Tag Resultaten

06-04-2018 16:44:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 277468 | Tags:

Memo2: Nederlanders bezorgd om voortbestaan ondernemers
26-03-2020 | 15:24:27
9 op de 10 Nederlanders denkt dat het voortbestaan van lokale en kleinschalige ondernemers in gevaar komt door de Coronacrisis. Dit blijkt uit verzamelde cijfers afkomstig uit de THX.-app van onderzoeksbureau MeMo2
Consument maakt andere voedselkeuzes in tijden van crisis
26-03-2020 | 14:55:00
De coronacrisis zorgt ervoor dat consumenten andere keuzes maken op het gebied van voeding. De Krat, een relatief kleine partij in maaltijdboxenland, merkt dit in de groei van haar klanten
[Onderzoek] Memo2: Thuiswerkers missen vooral collega's
19-03-2020 | 11:47:00
75 procent van de Nederlanders zegt collega's te missen tijdens thuiswerken. Dit blijkt uit verzamelde cijfers afkomstig uit de THX.-app van onderzoeksbureau MeMo2 onder 1000 deelnemende Nederlanders
[Onderzoek] Digitalheads en Soda: Contentmarketing 2020 nog steeds in de kinderschoenen
12-03-2020 | 17:06:55
Contentmarketing staat nog steeds in de kinderschoenen. Dit blijkt uit een onderzoek van Digitalheads en marketingresearch-bureau Soda
[UM Better Bites]: Menno van der Steen over het Wave X Remix Culture-onderzoek
05-03-2020 | 16:50:00
Tijdens een door UM georganiseerde bijeenkomst presenteerde Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer van IPG Mediabrands zijn visie op hoe cultuur doelgroepen beïnvloedt
[Column] Paola Cassone: Pieken en dalen
02-03-2020 | 11:19:05
Ondanks alle voorbereiding wordt een campagne na livegang binnen een week door consumenten afgeslacht. De negatieve publiciteit is dusdanig hoog dat uw pr-bureau overuren draait om de schade te beperken. Hoe kan dat?
Nederlandse muziekindustrie rapporteert grootste groei sinds vijf jaar
27-02-2020 | 13:02:00
Met een totale omzet van ruim 206,8 miljoen euro in 2019 zag de Nederlandse muziekindustrie de sterkste omzetgroei sinds vijf jaar; een stijging van 13,2 procent
[Onderzoek] Epson: The Experience Future: we willen niet alleen kijken, maar ook participeren
11-02-2020 | 15:55:08
We zijn tegenwoordig steeds meer op zoek naar ervaringen. Meeslepende belevenissen, waarin we ons kunnen verliezen. Dit blijkt uit het Europese onderzoek The Experiental Future, een onderzoek in opdracht van Epson
[Onderzoek] Eventbrite: Meer evenementen in 2020
07-02-2020 | 08:53:25
De helft van de evenementenorganisatoren (51%) in Nederland en België verwacht in 2020 meer evenementen te organiseren dan vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendrapport van ticketplatform Eventbrite
Daan Versteeg nieuwe Country Manager Nederland bij Ipsos
05-02-2020 | 11:48:00
Daan Versteeg is sinds 4 februari 2020 de nieuwe Country Manager van Ipsos in Nederland. Hij volgt Harald Hasselmann op, die binnen Ipsos in een andere functie werkzaam blijft
[Onderzoek] Sanoma onderzoekt belangrijkste momenten van consumenten
03-02-2020 | 10:51:34
Om zo effectief mogelijk consumenten te bereiken en te bewegen, is het belangrijk om content op het juiste moment en met de juiste boodschap te tonen. Het identificeren van belangrijke momenten in het leven van de consument in combinatie met de behoeftes op dat moment, helpt daarbij
[Column] Paola Cassone: Het juiste spoor
31-01-2020 | 11:29:54
Er is keuze zat in de markt, dus de kans dat consumenten de voorkeur geven aan merken met een goed imago op duurzaamheid en bedrijfsethiek wordt steeds groter. Exponentieel groter. Is dit nieuws? Nee hoor. Ik persoonlijk hamer al sinds drie jaar op dit thema. De meest verlichte marketinggoeroes al veel langer
[Onderzoek] Multiscope: 3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt
30-01-2020 | 14:15:47
Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is sinds 2016 bijna verdubbeld. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor
[Onderzoek] Ruigrok NetPanel: Nederlandse consument klaar voor Amazon
24-01-2020 | 16:59:00
In de loop van 2020 betreedt Amazon de Nederlandse e-commerce markt. Waar retailers zich volop aan het voorbereiden zijn en experts voorspellingen doen over de impact op de markt, lijkt de consument er wel klaar voor
Promotie-onderzoek: Investeren in merk loont ook in B2B-markt
23-01-2020 | 12:21:00
Investeren in je merk kan ook ondernemingen die opereren in een B2B-markt op lange termijn concurrentievoordeel opleveren. Om dit inzichtelijk te maken heeft onderzoeker Tom Dolkens de Schijf van Vijf voor merkwaarde bij B2B-ondernemingen ontwikkeld
[Screenforce] Top 3 supermarkten goed voor 67 procent van de omzet en 66 procent van de mediabestedingen
22-01-2020 | 14:33:00
