SIRE start campagne tegen vooroordelen over ouder worden

DVJ Insights onderzoekt beeldvorming rond vijftigplussers

SIRE start een campagne tegen seniorisme, de discriminatie van mensen op basis van hun leeftijd. Onder de titel Je bent nooit te oud om te leven wil de organisatie het beeld bijstellen dat ouderdom automatisch gepaard gaat met kwetsbaarheid of passiviteit. De campagne toont vijftigplussers die actief in het leven staan en roept anderen op om zichzelf te blijven uitdagen.

Uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van SIRE blijkt dat zeven op de tien vijftigplussers zich onvoldoende gewaardeerd voelen. Bijna de helft ervaart uitsluiting, waarvan twaalf procent dit regelmatig tot zeer vaak meemaakt.

Vooroordelen hebben grote impact

Van jongs af aan worden mensen geconfronteerd met negatieve ideeën over ouder worden. Richard Ridderinkhof, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam: "Het idee dat alle ouderen kwetsbaar zijn, is een misvatting met verstrekkende gevolgen. Als je vaak hoort dat je 'op' bent, ga je je ernaar gedragen."

Erik Scherder, neuropsycholoog: "Als je jezelf fysiek en mentaal uitdaagt en moeite blijft doen, investeer je in vitaliteit en blijft het leven leuk en zinvol. Dus ga nieuwe dingen doen die moeite kosten. Het liefst elke dag. Zo behoud je je vaardigheden."

Concept draait om 'omgekeerde begrafenis'

De campagne is ontwikkeld door Alfred International. Jeroen van de Sande, creative director: "SIRE wilde graag een campagne met humor. Dat was ons vertrekpunt."
Rogier Mahieu, creative director: "Sommige ouderen lijken minder volop in het leven te staan, terwijl nieuwe dingen ondernemen juist zo belangrijk is. Die gedachte was onze inspiratie. We vroegen ons af: wat als we mensen met een omgekeerde begrafenis symbolisch weer tot leven kunnen wekken? Dat idee is de kern geworden van onze commercial."

Jeroen van de Sande: "In print, outdoor en op social laten we daarnaast een krachtig en inspirerend beeld van ouderen zien die het leven omarmen, ongeacht hun leeftijd. De balans tussen deze elementen is essentieel om de boodschap van de campagne overtuigend over te brengen."

Lucy van der Helm, directeur van SIRE: "Creativiteit als kracht om maatschappelijke problemen aan te kaarten als begin van de oplossing. Dat is de essentie van SIRE. En dat is wat Alfred op indrukwekkende wijze heeft gedaan met deze campagne: Nederland wakker schudden over de vooroordelen jegens ouderen in combinatie met de oproep aan vijftigplussers om zichzelf te blijven uitdagen. Experts onderschrijven de grote urgentie om dit onderwerp bespreekbaar te maken."

Brede samenwerking binnen communicatiebranche

De campagne kwam tot stand met medewerking van onder andere Alfred International, DVJ Insights (onderzoek), Pink Rabbit (regie), EDITORS Amsterdam, Alek Bruessing (portretten), On Social (social), EssenceMediacom (media), IssueMakers (PR) en Zestify (PR). Volksportret verzorgde het AI-onderzoek.

De campagne is te zien op televisie, radio, bioscoop, online, in print en op sociale media. Ook diverse maatschappelijke organisaties, zoals Alzheimer Nederland en het Nationaal Ouderenfonds, ondersteunen de boodschap.

www.alfred.nl

www.dvj-insights.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.