Tag Resultaten
Management neemt PXR Media over met steun NewPort Capital
Het management, bestaande uit Ernst Keyzer en Marc Pultrum, heeft samen met NewPort Capital de aandelen verworven van de verkopende aandeelhouders
Strijd om Warner Bros. Discovery: officiële afwijzing bod Paramount Skydance
De zogeheten board van Warner Bros. Discovery heeft het vijandige het bod van Paramount Skydance om het bedrijf voor 108,4 miljard over te nemen, afgewezen en raadt aandeelhouders af om daarop in te gaan
Omnicom Media Nederland: wijzigingen op komst
Omnicom Media Nederland zal de komende tijd nog een aantal wijzigingen aankondigen op het vlak van onder meer de organisatie en huisvesting. Ondertussen heeft Onno Seelen (Chief Commercial Officer van het voormalige Omnicom Media Group NL) het bedrijf verlaten
Havas neemt Belgisch bureau Digizik over
Havas neemt DIGIZIK uit België over, een bureau dat gespecialiseerd is in entertainment, muziek en cultuur
Daymakers wordt onderdeel van ITA Group
ITA Group heeft het Utrechtse experiencebureau Daymakers overgenomen. Daymakers ontstond uit de fusie van FX Agency en D&B Eventmarketing
Paramount Skydance doet vijandig bod om geheel Warner Bros. Discovery over te nemen
Paramount Skydance heeft een zogeheten vijandelijk bod gedaan om geheel Warner Bros. Discovery over te nemen. Dit in reactie op het bod van Netflix dat voor 87,7 miljard dollar de film-/tv-studios van Warner Bros. en streamingdienst HBO Max wil overnemen
Netflix koopt Warner Bros. en HBO Max voor 82,7 miljard dollar
Netflix heeft aangekondigd de film-/tv-studios Warner Bros. en de streamingdienst HBO Max te kopen van Warner Bros. Discovery voor een totale waarde van 82,7 miljard dollar
Kim Klaver neemt geheel PR-Dashboard over van oprichter Jeroen Goeman Borgesius
Kim Klaver heeft PR-Dashboard geheel overgenomen. Daarmee heeft Jeroen Goeman Borgesius zijn aandelen verkocht
DDB Amsterdam gaat op in TBWA\NEBOKO
DDB Amsterdam gaat op in TBWA\NEBOKO. Het is het gevolg van de overname van IPG door Omnicom en de strategie die Omnicom daarna gepresenteerd heeft
Hebben we nog een mening nodig over de overname van IPG door Omnicom?
Dat de overname historisch is, staat buiten kijf. Maar voor mij bewijst het vooral iets anders: Het oude agency-model werkt niet meer
Overname Interpublic Group door Omnicom feit
De overname van Interpublic Group (IPG) door Omnicom is op 26 november 2025 geëffectueerd. Een reorganisatie is wereldwijd aangekondigd die 4.000 werkplekken zal kosten. De labels DDB, Mullenlowe en FCB worden geschrapt
DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.
Europese Commissie keurt overname van IPG door Omnicom goed
De Europese Commissie heeft de overname van Interpublic Group (IPG) door Omnicom Group onvoorwaardelijk goedgekeurd
Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media
De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemens
Fusies en overnames in de agencymarkt nemen toe
De M&A-markt voor digitale bureaus ontwikkelt zich in hoog tempo. Dat bleek tijdens het gezamenlijke event van Dutch Digital Agencies (DDA) en Match Plan
Social mediabureau Team5pm overgenomen door Samy
Het social media bureau Team5pm is overgenomen door Samy. Team5pm is actief vanuit Stockholm, Kaapstad en Warschau en het Amsterdamse hoofdkantoor.
DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM
Kemari maakt doorstart onder leiding van Twinsense
Digital marketingbureau Kemari maakt een doorstart na het faillissement. Het bedrijf wordt voortgezet door Twinsense
True Ideas neemt Johnny Wonder over
De bureaus True Ideas en Johnny Wonder gaan samen verder onder de naam True Ideas
Paramount Skydance bereidt overnamebod voor op Warner Bros. Discovery
Paramount Skydance zou een overnamebod voorbereiden om Warner Bros. Discovery over te nemen.
Flowbox versterkt Europese positie met overname Dreaminfluence
Met de integratie bedient Flowbox meer dan 1.000 merken in Europa en groeit het naar een jaarlijkse omzet van bijna 9 miljoen euro.
VDS Publishers neemt belang in Planet Nine Media
Planet Nine Media werd opgericht in 2020 en ontwikkelde zich sindsdien tot een onafhankelijke softwarepartij met eigen ad-publishing en header bidding-technologie
Dentsu overweegt verkoop internationale tak
De Japanse reclamegroep Dentsu is zich aan het oriënteren op de verkoop van de niet-Japanse activiteiten. Daarmee zou een einde komen aan de ambitie om te concurreren met de andere grote spelers als Omnicom/IPG, WPP, Publicis en Havas.
Omnicom krijgt obligatiehouders mee in overname Interpublic Group
Met het aanbod kan Omnicom tot 2,95 miljard dollar aan bestaande schuld van Interpublic Group vervangen door nieuwe Omnicom senior notes en contanten.
Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit
De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.
