Postbedrijven willen postmarkt anders organiseren

Een samenwerkingsverband van postbedrijven wil de postmarkt in Nederland anders inrichten. Volgens het plan kan de postbezorging efficiënter en betrouwbaarder, met minder afhankelijkheid van overheidssubsidie.

De bedrijven stellen voor om de postbezorging voortaan te laten uitvoeren door één landelijke organisatie die is opgebouwd uit regionale postbedrijven en PostNL. Daarbij zou per wijk nog maar één postbezorger actief zijn. Deelnemende bedrijven dekken volgens eigen zeggen nu al 97 procent van Nederland af.

Het gaat om Weener, EMCO Groep, MSG, Caparis, SBPost, MTB, PostService, WVS, WerkSaam, Werkom, dePostBode, Cycloon, SMNpost, GIGOPost, Ergon Post, Spotta, Provalu, Business Post, Probezorgt en IW, FRL.

Eén netwerk, minder verspilling

In het voorstel worden poststromen zoals pakketten, 24-uurs post en drukwerk uitgesloten van de Postwet. Voor deze vormen van bezorging zijn al meerdere aanbieders actief, zoals pakketdiensten, dagblad- en folderbezorgers. Dat moet zorgen voor meer concurrentie, betere prijzen en hogere kwaliteit.

De post voor consumenten en bedrijven zou voortaan minimaal twee keer per week worden bezorgd via een netwerk onder toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). PostNL en de regionale postbedrijven zouden elk een concessie krijgen voor een bepaalde regio, en daarin zelf verantwoordelijk zijn voor het ophalen, sorteren en bezorgen van post.

Regionale aanpak bespaart kosten

Volgens het plan blijft er één landelijke postzegel bestaan. De opbrengsten daarvan worden verdeeld over de betrokken regionale postbedrijven en een centraal sorteercentrum. Deze decentrale aanpak moet verspilling tegengaan, doordat regionale post zoveel mogelijk binnen de eigen regio blijft.

Een groot deel van de deelnemende postbedrijven is ontstaan uit sociale werkvoorzieningen. Binnen het netwerk werken 4.500 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Politiek moet ingrijpen

Een onafhankelijke consultant heeft het plan getoetst op haalbaarheid. Voorwaarde voor invoering is een beleidswijziging vanuit het ministerie, zodat de transitie naar regionale postverdeling binnen drie tot vijf jaar kan plaatsvinden. Volgens de initiatiefnemers is het aan de politiek om te voorkomen dat PostNL in de tussenliggende jaren de concurrentie uitschakelt.

"Nu is het moment om in de nieuwe Postwet keuzes te maken die de postmarkt toekomstbestendig maken", aldus de initiatiefnemers. "Met dit plan worden kosten verlaagd, concurrentie hersteld en kan het systeem op termijn functioneren zonder subsidie."

www.spotta.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Vacatures] Spotta zoekt een Business Strateeg

04-11-2025 | 08:03:00
Spotta is per direct op zoek naar Business Strateeg - Utrecht

[Vacatures] Spotta zoekt een Medior Recruiter

03-11-2025 | 09:14:00
Spotta is per direct op zoek naar Medior Recruiter - Eindhoven/Meppel/Utrecht

[Vacatures] Spotta zoekt een Senior Recruiter

31-10-2025 | 09:02:00
Spotta is per direct op zoek naar Senior Recruiter - Utrecht/hybride

Michael Coreelmont, Georgios Petropoulos: Popup Padel kan echt overal

23-10-2025 | 11:31:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Georgios Petropoulos, oprichter EEN Media Group, en Michael Coreelmont, oprichter popuppadel.nl

Campagne Het Lekkerste Stel verbindt generatie én eetmoment

23-10-2025 | 10:57:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Boaz Disselkoen en Roos Jochems


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Conversation Specialist

06-11-2025 | 08:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Conversation Specialist - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.