Somention: Gen Z heeft de marketing funnel totaal veranderd
In de afgelopen decennia zijn marketeers geobsedeerd geweest door de marketing funnel, waarbij het aankoopgedrag van consumenten altijd via dezelfde vaste fases verliep: Awareness - Interest - Desire - Action of met de vergelijkbare variant: Awareness - Consideration - Conversion - Experience. Het doel van dit model is zo veel mogelijk mensen bereiken en consumenten mee te nemen in de funnel zodat ze uiteindelijk overgaan tot aankoop van een product. Sorry, marketeers! Maar deze marketing funnel werkt niet voor Gen Z.
Gen Z kijkt anders naar consumentisme dan generaties hiervoor. Ze laten zich niet meer inspireren door advertenties, maar platforms zoals TikTok, YouTube en Instagram domineren hun zoektocht naar merken, producten en ervaringen. Ze onderzoeken voordat ze kopen, bouwen gemeenschappen rondom merken die zij écht leuk vinden en laten de rest vooral links liggen. Ze zijn de meest kritische consumenten die we ooit hebben gekend, en ze zijn niet meer door middel van een standaard funnel te verleiden óf te bereiken.
De touchpoints van Gen Z bevinden zich op andere plekken: weg van de massa, vaak in besloten groepen met vrienden, opiniemakers en gelijkgestemden. Ze zijn niet loyaal aan merken wanneer ze iets hebben gekocht, maar worden pas loyaal als ze zich onderdeel voelen van de community. En dat is precies het onderdeel wat nu in de traditionele funnel mist.
Somention organiseert op donderdag 11 april de Somention Academy. Door middel van diverse break-out rooms (Data Deepdive, Content College en Trends & Toekomst) wordt de GenZ-generatie besproken.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook: