VAB-onderzoek: KPI’s verschillen per type adverteerder

Screenforce: Verschillen in prioriteiten tussen kleine en grote adverteerders

De Amerikaanse zusterorganisatie van Screenforce, VAB, heeft samen met Advertiser Perceptions onderzocht welke KPI’s marketeers het belangrijkst vinden. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen kleine, middelgrote en grote bedrijven, op basis van hun advertentiebudget. Screenforce heeft de belangrijkste bevindingen samengevat.

Bedrijfs- en marketingdoelstellingen

Uit het onderzoek blijkt dat alle bedrijven dezelfde top 3 doelstellingen nastreven: merkbekendheid, omzet en winst. Toch verschillen de prioriteiten per grootte. Kleine adverteerders zetten merkbekendheid bovenaan, bij grotere bedrijven staat omzetgroei voorop. Bij middelgrote bedrijven nemen merkbekendheid en omzet een gedeelde centrale plek in.

Bij kleine adverteerders zijn bedrijfs- en marketingdoelstellingen vaak minder goed op elkaar afgestemd. Grotere bedrijven hebben die aansluiting beter georganiseerd, al blijft er spanning bestaan tussen korte-termijn performance en langetermijn merkbouwen.

KPI’s en videomarketing

De keuze voor KPI’s hangt vooral af van de mate waarin ze meetbaar zijn en aansluiten op de strategie. In de praktijk overheerst de korte termijn. Zo meten kleine adverteerders met video-campagnes vooral omzet en sales, terwijl grote adverteerders merkbekendheid belangrijker vinden. Ook het mediumgebruik verschilt: kleine adverteerders zien social media als belangrijkste driver, bij middelgrote en grote bedrijven speelt televisie juist een centrale rol.

Strategische inzichten

Het onderzoek maakt duidelijk dat de omvang van een bedrijf grote invloed heeft op de marketingkeuzes die gemaakt worden. Voor kleine bedrijven ligt de nadruk op zichtbaarheid, voor grote bedrijven op verfijning en balans tussen merk en performance.

Lees het volledige overzicht en de verdieping in de resultaten via Screenforce.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Michel van der Voort: Maak tv-inkoop even simpel als online

09-09-2025 | 00:15:00
Michel van der Voort is algemeen directeur van brancheorganisatie Screenforce. We spreken met hem over de halfjaarcijfers, NMO Kijkonderzoek Fase 2 en meer.

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Michel van der Voort: Maak tv-inkoop even simpel als online

09-09-2025 | 00:15:00
Michel van der Voort is algemeen directeur van brancheorganisatie Screenforce. We spreken met hem over de halfjaarcijfers, NMO Kijkonderzoek Fase 2 en meer.

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.