerkingtreding van de gewijzigde prijzenwet in mei 2022 gaat de ACM hierop toezicht houden.

Voor de consument is het lastig te controleren of het gepresenteerde voordeel wel echt is. Met name online kunnen bedrijven hun prijzen voortdurend aanpassen. De consument weet vaak niet of het echt om een aanbieding gaat.

De wet stelt dat verkopers consumenten niet op het verkeerde been mogen zetten met nepaanbiedingen. Het product moet daadwerkelijk voor de gehanteerde van-prijs verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding, maar dit hoeft niet continu te zijn geweest.
 
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM : “Alleen als prijzen eerlijk worden vermeld, kunnen consumenten aanbiedingen goed beoordelen en vergelijken. Met de nieuwe strenge regels die komend jaar van kracht worden, zijn consumenten beter beschermd tegen nepaanbiedingen.”

Volgens de ACM geeft een hoge van-prijs consumenten het gevoel dat zij veel korting krijgen en leidt ertoe dat zij minder op zoek gaan naar alternatieven. Verkopers spelen bewust in op de gevoeligheid van consumenten voor aanbiedingen, zowel offline als online. Met name online zijn er voor bedrijven veel mogelijkheden om met de prijs te experimenteren en te differentiëren.

Om consumenten te beschermen gelden er regels voor de manier waarop verkopers hun prijzen moeten vermelden, wanneer zij iets een aanbieding mogen noemen en hoe de aanbieding moet worden gepresenteerd. Daarvoor geldt nu nog de norm dat de verkoper de bij de aanbieding genoemde van-prijs daadwerkelijk gerekend moet hebben in een periode van 3 maanden voorafgaand aan de aanbieding.

De ACM heeft eerder dit jaar online de aanbiedingen van 250 populaire producten (speelgoed en consumentenelektronica) van 25 webshops gedurende enkele maanden automatisch vastgelegd. Daarbij zag de ACM dat webshops regelmatig aanbiedingen deden die geen echte aanbiedingen waren. Soms ging het om langlopende aanbiedingen (producten die gedurende de hele controletijd als aanbieding werden gepresenteerd), soms was de ‘van’ prijs een prijs die niet recent of helemaal niet was gevoerd. De ACM gebruikt deze inventarisatie als opmaat naar de handhaving van de nieuwe regels in 2022.

www.acm.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.