MSQ: geen overname Monks/S4Capital
One Equity Partners, de meerderheidsaandeelhouder van het Britse bureau MSQ sluit een overname van (het eveneens Britse) S4Capital uit
S4 Capital in beeld bij overnamekandidaten
Lage beurswaarde maakt S4 Capital aantrekkelijk voor investeerders
Overname Paramount Global door Skydance/RedBird een feit
Paramount Global is overgenomen door Skydance en RedBird Partners. Het bedrijf noemt zich voortaan Paramount, a Skydance Corporation
Huray neemt WeDigital over en breidt aanbod uit
Met de overname verstevigt Huray zijn positie als full-service online marketingbureau en breidt het zijn expertise uit.
Overname Paramount Global door Skydance goedgekeurd door Amerikaanse FCC
De overname van het Amerikaanse mediabedrijf Paramount Global door het eveneens Amerikaanse Skydance en RedBird Capital Partners is door de Amerikaanse toezichthouder FCC goedgekeurd
Bauer Media Outdoor neemt netwerkpartner 2C over
Bauer Media Outdoor Nederland heeft 2C overgenomen. Met deze stap krijgt het bedrijf het directe beheer over contracten met meer dan 60 gemeenten
The Brink Agency neemt Technisch Bureau Lindhout over
The Brink Agency in Amsterdam neemt Technisch Bureau Lindhout (TBL) uit Woerden over.
Bod op Roularta Media Group nog niet voldoende
Het bod van de familie De Nolf om meer dan 95 procent van de aandelen van Roularta Media Group in handen te krijgen is niet geslaagd. De familie heeft via Koinon NV inmiddels 93,13 procent in handen gekregen
Follo neemt Brandsom over
Follo neemt Brandsom over. Met de overname versterkt Follo de marktpositie in marketplaces
Piet Hein Smit krijgt 350.000 euro van Candid na conflict over overname XXS
Candid moet oud-reclamemaker Piet Hein Smit naar schatting 350.000 euro betalen voor zijn aandelen in XXS, het bureau dat onder meer werkte voor HEMA, EasyJet en het Rode Kruis
Fusie DPG en RTL NL: Kans of risico voor adverteerders?
Vrijdag is bekend geworden dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht geeft voor de overname van RTL Nederland door DPG Media.
John Olivieira: Erik Roddenhof, laat zien dat jullie dit serieus nemen
[Column] Kun je journalistieke verscheidenheid en kritische tegenmacht werkelijk garanderen binnen één commercieel mediaconcern?
ACM: DPG Media krijgt vergunning voor overname RTL Nederland
De Autoriteit Consument & Markt heeft DPG Media toestemming gegeven om RTL Nederland over te mogen overnemen van het beursgenoteerde RTL Group (van Bertelsmann)
Kompas Publishing neemt Hi Label volledig over
Kompas Publishing heeft de resterende aandelen van Hi Label overgenomen en is nu volledig eigenaar van het lifestyle mediabedrijf.
Strike Group neemt dataspecialist EDM over
Met deze stap breidt het datacollectief zijn positie in data, technologie en compliancy verder uit, zowel in Nederland als internationaal.
Seeders neemt Tribal Agency over
Met de toevoeging van Tribal Agency, gespecialiseerd in SEA, SEO en social advertising, versterkt Seeders zijn full-funnel marketingaanbod.
Raymond van Kasterop: Digitalisering stuwt Bauer Media Outdoor Nederland naar groei
De Bauer Media Group is van oorsprong een printuitgeverij met 200 magazinemerken en 150 radiomerken in negen landen
The Fat Lady en MediaMixer starten North by Northwest
De groep, met vestigingen in Antwerpen en Gent, telt 75 medewerkers en wil bedrijven helpen navigeren in een steeds complexer communicatielandschap.
FD: overname RTL Nederland door DPG Media bijna rond bij ACM
Het Financieele Dagblad meldt dat de ACM met een aantal voorwaarden bereid is de overname van RTL Nederland door DPG Media goed te keuren
Team Liquid neemt Nederlands esports-team Team Gullit over
Het gaat om de grootste overname in de geschiedenis van Nederlandse esports.
SuperRebel.Agency, The Best Social en Today’s Milk fuseren
De bureaus SuperRebel.Agency, The Best Social en Today’s Milk gaan samen verder als één creatief bureau onder de naam SuperRebel.Agency.
Floors Group neemt Laminaat.nl over
De overname past binnen de groeistrategie van het vloerenbedrijf dat in 2025 vijftien jaar bestaat. Laminaat.nl blijft onder eigen naam opereren
The Relevance Group breidt netwerk uit met TDA Group
Met deze uitbreiding bestaat het collectief nu uit acht gespecialiseerde bureaus op het gebied van marketing technology, data science, insights en AI.
Fusie SuperRebel, The Best Social en Today’s Milk
Natascha van den Ende (Today's Milk) wordt Managing Director en Lodewijk Varossieau Chief Creative Officer
Bambuu breidt uit met Lieke.Online
Bambuu heeft het online marketingbureau Lieke.Online toegevoegd aan de organisatie. De twee bureaus gaan samen verder onder de naam Bambuu Groeimakers
Clear Channel voortaan Bauer Media Outdoor
Het Duitse Bauer Media Group heeft met ingang van 1 april 2025 de overname van Clear Channel Noord-Europa afgerond. Het bedrijf heeft aangekondigd de naam te wijzigen in Bauer Media Outdoor
ACT.agency neemt The Post over
Met deze overname breidt ACT.agency haar expertise in B2B, onderwijs en de publieke sector uit.
Clear Channel verkoopt Latijns-Amerikaanse tak
Clear Channel Outdoor Holdings, Inc. heeft de verkoop van zijn activiteiten in Mexico, Peru en Chili aan Global Media US LLC afgerond
Hanze Media Groep overgenomen door Liplyn IG
De overname van Hanze Media Groep door Liplyn IG is op donderdag 6 februari 2025 voltrokken, Hanze Media Group gaat verder onder de naam Liplyn Recruitment
Teads-overname door Outbrain feit
Technologisch platform Outbrain heeft Teads overgenomen voor 1 miljard dollar; 725 miljoen dollar is daarbij cash betaald. Altice heeft na de transactie 42 tot 47 procent van Outbrain in handen gekregen
Mediahuis kondigt overname DGN Groep aan
Mediagroep Mediahuis heeft plannen voor de overname van DGN Groep. De platformen van dit bedrijf: ZorgKiezer, EnergieKiezer en DeGoedkoopsteNotaris
DCVF neemt retailactiviteiten HelloHero over
DCVF neemt de retailactiviteiten van HelloHero over. HelloHero-oprichter Harmen Schepers krijgt de leiding over de afdeling Retail Experience Design
Kantar Media wordt verkocht aan H.I.G. Capital
Het data-onderzoeksbedrijf Kantar Group heeft aangekondigd Kantar Media te willen verkopen aan het Amerikaanse private equitybedrijf H.I.G. Capital
Talon neemt Out of Home Masters over
Om de continuïteit te waarborgen, blijft het huidige managementteam van Out of Home Masters aan, onder leiding van Frank Hardenberg
[Bob's World View] Wat de laatste F&O-ontwikkelingen voorspellen
Het jaar is begonnen met ingrijpende verschuivingen in de reclame- en marketingindustrie, grotendeels aangedreven door fusies en overnames (M&A).
Leo Burnett en Publicis Worldwide fuseren in Leo
Publicis Groupe fuseert Publicis Worldwide en Leo Burnett tot Leo
Dékuple Group neemt DotControl en Selmore over
Het creatieve bureau Selmore en het digitale bureau DotControl zijn voor de meerderheid overgenomen door de Dékuple Group, speler in datamarketing en communicatie
Bauer Media koopt Clear Channel Outdoor Nederland en Noord-Europa voor $625 miljoen
Clear Channel Outdoor Holdings, Inc. heeft aangekondigd een definitieve overeenkomst te hebben gesloten voor de verkoop van zijn Europe-North-segment waaronder Nederland aan Bauer Radio
Online Klik en Impact Media Concepts bundelen krachten
Online Klik, een performance marketingbureau uit Eindhoven, en Impact Media Concepts (IMC), een branding-, webdevelopment- en online marketingbureau uit Nuenen, zijn per 1 januari 2025 samangevoegd. Samen gaan zij verder onder de naam Online Klik.
Junction Creative + Digital Agency neemt Tussendoor en Vorm 2 over
Het in Leeuwarden gevestigde Junction Creative + Digital Agency heeft Tussendoor en Vorm 2 overgenomen
Rajiv van Wijk en Thijs Mensink weg bij Kemari Digital; verkopen belang House of Creators
Mede-oprichters Rajiv van Wijk en Thijs Mensink hebben besloten hun rollen bij Kemari Digital neer te leggen en daarmee ook hun aandelen in House of Creators te verkopen
Videohelden en Full Frame bundelen krachten
Het in videocontentbureau Videohelden fuseert per 1 januari met creatief bureau Full Frame.
Abovo Maxlead neemt Slowaakse DASE Analytics over
Abovo Maxlead, dat al een kleine minderheid van de aandelen bezat, heeft nu alle aandelen overgenomen.
WSJ: Omnicom Group gaat Interpublic Group overnemen
Omnicom Group staat op het punt om Interpublic Group over te nemen. Dat meldt The Wall Street Journal
Newcraft gaat verder als VML
Digital consultancy Newcraft gaat verder als VML. Binnenkort gaan de twee bedrijven verder onder dezelfde naam, en bundelen ze hun krachten.
Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect
Per 1 januari 2025 gaan zusterondernemingen Markteffect en DirectResearch samen verder onder de naam Markteffect.
Happy Horizon neemt Iconic Studios over
Happy Horizon zet een strategische stap met de overname van Iconic Studios, een bureau gespecialiseerd in PR, events en influencer marketing.
Pathé neemt CineCity in Zeeland over
Pathé neemt CineCity over, het grootste bioscoopbedrijf in Zeeland met vestigingen in Vlissingen en Terneuzen
Schbang neemt designbureau Addikt over: gaat verder als AddiktSchbang
Onder de naam addiktSchbang ontstaat een combinatie van Schbang’s netwerk van meer dan 1300 communicatie-experts en de zeventien jaar aan designervaring van addikt binnen Europa.
Cäsar neemt EMC Cultuuronderzoeken over
Daarmee zet Cäsar een eerste belangrijke stap om zijn propositie ook in de cultuursector aan te bieden; data inzetten
Podimo neemt Tonny Media over
Het in 2020 door Jaap Reesema, Sander Schimmelpenninck en Titus van Dijk opgerichte Tonny Media is per direct volledig overgenomen door Podimo
Autoblog.nl wordt onderdeel van PXR
Als onderdeel van PXR zal Autoblog.nl blijven opereren als een zelfstandig merk, met behoud van zijn identiteit en redactionele formule en onafhankelijkheid.