Onderzoeksbureau Nielsen heeft de marktaandelen van de supermarkten over 2019 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat Albert Heijn nog altijd goed is voor één derde van de markt en dat Jumbo de grootste groeier was in aandeel
1 op 3 Nederlanders maakt gebruik van persoonlijke aanbieding per post
09-01-2020 | 15:25:46
Papieren persoonlijke postbezorgde reclame wordt nog steeds door 57 procent van de Nederlanders bekeken.Dit blijkt uit een onderzoek onder 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder door DirectResearch in opdracht van PostNL
[Column] Michiel Rotteveel: De mens achter de data
16-12-2019 | 11:28:00
Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen
[Onderzoek] Posten, scrollen, appen en snappen: Jongeren geïnspireerd door social media
03-12-2019 | 16:38:03
De gevoelens van 14- en 15-jarigen tijdens het posten, scrollen, appen en snappen zijn vaker positief dan negatief. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam onder bijna duizend 14- en 15-jarigen in Nederland
We winkelen (weer) vaker online en hebben steeds vaker klachten
02-12-2019 | 09:15:04
Van de Nederlanders die in 2019 online winkelden heeft de helft klachten. In 2015 zei 40 procent problemen te hebben ervaren met online aankopen. Te late levering is de meest genoemde klacht. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019 van het CBS
Fitzroy brengt whitepaper Retail Remixed uit over online koopgedrag millennials en gen Z
29-11-2019 | 09:37:10
De whitepaper tackelt de vraag hoe webwinkeliers de opkomende generaties aan zich kunnen binden zonder hun huidige klant uit het oog te verliezen
[Onderzoek] Tweedeling in waardering Black Friday
25-11-2019 | 12:12:21
Er is een grote groep die Black Friday omarmt (57%), maar er is tevens een groep sceptici (43%), waarvan ongeveer een derde de feestdag vooral associeert met misleiding
[Onderzoek] PIM Marketing Trendrapport: Zoektocht naar betekenis
21-11-2019 | 13:33:00
Marketeers willen allemaal de klant centraal stellen. Daarvoor moet je echt begrijpen wat de behoeften en drijfveren van individuen zijn. Het PIM Marketing Trendrapport 2020 heeft als thema de zoektocht naar betekenis
[Onderzoek] CMO’s willen volledig in controle zijn volgens Deloitte/IAB
21-11-2019 | 11:46:04
CMO’s willen volledig in controle zijn wat betreft planning, budget en media, maar bovenal van first party data. Dit blijkt uit het rapport What's on the CMO Agenda dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft gemaakt waarbij 25 CMO's geïnterviewd zijn
[Onderzoek] Nederlanders gaan vaker op zoek naar korting
07-11-2019 | 13:43:42
Nederlanders gaan vaker op zoek naar kortingen. Dit blijkt uit de Nationale Kortingsmonitor 2019 van marktonderzoeksbureau Etil en Reclamefolder.nl
Validators begint online platform voor creatietesting
05-11-2019 | 09:07:11
Validators introduceert de STORE, een online platform voor creatietesting in Europa. In de afgelopen tien jaar heeft Validators een dertigtal (neuro)tools ontwikkeld die de effectiviteit van creaties voor alle mediumtypes meet
[Onderzoek] Papieren reclame wekt meer koopintentie op dan digitale
31-10-2019 | 14:04:00
De koopintentie van de consument ligt na het lezen van papieren advertenties 39,6 procent hoger dan na het lezen van digitale advertenties. Televisiereclame wordt vooral gedachteloos verwerkt. Dit blijkt uit onderzoek
Influencer noemt zichzelf liever creator
25-10-2019 | 15:43:00
De term influencer blijkt uit de gratie bij influencers zelf, ze gebruiken liever de term creator. Dit blijkt uit onderzoek van Influencert Agency onder 1700 populaire influencers
[Onderzoek] NOBO start met bereikscijfers per uur
25-10-2019 | 13:32:00
Per half november 2019 wordt het Nederlandse Online Bereiksonderzoek uitgebreid met nieuwe opties. De consumptie van web en app wordt al enkele jaren door NOBO gerapporteerd tot op het niveau van dagbereik
[Onderzoek] Kek Mama: duurzaamheid belangrijk
18-10-2019 | 14:51:40
Moeders zijn voor veel merken een belangrijke doelgroep. Ook anno 2019 gelden zij voor merken als de gatekeepers die bepalen wat er in huis komt, wat er op tafel staat en wat de vakantiebestemming wordt
[Interview] Oscar Kolthoff: De meeste organisaties zijn (nog) niet op customer experience ingericht
18-10-2019 | 10:14:30
Label A., een bedrijf dat innovatieve digitale producten ontwikkelt, lanceerde onlangs het rapport Nationaal Customer Experience (CX) Benchmark 2019. We spreken met Oscar Kolthoff, Managing Partner van Label A., over de uitkomsten van het onderzoek
[Interview] 10 jaar Validators
18-10-2019 | 09:24:00
In 2009 startte Martin Leeflang Validators vanuit het idee dat er iets essentieels ontbrak in communicatieonderzoek. Eyetracking was hip, maar werd nauwelijks aangeboden. Dat moest anders
MediaTest: Jongeren hebben meeste sympathie voor Nederlandse boeren
17-10-2019 | 16:43:02
Jongeren hebben de meeste sympathie voor Nederlandse boeren. Dit blijkt uit een onderzoek van MediaTest onder Millennials en GenZ'ers in de week na de protesten van boeren op 1 oktober 2019
[Onderzoek] Kantar: Bijna helft marketeers heeft balans inzet offline en online media nog niet gevonden
11-10-2019 | 14:28:00
Een groot deel van de marketeers wereldwijd (46%) geeft aan nog niet de juiste balans en synergie te hebben gevonden in de inzet van online en offline media. Zo worstelt driekwart (76%) met het meten van cross-channel-inspanningen
[Onderzoek] Bedrijven lopen achter in digitalisatie B2B klantloyaliteit
02-10-2019 | 13:01:00
Klanten kunnen online steeds meer kiezen, informeren en communiceren. Hierdoor vinden bedrijven en merken het steeds moeilijker om zich te onderscheiden. Klantloyaliteit wordt daarom steeds belangrijker
[Onderzoek] Instagram en Pinterest favoriet platform voor wooninspiratie
25-09-2019 | 12:32:21
Instagram en Pinterest komen naar voren als de populairste online platformen om wooninspritatie op te doen voor meubels en woonaccessoires. Dit blijkt uit het Adfactor Home Deco Trendrapport
[Onderzoek] Ruigrok NetPanel: Nederlanders worstelen met smartphonegebruik
20-09-2019 | 16:50:00
Onderzoek van Ruigrok NetPanel laat zien dat veel Nederlanders zoeken naar balans in hun smartphonegebruik. Enerzijds is de smartphone heel nuttig en voor velen zelfs onmisbaar, anderzijds zorgt de smartphone ook voor irritaties en frustratie
Een op de drie marketeers besteedt video uit
02-09-2019 | 11:03:00
Meer dan een derde van de marketingprofessionals besteedt het merendeel van videoproductie uit. Met name voor de opname en montage van producties maakt 37 procent van de marketeers gebruik van een videospecialist
[Screenforce] Tv-reclamemarkt stijgt licht in eerste helft 2019
15-08-2019 | 09:41:00
In de eerste helft van 2019 is de tv-reclamemarkt uitgekomen op 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5 procent in vergelijking met de eerste helft van 2018
[Onderzoek] Jongeren keren Facebook massaal de rug toe
11-08-2019 | 16:02:00
Gebruik van Facebook onder jongeren in Nederland daalt met 23 procent. Dit blijkt uit de derde editie van het jongerenonderzoek van Wayne Parkner Kent en MediaTest
[Onderzoek] KPN sterkste merk in Nederland; Shell heeft grootste merkwaarde
02-08-2019 | 13:40:00
KPN is het sterkste merk in Nederland. Shell is in de Top 50 het merk met de grootste merkwaarde. Wereldwijd is Shell het 26 grootste merk op aarde
[Onderzoek] Sterkere emotionele impact bij groot formaat digital Out of Home
01-08-2019 | 14:41:50
Uit onderzoek van Ngage Media, Kinetic en Validators blijkt dat grote digitale schermen nog beter in staat zijn de aandacht vast te houden dan kleinere schermen, waardoor er een hogere kans is op een emotionele respons
[CBS] Omzet online detailhandel 19,6 procent hoger in mei
15-07-2019 | 11:22:00
De detailhandel heeft in mei 2019 3,1 procent meer omgezet dan in mei 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,8 procent hoger. In de non-foodsector groeide de omzet met 3,5 procent, de omzet van online groeide met 19,6 procent
WPP verkoopt meerderheid Kantar aan Bain Capital
12-07-2019 | 11:48:21
WPP verkoopt de meerderheid van het onderzoeksbureau Kantar aan Bain Capital. De overeenkomst waardeert Kantar op 4 miljard Amerikaanse Dollar. WPP zou 3,1 miljard Amerikaanse Dollar, oftewel 2,75 miljard euro, overhouden aan de verkoop
[Onderzoek] Nielsen: grootste stijging mediabestedingen in vijf jaar
09-07-2019 | 12:26:10
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2 procent toegenomen tot 4,53 miljard euro. Online advertising was net als in andere jaren verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei, de andere mediumtypen volgden op afstand
[Onderzoek] Digitale reclame groter dan andere reclamevormen samen
09-07-2019 | 10:50:37
Digital advertising heeft in Nederland ook in 2018 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search houdt het grootste marktaandeel
[Onderzoek] Consumentenprijzen in juni 2,7 procent hoger
04-07-2019 | 09:46:00
Consumentengoederen en -diensten waren in juni 2,7 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In mei betaalde de consument 2,4 procent meer dan vorig jaar. De stijging zet dus door
[Onderzoek] Emotionele ervaringen van klanten meten met EEG
02-07-2019 | 11:33:00
Een onderzoeksteam van Rotterdam School of Management, Erasmus University heeft een methode ontwikkeld om van seconde tot seconde te meten hoe mensen reageren op een stimulus zoals een trailer van een film of een commercial
Vrouwelijke influencers faken vaker dan mannen
27-06-2019 | 12:32:00
Vrouwen hebben meer nepvolgers dan mannen en interieurbloggers hebben het minste fake followers. Dat zijn enkele van de bevindingen van influencer marketing platform Join bij de lancering van hun Profile Health-algoritme
[Onderzoek] Video on Demand verslaat lineaire televisie
20-06-2019 | 09:42:00
Video on demand (VoD) is lineaire televisie voorbijgestreefd. Het aandeel in kijkminuten van VoD (27 procent) is nu voor het eerst groter dan het aandeel van lineaire tv (24 procent)
[Onderzoek] Jongeren zien magazines als offline moment voor jezelf
17-06-2019 | 10:57:00
Een offline moment voor jezelf, zonder prikkels en afleiding, is belangrijke motivatie van jongeren om magazines te lezen. Dit komt naar voren uit het onderzoek naar de unieke waarde van magazinemerken
Digital Marketing Retail Event 2019: data, data en nog eens data!
17-06-2019 | 10:18:00
Donderdag 13 juni 2019 werd het eerste Digital Marketing Retail Event (DMRE) gehouden in Naarden. Een nieuw evenement dat door Sheila Klein Schiphorst is georganiseerd op initiatief van AdCombi, Adform, Resono, Stocard en WindowSketch
[Onderzoek] Amazon langs Google als 's werelds sterkste merk
11-06-2019 | 12:22:00
Amazon blijft maar groeien en is inmiddels ‘s werelds meest waardevolle merk, zo blijkt uit de BrandZ Top 100, de ranglijst van sterkste merken wereldwijd. WPP en Kantar maken de BrandZ Top 100 van 2019 openbaar op de New York Stock Exchange
Onderzoek Q&A: slechts 9 procent van de retailers is onderscheidend
06-06-2019 | 12:51:00
Het is al jaren onrustig in de Nederlandse winkelstraten. Uit het onderzoek van Q&A blijkt dat daar voorlopig nog geen einde aan komt. Retailers zitten steeds meer stuck in the middle
[Onderzoek] Spotify komt met trendrapport over Gen Z en millennials
05-06-2019 | 15:15:00
Spotify heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar wat leeft bij de 15 tot 24-jarigen, Generatie Z. Het onderzoek laat zien dat de huidige generatie jongeren gevoelig, verantwoordelijk, eigenwijs en internationaal georiënteerd is
GfK: omzetgroei detailhandel stagneert
04-06-2019 | 12:19:00
De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert in 2019. Dat terwijl voor de detailhandel in Europa een groei van 2 procent in de totale omzet wordt voorspeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel
[CBS] Omzet reclamewezen en marktonderzoek in Q1, 2019 met 3,6 procent hoger
31-05-2019 | 11:45:00
De omzet van de zakelijke dienstverlening steeg in het eerste kwartaal van 2019 met 6,8 procent. De omzet in het reclamewezen en marktonderzoek was in het eerste kwartaal van 2019 met 3,6 procent hoger
[Screenforce] Televisiereclame genereert meeste verkopen
28-05-2019 | 10:37:00
Een nieuwe analyse van de effectiviteit van reclame voor kleine bedrijven levert opmerkelijke uitkomsten op. Zo blijkt dat televisiereclame de meeste verkopen aanjaagt
MKB’ers en bureaus worstelen nog steeds met AVG-eisen
23-05-2019 | 12:13:00
Een jaar nadat de Algemene Verordening Gegevensbescherming op 25 mei 2018 van kracht is gegaan, voldoen MKB’ers en bureaus nog steeds niet aan alle eisen van de Europese privacyregelgeving. Dat blijkt uit de AVG Status Check van DDMA
MediaTest biedt Steunouder gratis onderzoek aan
22-05-2019 | 14:02:00
MediaTest biedt dit jaar Stichting Steunouders Nederland een kosteloos onderzoek aan met de vraag hoe zij het beste nieuwe vrijwilligers kunnen bereiken
[Onderzoek] 100 grootste webshops hebben SEO niet op orde
20-05-2019 | 10:58:00
Alle grote webshops laten SEO-kansen liggen. Ze hebben een lange laadtijd en hun internationale SEO is niet goed op orde. Dat blijkt uit een uitgebreide analyse onder de (Twinkle Top) 100 grootste webshops in Nederland door onlinemarketingbureau Brandfirm
[Onderzoek] Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag
17-05-2019 | 11:36:00
In opdracht van Sanoma en LINDA. deden Mindshare, Kantar en GroupM onderzoek naar de impact van magazinemerken en social influencers op vrouwen
[Nederlands MediaNetwerk TV] Martin Leeflang over Validators
16-05-2019 | 10:49:00
Martin Leeflang is oprichter CEO van Validators, dat dit jaar tien jaar bestaat. Het bedrijf richt zich op communicatieonderzoek, dus alles rondom media, merk en reclame. Hij heeft de markt voor communicatieonderzoek zien veranderen en praat daarover met Nederlands MediaNetwerk TV
[Onderzoek] Omzet detailhandel stijgt 4 procent