Paramount Global ontslaat duizenden mensen in de VS
Paramount Global, het Amerikaanse mediabedrijf dat aankondigde door Skydance te worden overgenomen in 2025, heeft een forse reorganisatie aangekondigd
Outbrain neemt Teads over; Altice krijgt groot belang in Outbrain
Technologisch platform Outbrain neemt Teads over voor 1 miljard dollar; 725 miljoen dollar wordt daarbij cash betaald. Altice krijgt na de transactie 42 tot 47 procent van Outbrain in handen
DPG Media vraagt vergunning aan bij ACM voor overname RTL Nederland
DPG Media heeft een vergunningsaanvraag ingediend bij de ACM voor de overname van RTL Nederland. De ACM besloot dat een vergunningsaanvraag noodzakelijk is omdat op basis van de melding de overname een mogelijk negatieve invloed heeft op de concurrentie.
STROOM en M2|OC gaan samen verder onder de naam STROOM
Het bureau wordt geleid door Samantha Catsburg (CEO), voorheen Managing Director van STROOM
Only creative entrepreneurs neemt Belgisch marketingbureau Happiness over
Dit is het eerste bureau buiten Nederland dat zich aansluit bij Only en zal de basis vormen voor de community in België
Kompas Publishing neemt meerderheidsbelang in Hi Label
Met de integratie van Hi Label bundelt Kompas de kennis en krachten om de platformen nog verder te laten groeien
ACM publiceert openbare versie afwijzing overname RTL Nederland door DPG Media
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de openbare versie gepubliceerd van de beslissing tot afwijzing van de meldingsaanvraag van DPG Media voor het mogen overnemen van RTL Nederland
Beautify gaat op in NMSBL
De digitale titel Beautify gaat op in NMSBL en houdt per 1 juli 2024 op als zelfstandige titel
Mediaplus/Serviceplan Group neemt Britse Total Media Group over
Mediaplus,dat onderdeel is van de internationale Serviceplan Group met onder meer een vestiging in Amsterdam, neemt het Britse Total Media Group over
Overname B12 Consulting door Yuma
Met de integratie van B12 in Yuma zal de groep de volledige digitale transformatie van klanten verder kunnen versterken
Paramount Global vervangt CEO in overnamediscussie
Paramount Global heeft CEO Bob Bakish vervangen door een CEO-office met drie directeuren: George Cheeks (CEO van CBS Entertainment), Chris McCarthy (van Showtime Entertainment, MTV Entertainment en Paramount Media Networks) en Brian Robbins (CEO van Paramount Pictures en Nickelodeon)Paramount Global heeft CEO Bob Bakish vervangen door een CEO-office met drie directeuren: George Cheeks (CEO van CBS Entertainment), Chris McCarthy (van Showtime Entertainment, MTV Entertainment en Paramount Media Networks) en Brian Robbins (CEO van Paramount Pictures en Nickelodeon)
Alfred neemt short-form videocontent pionier OnSocial over
Deze strategische samenwerking versterkt Alfred’s positie in het digitale landschap en biedt merken nog meer wegen naar de Happy Many
Team5pm neemt Lijm Amsterdam over
Data-driven video agency Team5pm neemt Lijm Amsterdam over. Lijm Amsterdam is gespecialiseerd in de productie van creatieve social content voor platforms zoals TikTok, Instagram en SnapChat
Aad Kuijper vaste adviseur van Hotel L'Amour
Aad Kuijper heeft zijn dienstverband bij Hotel L’Amour per 1 maart 2024 omgewisseld voor een vast adviseurschap. Peter van Rij heeft aangegeven dat de aandelen van Aad Kuijper in Hotel L’Amour zullen worden verkocht aan mede-oprichters Martijn van Marle en Peter van Rij
[Interview] Doeke de Steur (Creative Media Network) over overname Retail Republic
Creative Media Network nam Retail Republic over. We spreken Doeke de Steur, CEO en aandeelhouder van Creative Media Network
Creative Media Network (CMN) neemt Retail Republic over
Creative Media Network heeft het creatieve bureau Retail Republic overgenomen. Met deze overname stelt CMN extra verdieping in huis te halen op het gebied van concepting, creatie en strategische communicatie
[Maandoverzicht] Februari 2024. Media en marcom stoelendansen vrolijk verder
De nieuwe rubriek [Maandoverzicht] is ons goed bevallen. Dus na Januari 2024. Media en marcom jaar begint met massale stoelendans komen wij nu met het overzicht van februari, een maand waarin de stoelendans gewoon verder ging
[Interview] Sjef Kerkhofs en Twan van Empelen over de overname van DUNKD door Positive/Candid
Positive (Candid Platform) heeft onlangs het (short) video bureau DUNKD overgenomen. We spreken Sjef Kerkhofs, Managing Director van Positive en Twan van Empelen, de oprichter van DUNKD over deze overname
Eigen Fabrikaat wordt DDB Retail
In de praktijk waren we al één voor klanten als Kruidvat en Veilig Verkeer Nederland. Daar geven we in- en extern nu nog meer duidelijkheid over
[Analyse] Wat betekent de overname RTL Nederland door DPG Media (zonder RTL Group)
De voorgenomen verkoop van RTL Nederland door RTL Group aan DPG Media betekent in de Nederlandse mediawereld een verdere consolidatie die volgens sommigen onontkoombaar is en volgens anderen een verschraling kan betekenen
Candid (Positive) neemt short video agency DUNKD over
Positive, het digitale en creatieve content bureau van het Candid Platform, neemt TikTok en videospecialist DUNKD over
Bright per direct verkocht aan PXR en opnieuw zelfstandige titel
PXR heeft per direct Bright overgenomen. De overname betekent dat de op technologie gerichte internettitel Bright per direct weer een eigen domein en omgeving heeft. Bright brengt tech-nieuws, achtergronden en reviews
Fusie Ambassadors en Amp.Amsterdam
Ambassadors en Amp.Amsterdam zijn gefuseerd. Beide bedrijven hadden sinds 2021 een strategische samenwerking
Pijper Media neemt Nouveau over van DPG Media
De overname is voor Pijper Media een versterking van zijn glossy portfolio met onder andere Elegance en Grazia
Even bellen met… Jur Baart over de overname van Fitzroy door United Playgrounds
United Playgrounds heeft het strategische creatieve bureau Fitzroy overgenomen. We bellen even met Jur Baart, (tot nu toe) eigenaar van Fitzroy
[Maandoverzicht] Januari 2024. Media en marcom jaar begint met massale stoelendans
Nieuwe rubriek! Aan het eind van ieder jaar publiceren wij altijd overzichten van de grootste transfers, lanceringen en overnames. Maar we publiceren steeds meer en er lijkt ook steeds meer te gebeuren en daarom hebben we besloten om iedere maand met een update te komen
Fitzroy overgenomen door United Playgrounds
United Playgrounds heeft het strategische creatieve bureau Fitzroy overgenomen. Fitzroy is het zevende bureau dat zich aansluit bij deze groep
BTM|Bataafsche Teeken Maatschappij, OD Designstudio en Teldesign gaan samen
Het Rotterdamse BTM|Bataafsche Teeken Maatschappij voegt zich bij OD Designstudio en Teldesign en gaan per 1 februari 2024 samen
HARDER BETTER STRONGER neemt JUICE promotions over
Na meerdere gezamenlijke projecten is bewust gekozen voor een krachtige, eenduidige propositie voor Benelux-gerichte klanten.
ACM gaat zich focussen op veilige en betrouwbare online omgevingen en energiemarkt
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat zich in 2024 extra focussen op veilige en betrouwbare online omgevingen, evenals op de energiemarkt
Only creative entrepreneurs neemt contentbureau R&Z over
Het bureau is gespecialiseerd in copywriting, bedrijfsjournalistiek en het produceren van podcasts
ZIGT neemt digital agency BossData over in België
ZIGT neemt BossData over, een digital agency in Antwerpen met 35 digitale experts. Deze strategische zet is bedoeld om de expertise en dienstverlening van ZIGT op het gebied van digitale media verder te versterken en klanten een nog breder scala aan geïntegreerde oplossingen te bieden
Overname RTL Nederland door DPG Media is Overname van het Jaar 2023
Ja, en daar is ie dan; het overzicht van de belangrijkste overnames in de Nederlandse media en marcom industrie in 2023. Maar voordat we overgaan tot het sorteren van de belangrijkste overnames eerst een paar woorden in historisch perspectief. Want na een aantal jaren overnames ranken, hebben we wel wat gevoel bij de ontwikkelingen.
[Marketing Report Radio] Christiaan van Dijk (ZIGT) over de overname van RTL Nederland door DPG Media
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we Christiaan van Dijk over de overname van RTL Nederland door DPG Media
Only creative entrepreneurs neemt Leene Communicatie en VormVijf over
Leene Communicatie en VormVijf helpen organisaties om met begrijpelijke en aantrekkelijke communicatie transities te versnellen
Only creative entrepreneurs neemt Videohelden over
Met de toevoeging van Videohelden zet Only een stap in digital videocontent als onderdeel van het uitbouwen van haar full-service digital netwerk
Conversionista sluit zich aan bij Fabrique en Q42
Het Scandinavische CRO-bureau Conversionista kondigt zijn uitbreiding naar Nederland aan
Marketing automations experts Ematters en RapidSugar gaan samen
Per 1 november 2023 zijn marketing automation expert Ematters en RapidSugar samengegaan. Beide merken blijven onafhankelijk vanuit het eigen merk opereren, maar bundelen hun krachten.
Kompas Publishing neemt Gids.tv en Weer.nl over van Talpa Network
Met de overname zet Kompas Publishing in op verdere uitbreiding van haar portfolio
Dawn gaat verder onder de naam Springbok, Jurian van der Hoeven en Marjolein Huisinga gaan bureau leiden, andere rol Inge Ligthart
Met de rebranding zet het de volgende stap als onderdeel van de internationale digitale en creatieve agency voor positieve groei
Roularta Media Group neemt drie magazines van WPG Media over
Met deze overname wordt Roularta Media Group eigenaar van drie magazinemerken in het mindfullness-segment in Nederland
NOISE sluit zich aan bij Only creative entrepreneurs
De Only creative entrepreneurs community breidt met deze toevoeging uit op het gebied van conceptontwikkeling, campagnes en digital marketing
Somention neemt saas-platform Influentials over
Het creator platform biedt een marktplaats van authentic stories from everyday people, for every brand
Overname communicatiebureau Qiem door Tenderbureau Tender Valley
Met de overname onderstreept Tender Valley de ambitie om net iets meer te zijn dan een klassiek aanbestedingsbureau
Babbage Company & Loo van Eck gaan samen verder
Babbage Company en Loo van Eck behoren per 1 september 2023 tot dezelfde groep, maar blijven zelfstandig en naast elkaar opereren onder de eigen (merk)naam
Overname Datumprikker.nl door Kompas Publishing en Sky Is The Limit Investments
De combinatie van de twee aandeelhouders zorgt voor een sterke basis om de platformen nationaal en internationaal verder te laten groeien
MWG en VIA gaan samen verder onder de naam VIA
Tijdens een ingelaste algemene ledenvergadering hebben de leden van VIA en MWG unaniem ingestemd met een fusie tussen beide brancheverenigingen
Mather Economics (Mediahuis) breidt uit in AI met de overname van Sophi
Mather Economics (Mather), een bedrijf dat gespecialiseerd is in strategisch advies voor subscriber yield management, digital product pricing en content analytics, heeft Sophi Inc. overgenomen
[Interview] Saskia Baneke-Delfgaauw (VIA) over de fusie van VIA met MWG
MWG werd in 1971 opgericht als Vereniging Mediawerkgroep en noemt zich al lange tijd MWG, vereniging voor commerciële communicatie. Op 1 januari 2021 fuseerden de VEA (Vereniging Erkende reclame-Adviesbureaus) die in 1917 was opgericht met IAB Nederland tot VIA Nederland
RTL Group en Talpa Network trekken beroep tegen ACM-beslissing in
RTL Group en Talpa Network trekken het beroep in dat ze hadden ingesteld bij de rechtbank Rotterdam afdeling bestuursrecht tegen de Autoriteit Consument & Markt (ACM)
Brancheverenigingen VIA en MWG willen fuseren
Brancheverenigingen VIA en MWG zijn voornemens per 1 september 2023 te fuseren en samen verder te gaan onder de naam van VIA
Baas & Baas neemt One-Two.Agency over
Met deze samenwerking bundelen ze hun krachten om de volledige branding en marketing te verzorgen voor bedrijven die bijdragen aan een betere wereld
Overname de Koninklijke BDU door beheermaatschappij Em. de Jong
Beheermaatschappij Em. De Jong neemt in samenwerking met haar bedrijfsonderdelen Telstar Mediagroep en Janssen/Pers Rotatiedruk Koninklijke BDU Holding over
Hillenaar Outdoor neemt OOHA Media over
Door de overname exploiteren ze straks zestig digitale schermen langs snelwegen in heel Nederland
Nobears Group neemt Muntz over
Reclame- en technologiebureau Muntz uit Amersfoort is overgenomen door Nobears Group. Ook Muntz-spinoff Brandlead, een bedrijf dat softwareoplossingen levert voor geautomatiseerde & gepersonaliseerde lokale branding, shops en advertenties, is overgenomen door Nobears Group
Outtask neemt Aspen Digital over
Outtask heeft Aspen Digital overgenomen. Dit is een datagedreven digital agency en strategisch partner van groeibedrijven. Deze overname markeert volgens Outtask een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf en stelt het bedrijf in staat om de groeistrategie verder uit te bouwen
Digital commerce bureau DNZ sluit zich aan bij United Playgrounds
Zo kunnen ze met een breder pakket aan services beter inspelen op grotere en complexere vraagstukken bij hun klanten
Kompas Publishing neemt tv-zender ONS over
Kompas Publishing heeft de tv-zender ONS overgenomen van Bureauvijftig. Bureauvijftig, dat onderdeel is van The Aging Group, nam op 1 januari 2020 dit kanaal over van Just Media Group (dat in 2019 op zijn beurt onderdeel werd van het Belgische Marmalade Group)
Mediahuis voortaan eigenaar van Radio Veronica
Mediahuis is per 1 juli 2023 eigenaar geworden van Radio Veronica. Daarmee is de verkoop van de radiozender door Talpa Network een feit
Motivaction neemt Bureau RMC over
Onderzoeksbureau Motivaction neemt Bureau RMC, Retail Management Center, over. Bureau RMC is een adviesbureaus op het gebied van retail en dienstverlening en heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een expert op het gebied van consumentenmobiliteit
Fortress Investment Group van Mubadala uit Abu Dhabi koopt failliet Vice Media
De private equitygroep Fortress Investment Group heeft samen met een groep andere investeerders het failliete Vice Media gekocht. De overname zou uitkomen op 350 miljoen dollar volgens The New York Times
Digitaal bureau Talmark en ceratief merkbureau gaan samen onder de naam SteamTalmark
Het creatief merkbureau Steam en digitaal bureau Talmark zijn samengegaan en werken voortaan verder onder de naam SteamTalmark
Energize overgenomen door Happy Horizon
Het merkactivatiebureau Energize is overgenomen door de creatief digitale bureaugroep Happy Horizon en verwacht door deze combinatie verder te kunnen verbreden en groeien
Talpa eCommerce neemt RegioDeals over
Talpa eCommerce, eigenaar van onder andere de platformen ActievandeDag en VakantieVeilingen, heeft overeenstemming bereikt met betrekking tot de overname van het bedrijf RegioDeals
Contentmarketingbureau iMediate neemt ZB over
Contentmarketingbureau iMediate uit Hilversum neemt het in Ede gevestigde ZB Communicatie & Content over. Met het samengaan ontstaat een end-to-end bureau met dertig specialisten voor strategie, digital, creatie en productie