14-05-2019 | 09:34:00
De detailhandel heeft in maart 4,4 procent meer omgezet dan in maart 2018. Er werden 3,6 procent meer goederen verkocht. Hogere omzetten kwamen voor in zowel de foodsector als de non-foodsector
[Onderzoek] Arbeidsmarkt is aan het afkoelen
07-05-2019 | 14:20:00
De signalen dat de arbeidsmarkt in Nederland aan het afkoelen is, zijn in het eerste kwartaal van 2019 duidelijker geworden. De laatste cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek uit het eerste kwartaal van 2019 laten zien dat het aantal uitgegeven vaste contracten weer aan het dalen is
[Onderzoek] Online kopen van kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijk en telecomapparatuur heel gewoon
07-05-2019 | 13:47:00
Bijna de helft van de Nederlanders kocht vijf jaar geleden nog geen kleding, sieraden of schoenen online, nu wel. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope in opdracht van Trusted Shops heeft uitgevoerd in verband met het dertigjarig bestaan van internet
[Roundtable of Innovation] 21 mei: de zin en onzin van Implicit Association Testing
07-05-2019 | 12:34:00
Tijdens deze roundtable ontrafelen we de geheimen van écht impliciet meten. De meesten van jullie kennen Implicit Association Testing als onder tijdsdruk een opdracht uitvoeren. Maar IAT is meer dan dat
[Nederlands MediaNetwerk TV] Eline Zwinkels - MediaTest - over jongerenonderzoek
06-05-2019 | 13:12:00
MediaTest staat voor intelligent media- en communicatieonderzoek, nieuwe technieken en creatieve oplossingen. Eline Zwinkels, researchconsultant MediaTest, praat ons bij
Bereik lanceert standaard voor gebruik verplaatsingsdata
02-05-2019 | 13:56:00
DAT.Mobility, een in mobiliteitsvraagstukken gespecialiseerd bedrijf, heeft een oplossing ontwikkeld die verplaatsingen kan monitoren
Shoppen in fysieke winkel nog steeds populair
25-04-2019 | 11:57:22
Ondanks de opmars van online winkelen, vinden veel mensen het bezoeken van fysieke winkels nog steeds leuk. Dat blijkt uit het jaarlijkse FutureBuy-onderzoek
Tikkie blijft groeien
12-04-2019 | 11:31:00
Meer dan vijf miljoen Nederlanders hebben de betaaldienst Tikkie gebruikt. Per dag worden bijna 200.000 Tikkies betaald, op piekmomenten zijn er 350 Tikkies per minuut
B2B Leadgeneratie scoort een zesje
10-04-2019 | 14:11:00
Commercieel directeuren zijn in de Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2019 van Prospex erg kritisch op hun eigen commerciële prestaties
[Onderzoek] Fashionchick: Nederlandse vrouw shopt graag
27-03-2019 | 12:27:00
De Nederlandse vrouw houdt van shoppen. Dit blijkt uit onderzoek dat online modeplatform Fashionchick liet uitvoeren onder ruim 500 mannen en vrouwen
[CBS] Niet-financiële bedrijven boeken opnieuw recordwinst
27-03-2019 | 11:51:00
De brutowinst voor belasting van niet-financiële bedrijven kwam in 2018 uit op 255,0 miljard euro. Dat is het hoogste bedrag sinds het begin van de metingen in 1995
[CBS] In 2018 sterkste groei inkomens huishoudens na 2001
26-03-2019 | 17:47:00
In 2018 nam het totale reële beschikbare inkomen van huishoudens toe met 2,6 procent. Dit is de sterkste groei na 2001
[CBS] Bruto Binnenlands Product groeit met 0,5 procent in vierde kwartaal 2018
26-03-2019 | 17:04:00
Volgens de tweede berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het vierde kwartaal van 2018 met 0,5 procent gegroeid ten opzichte van het derde kwartaal van 2018
[Onderzoek] Milestones-onderzoek: Praktische aankopen rondom mijlpalen
22-03-2019 | 12:00:00
Het is vooral een speciale reis die voor een toename in geluk zorgt, gevolgd door trouwen en samenwonen. Dit blijkt uit het Milestones-onderzoek van Sanoma en CHOICE Insights & Strategy. Praktische aankopen rondom mijlpalen zijn in
[CBS] Vertrouwen consument daalt verder
21-03-2019 | 12:31:55
De stemming onder consumenten is in maart 2019 voor de achtste maand op rij negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op -4
[Onderzoek] Omzet e-commerce in 2018 23,7 miljard euro
13-03-2019 | 10:12:00
De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online 23,7 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor
[CBS] Consumentenprijzen in februari 2,6 procent hoger
07-03-2019 | 10:58:00
Consumentengoederen en –diensten waren in februari 2,6 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In januari betaalde de consument 2,2 procent meer dan vorig jaar
[CBS] Internetverkopen detailhandel stijgen minder hard
06-03-2019 | 11:12:00
De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2018 3,2 procent hoger dan een jaar eerder. Het verkoopvolume was ook hoger, maar het verschil met een jaar eerder was kleiner dan bij de kwartaalcijfers van de voorgaande twee jaar
[Onderzoek] Google en BCG: volwassen digitale marketing brengt meer omzet en bedrijfsresultaat
27-02-2019 | 14:08:00
Bedrijven die digitale transformatie omarmen en hun marketingactiviteiten op een volwassen manier gestalte geven kunnen profiteren van snelle en forse verbeteringen van de prestaties van hun campagnes. Dit blijkt uit onderzoek door de Boston Consulting Group, kortweg BCG in opdracht van Google
[CBS] Omzet winkels steeg vorig jaar ruim 3 procent
18-02-2019 | 12:48:00
In 2018 boekten de Nederlandse winkels 3,3 procent meer omzet dan in 2017, meldt het CBS. De verkopen waren 2,8 procent hoger. Online is bijna 18 procent meer omgezet.
9 op 10 ondernemers vinden Valentijn niet geschikt als commerciële inhaker
13-02-2019 | 13:58:00
Het merendeel van de Nederlandse ondernemers vindt inhaken op Valentijnsdag te commercieel. Slechts een klein percentage ondernemers ziet deze dag als een goede aanleiding voor een commerciële inhaker vanuit het bedrijf
Rijksoverheid Dienst Publiek en Communicatie kiest DVJ Insights
13-02-2019 | 11:07:00
De Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken van de Rijksoverheid heeft DVJ Insights gekozen voor het meten van de effecten van voorlichting. Het gaat om een meerjarige afspraak voor alle campagne-effectmetingen van de overheidscampagnes
[Onderzoek] Reclamewereld blijft achter op het gebied van genderneutraliteit volgens Kantar Milward Brown
31-01-2019 | 13:50:00
De reclamewereld blijft achter op het gebied van genderneutraliteit. Dit blijkt uit de AdReaction studie van Kantar Milward Brown
Prof. Verlegh en Energize met wetenschappelijk onderzoek naar creeren verdiende aandacht
24-01-2019 | 11:54:00
Samen met professor Peeter Verlegh van de VU Amsterdam heeft Energize onderzoek gedaan naar het fenomeen aandacht
[CBS] Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in november
16-01-2019 | 14:07:00
De detailhandel heeft in september 1,7 procent meer omgezet dan in september 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume groeide met 1,9 procent
Foodlab onderzoekt de kerstconsument
11-12-2018 | 13:08:00
Uit een recent onderzoek van Foodlab onder 3700 vrouwelijke boodschappers van twintig tot vijftig jaar blijkt dat de Nederlandse consument Kerst het liefst traditioneel viert met een uitgebreid meergangendiner.
WPP en Kantar publiceren de BrandZ Top 30 Dutch Brands
10-12-2018 | 15:54:00
WPP en Kantar hebben de BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2018 gepubliceerd. Een ranglijst van, de naam zegt het al, de honderd meest waardevolle merken wereldwijd. Naast deze top 100, publiceren WPP en Kantar voor het eerst de BrandZ Top 30 Dutch Brands
[Onderzoek] Crowdfundingmarkt groeit naar bijna kwart miljard euro
04-12-2018 | 13:29:00
De crowdfundingmarkt in Nederland blijft groeien, zij het minder explosief dan in de afgelopen jaren. In 2017 is in Nederland bijna een kwart miljard via crowdfunding opgehaald
[CBS] Omzet detailhandel stijgt, ondernemers verwachten minder te investeren
04-12-2018 | 12:47:00
De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal van 2018 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalomzet stijgt al sinds het eerste kwartaal van 2014 onafgebroken
GfK en Trax werken samen ter verbetering in-store prestaties
29-11-2018 | 10:23:00
GfK en Trax hebben hun krachten gebundeld. Uit deze samenwerking is In-store Intelligence ontstaan. Een product dat voldoet aan behoeftes van marketing- en salesmanagers en geeft antwoord
[Column] Paola Cassone: Even loskoppelen
26-11-2018 | 11:27:00
Na de laatste update van mijn iPhone heb ik een nieuwe widget geïnstalleerd die mij keurig vertelt hoeveel tijd ik op de iPhone spendeer en welke activiteiten ik onderneem. Ik weet nu dus precies hoeveel tijd ik op de verschillende apps zit
[Onderzoek] Mannen sneller beïnvloed door influencermarketing
16-11-2018 | 09:38:00
Ruim 70 procent van de Nederlanders tussen achttien en veertig jaar bekijkt met regelmaat content van influencers. En ondanks dat het merendeel van die content is gericht op vrouwen, is juist de man de meest actieve bezoeker. Dit blijkt uit onderzoek
SpotOpp maakt een strategische marktanalyse makkelijk
14-11-2018 | 09:31:00
SpotOpp begeleidt organisaties met het analyseproces en ondersteunt bij de interpretatie van de uitkomsten. Dankzij de tool kunnen meerdere medewerkers input geven
[CBS] Detailhandel zet 1,7 procent meer om in september
13-11-2018 | 14:00:00
De detailhandel heeft in september 1,7 procent meer omgezet dan in september 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume groeide met 1,9 procent