Merkenbureau Globrands wordt onderdeel van United Playgrounds
Merkenbureau Globrands, actief in naming en verbal branding, is overgenomen door United Playgrounds. Samen met LiveWall, Wave, 100 procentEMAIL en Verve dragen zij bij aan het realiseren van de internationale ambities van de groep
Valantic neemt AIOPSGROUP over
Digital commerce agency valantic heeft AIOPSGROUP (AIOPS) overgenomen
Mediahuis investeert in softwarebedrijf Smooved
Mediahuis investeert in het Belgische Smooved, een PropTech scale-up die met innovatieve softwareoplossingen vastgoedmakelaars helpt hun klanttevredenheid te verhogen en zo meer verkoopmandaten te genereren
RTL Group en Talpa Network pro forma in beroep tegen besluit ACM
RTL Group en Talpa Network hebben pro forma beroep ingesteld bij de rechtbank Rotterdam afdeling bestuursrecht tegen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het besluit om de overname van Talpa Network door RTL Group te verbieden
Canal+ neemt SPI International volledig over
Canal+ Luxembourg dat onderdeel is van de Canal+ Group, heeft aangekondigd om de optie om SPI International volledig over te nemen, uit te oefenen. Canal+ Group werd in maart 2022 al voor 70 procent eigenaar van SPI International
[Column] David de Jong: De merkwaardige radio-overnames van Mediahuis
Mediahuis neemt maar liefst vier radiostations over: Radio Veronica uiterlijk in juni en geheel RadioCorp met 100 procent NL, Slam! en Sunlite inclusief de tv-activiteiten van Slam!TV en het belang in 100% NL TV per direct
ACM publiceert openbare besluit verbod van overname Talpa Network door RTL Group
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de openbare versie gepubliceerd van het besluit van 3 maart 2023 om de overname van Talpa Network door RTL Group te verbieden
HYPR neemt ToLocal over
HYPR heeft ToLocal heeft overgenomen. ToLocal is in 2014 opgericht en werkt direct samen met mediabureaus, reclamebureaus en adverteerders
Fremantle neemt meerderheidsbelang in A Team Productions
Fremantle gaat een samenwerking aan met het jonge en ambitieuze productiebedrijf A Team Productions (ATP) uit België. Met de overname verstevigt Fremantle haar positie op de Belgische scripted markt en investeert zij in de groei van haar internationale scripted portefeuille van films en dramaseries
Natwerk neemt Stick over: samen sterkste onafhankelijke bureau van Nederland
Het Amsterdamse Natwerk heeft per 1 maart het Utrechtse Stick overgenomen. Met deze fusie hebben zij zich samengevoegd tot een creatief powerhouse voor merkstrategie, branding en campagnes
MarketResponse neemt Reputations Content & Campagnes over
MarketResponse heeft het reputatiebureau Reputations Content & Campagnes overgenomen
Happy Horizon neemt AdBirds over
Global digital performance marketing agency is de eerste stap in internationale groei
Whello neemt Branding a Better World over
Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden
MarketResponse neemt CX-specialist Underlined over
MarketResponse neemt customer experience-specialist Underlined over van Broad Horizon. Door deze overname versterkt MarketResponse de leidende positie als specialist op het gebied van customer experience op de Nederlandse en internationale markt
ACM beslist officieel: overname Talpa Network door RTL Group verboden
RTL Group krijgt geen vergunning om Talpa Network over te nemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 3 maart 2023 besloten. De overname heeft een negatieve invloed op de concurrentie. Het voorgenomen besluit was sinds eind januari 2023 al bekend
Greymen&Co en MassMovement gaan verder als Key Agency
Digital marketing agency Greymen&Co en mediabureau MassMovement gaan onder een gezamenlijke naam verder. De twee bureaus, die al langere tijd samenwerken, heten vanaf nu Key Agency
Toon neemt webspecialist Safira over
Brandingbureau Toon uit Geldermalsen heeft webspecialist Safira overgenomen, die eveneens in Geldermalsen is gevestigd. Daarmee heeft Toon zijn activiteiten op het gebied van online performance uitgebreid
[Interview] Zoë Servaas (Familyblend) over de overname van Baby op komst
Baby op komst, het online platform en magazine door verloskundigen, is per 1 januari onderdeel van Familyblend en Kompas Publishing
Serviceplan Group neemt Van Houten PR over
Serviceplan Group’s House of Communication heeft pr-bureau Van Houten PR & Communicatie overgenomen. Eigenaar Pim van Houten is aangesteld als PR & Content Director van de Amsterdamse bureaugroep
[Column] David de Jong: Een beschouwing over de ACM-afwijzing, hoe gaat medialand verder?
En daar was ineens het bericht van RTL Group, Talpa Network én de ACM om 08:00 uur op 30 januari 2023 voor opening van de beurzen in Frankfurt en Luxemburg. Na de zaak PostNL en Sannd is deze kwestie voor de ACM misschien wel de meest rumoerige zaak geweest als het om overnames gaat
ACM wijst overname Talpa Network door RTL Group af
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de conclusie getrokken dat de overname van Talpa Network door RTL Group leidt tot een te grote machtspositie waardoor de ACM geen vergunning afgeeft. Dat concludeert de ACM op basis eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs
Overname Baby op komst door Familyblend en Kompas Publishing
Baby op komst, het online platform en magazine door verloskundigen, is overgenomen door Familyblend en Kompas Publishing
Supermarkt-app Crisp en maaltijdbox De Krat gaan samen
App-only supermarkt Crisp en maaltijdbox De Krat gaan samen verder in de missie om beter eten mogelijk te maken voor meer mensen
Banijay Benelux koopt meerderheid Belgische scripted productiebedrijf Johnnydepony
Banijay Benelux – dat onderdeel is van het in Amsterdam beursgenoteerde FL Entertainment – heeft een meerderheid van het Belgische scripted productiebedrijf Jonnydepony overgenomen
[Column] David de Jong: Reclameverkoop SBS6 en Net5 naar Mediahuis, gaat dat werken voor ACM?
En ineens was het remedievoorstel op vrijdag 13 januari 2022 grotendeels openbaar. RTL Group en Talpa Network deden een statement en Mediahuis Nederland publiceerde erover in De Telegraaf met de eigen CEO aan het woord
RTL Group stelt aan ACM voor: Mediahuis Nederland gaat reclameverkoop SBS6, Net5, Veronica en SBS9 doen
RTL Group en Talpa Network/Talpa Holding hebben bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voorgesteld dat Mediahuis Nederland de reclameverkoop van SBS6, Net5, Veronica en SBS9 gaat doen en daarmee in feite Talpa Media Solutions overneemt
[Column] Paul de Bijl (ACM): Politieke macht van grote bedrijven is groter dan gedacht
Een column van Paul de Bijl, Chief Economist bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de (politieke) macht van grote bedrijven
RTL Group en Talpa Network doen remedievoorstel aan ACM
RTL Group en Talpa Network hebben een remedievoorstel gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt die onderzoek doet naar het overnameplan van Talpa Network door RTL Group
Make Sense sluit zich aan bij Springbok voor nog meer positieve impact
Make Sense, het strategisch communicatiebureau voor duurzame merken, en gecertificeerde B Corp, wordt onderdeel van Springbok, het brandtech-agency voor een duurzame toekomst
Kompas Publishing en Familyblend nemen Me-to-We over
Me-to-We, het online merk voor jonge moeders, is per 1 december overgenomen door Kompas Publishing en Familyblend. Het online platform werd tot op heden uitgegeven door Snippet Media
VIM Group sluit zich aan bij Farner International
De Zwitserse communicatieadviesgroep Farner International heeft de van origine Nederlandse merkveranderingsspecialist VIM Group overgenomen als onderdeel van hun plannen om een pan-Europese communicatieadvies-organisatie op te bouwen, die geleid wordt door ondernemers
Mediahuis neemt het Ierse online vergelijkingsplatform Switcher.ie over
Europese mediagroep Mediahuis investeert in de Ierse online vergelijkingsmarkt met de overname van Switcher.ie, een prijsvergelijkingssite voor energie, telecom, leningen en hypotheken
Azerion neemt [M]media over
Azerion breidt uit met de overname van [M]media. Het Europese media- en entertainmentplatform versterkt zich daarmee verder en wordt in Nederland direct één van de grootste digitale advertentienetwerken
DPG Media neemt Kidsweek en Samsam over van Sijthoff Media
Kidsweek, Kidsweek in de Klas en Samsam - van Sijthoff Media - worden per 1 december onderdeel van DPG Media. Daarmee breidt DPG Media haar kidsportfolio uit dat nu bestaat uit Donald Duck, Tina en ZoZitDat
[Column] David de Jong over ACM, RTL Nederland & Talpa Network: het duurt (te) lang
Op 22 juni 2021 kondigden RTL Group, Talpa Network en RTL Nederland de media-overname van het jaar aan. Sindsdien is het eindeloos wachten op een beslissing van de ACM, die moet toezien op eerlijke concurrentie
Digital Enterprises gaat op in PXR
Digital Enterprises, bekend als uitgever van titels als Voetbal International (VI), VoetbalNieuws, VoetbalPrimeur, VoetbalVandaag, GPblog en Babybytes, gaat op in het nieuwgevormde mediabedrijf PXR
[Interview] Sander Koning: Kinesso's oplossingen leveren inzichten die groei van toonaangevende merken stimuleren
Technologiebedrijf bGenius, onderdeel van Mediabrands, zal verdergaan onder de naam Kinesso. Wij spreken Sander Koning, Managing Director van Kinesso in Nederland
Zweeds ARC Arise Consulting neemt Q42 en Fabrique over
Bureaus Q42 en Fabrique sluiten zich aan bij het Zweedse ARC Arise Consulting. Q42 en Fabrique, samen 200 collega’s, bundelen hun krachten met de veertien andere agencies (1000+ professionals) en zijn de eerste bureaus van de groep buiten Scandinavië
United Playgrounds neemt branding agency Verve over
Om een nieuwe fase van internationale groei te versnellen, sluit branding agency Vervezich aan bij digital solutions group United Playgrounds (UP)
RTL Nederland: commercieel beleid Ad Alliance blijft voor 2023 gelijk bij overname Talpa Network
Het commercieel beleid van Ad Alliance blijft in 2023 gelijk, ook als er toestemming gegeven wordt voor de overname van Talpa Network door RTL Group. Dit heeft Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer van RTL Nederland en CEO van Ad Alliance bekend gemaakt. Per 2024 wordt het beleid wel aangepast
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens
CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026
LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.
Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.
Dit artikel is gepubliceerd door: Caspar Scherphuis