[CBS] Aantal faillissementen neemt toe
12-11-2018 | 10:44:00
Het aantal failliet verklaarde bedrijven is toegenomen. In oktober 2018 zijn er 40 bedrijven meer failliet verklaard dan in september, meldt het CBS. In september bereikte het aantal faillissementen nog het laagste niveau na 2000
Pepsi launches DOOH campaign to retarget fans
09-11-2018 | 09:49:00
Tesla and Edison, Sherlock and Moriarty, Star Wars and Star Trek, the world is packed with epic rivalries, but perhaps none as iconic as Pepsi and a certain red rival. Wanting to settle things once and for all
[Column] Menno van der Steen: Wordt de consument minder impulsief?
02-11-2018 | 09:22:00
De Retail Buying Study 2018 ontleedt ons koopgedrag en geeft antwoord op de vraag hoe consumenten kopen, hoe zij zich oriënteren, welke informatiebronnen daarbij belangrijk zijn
[Onderzoek] Trends in jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen
31-10-2018 | 13:04:00
De jaarlijkse meting en analyse naar hoe beursgenoteerde ondernemingen in Nederland hun strategie communiceren, laat wederom zien dat bedrijven in gemiddeld 200 pagina's veel vertellen, maar niet zoveel zeggen
[Onderzoek] Webshops: focus op generatie Z in december
25-10-2018 | 11:25:00
Generatie Z; achttien tot 24-jarigen, blijft ons verrassen. De ongrijpbare generatie die bestaat uit zogeheten mobile natives, koopt van alle generaties het vaakst decembercadeaus. Maar liefst 88 procent van mensen in deze leeftijdscategorie
[Search Advertising Study] Search Advertising is een volwassen maar nog altijd groeiende markt
19-10-2018 | 10:11:00
IAB Nederland en DDMA presenteren de vierde Search Advertising Study. Het kwalitatieve onderzoek, uitgevoerd door Deloitte, laat een paar opvallende uitkomsten zien. Zo geven bijna alle respondenten (93%) aan
[The Choice] Zo bereik je de (aanstaande) moeder
17-10-2018 | 10:24:00
Tijdens de eerste zwangerschap worden ongelofelijk veel producten gekocht. En ook in de jaren erna schaffen ouders veel aan. Sanoma en marktonderzoekbureau The Choice onderzochten voor 62 producten en diensten de customer journey van 8.900, aanstaande, moeders
GDPR geen negatieve invloed op programmatic advertising
11-10-2018 | 12:01:00
Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de GDPR niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt zet ook in 2018 door
[Onderzoek] Populariteit duurzame producten stijgt
10-10-2018 | 11:23:00
De bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten stijgt voor het tweede achtereenvolgend jaar: 36 procent van de Nederlandse consumenten is daartoe bereid. Tegelijkertijd stijgt ook de scepsis: 43 procent wantrouwt claims over duurzaamheid
Mediabrands Retail Buying Study 2018 - de highlights
04-10-2018 | 13:34:00
De komende jaren ontstaan nieuwe routines in het koopgedrag van mensen. Combinaties van merken, technologie, logistiek en de dagelijkse leefpatronen van mensen vormen nieuwe shoppingmantra’s: Een forens ontdekt het afhalen
[Onderzoek] Paazl: same-day delivery en datumkeuze bovenaan wensenlijst
04-10-2018 | 12:33:00
Same-day delivery en bepalen eigen afleverdatum aankomende feestdagen bovenaan wensenlijst online shoppers
[Onderzoek] Yellow Communications: Telefoons en tablets belangrijker dan speelgoed
04-10-2018 | 10:18:00
Eén op de drie Nederlandse ouders gelooft dat telefoons en tablets voor hun kinderen belangrijker zijn dan andere bezittingen of activiteiten. Bovendien geven ouders aan dat hun kinderen hen al op achtjarige leeftijd voorbij zijn gestreefd
Spotify intensiveert samenwerking met Nielsen
12-09-2018 | 13:44:00
Spotify en Nielsen kondigen aan dat ze hun samenwerking verder willen uitbreiden en Nielsen Brand Effect gaan integreren in Spotify in de Verenigde Staten, Duitsland, Canada, Mexico, Spanje, Frankrijk, Nederland, Japan en Australië
[Onderzoek] Adverteren op vertrouwd platform verhoogte merkvoorkeur
06-09-2018 | 13:56:00
Onderzoek toont overtuigend aan dat het gepercipieerd vertrouwen in een advertentieplatform het effect van reclame positief beïnvloedt. Mediabrands Marketing Sciences en Sanoma hebben recent maar liefst drie studies gedaan
[DDA] Digitale industrie groeit met 17 procent harder dan ooit
03-09-2018 | 10:36:00
De omzet van de digitale industrie in Nederland groeide in 2017 met ruim 17 procent naar een gezamenlijke omzet van 850 miljoen euro. Dit maakt de digitale industrie opnieuw tot één van de grootste groeisectoren van de Nederlandse economie
[Cognizant] Hoe fysieke winkels kunnen winnen van online shoppen
17-08-2018 | 11:31:00
Dat fysieke winkels steeds meer concurrentie ondervinden van hun online concurrenten, valt niet te ontkennen.
Trustpilot: Nederlander doet het liefst aankopen bij 4-sterrenbedrijf
14-08-2018 | 16:27:00
Trustpilot heeft bij Nederlanders gepeild hoeveel sterren een bedrijf moet hebben gekregen voordat ze zouden overwegen om er iets van te kopen
[Onderzoek] Heeft de SEA-marketeer nog wel een baan in de toekomst?
07-08-2018 | 13:43:00
53 procent van de middelgrote tot grote Nederlandse bedrijven automatiseert hun SEA-activiteiten en dit wordt naar verwachting alleen maar meer
Wayne Parker Kent en MediaTest: Jongeren vinden een burn-out normaal
03-08-2018 | 08:31:00
Dit en meer is terug te lezen in het tweede Jongerenonderzoek van Wayne Parker Kent en onderzoeksbureau MediaTest
AdTiming: Innovation, Localization & Refined operation key in balance
23-07-2018 | 10:12:00
As the global Internet is becoming increasingly mobilized, mobile advertisement grew rapidly. According to eMarketer, driven by display ads, mobile will account for 69.9 percent of the entire digital advertising
[Onderzoek] HubSpot Research: Inbound marketing wereldwijd belangrijkste marketingstrategie
17-07-2018 | 14:37:00
Het belang van inbound marketing voor leads sluit goed aan bij de belangrijkste wensen van marketeers: 69 procent van alle respondenten in het HubSpot-onderzoek noemt de conversie van contacten en leads naar klanten de hoogste prioriteit
[Onderzoek] Nederland heeft begrip voor verdienmodel influencers
10-07-2018 | 15:51:00
Nederland is goed op de hoogte van het verdienmodel van influencers, zo blijkt uit onderzoek van strategisch influencermarketingbureau XMPLE
[Interview] Jasper Bronner over onderzoek Cultural Connections
06-07-2018 | 11:59:00
Samen met Hofstede Insights zette MediaCom het onderzoek Cultural Connections op, een cultuurmarketingstudie uitgevoerd in 63 landen onder 60.000 consumenten. Wij spreken Jasper Bronner, Business Science Director van MediaCom, over de resultaten
Nielsen: stijging netto mediabestedingen blijft uit
26-06-2018 | 14:06:00
Ondanks de grootste groei van de Nederlandse economie sinds 2007 (+3,2%) bleven de netto mediabestedingen in 2017 met €4,7 miljard vrijwel gelijk aan 2016. Internet, radio en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen. Alle andere mediumtypen boekten rode cijfers
Online Video Monitor: social- en instructievideo's zijn in
22-06-2018 | 11:34:00
Marketingprofessionals verwachten de komende jaren meer gebruik te maken van online video’s. Zo denkt 54 procent van de marketeers dat ze de komende drie jaar vaker social video’s gaan inzetten en 51 procent verwacht vaker instructievideo’s in te gaan zetten. Dit blijkt uit de Online Video Monitor
PIM en Spotler presenteren B2B Marketing Trendrapport 2018
13-06-2018 | 12:50:00
Menselijk contact blijft de doorslaggevende succesfactor voor marketeers in B2B-markten. Dat is de belangrijkste conclusie uit het B2B Marketing Trendrapport dat Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Spotler hebben gepresenteerd
Aankopen via shopping apps blijven groeien
12-06-2018 | 17:04:00
Consumenten maken steeds meer gebruik van apps om mobiele aankopen af te ronden: 47 procent van de mobiele aankopen gebeurt in een app. Bovendien ligt de conversie in apps drie keer hoger dan de conversie in webshops
Easytoys opent flagship store op Tmall
12-06-2018 | 16:03:00
EasyToys is toegetreden tot Tmall, de B2C online platform van Alibaba Group, om erotische lifestyleproducten in China aan te bieden

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie