Kink verliest rechtszaak radiokavels Mediahuis/Talpa Network

Kink, het alternatieve radiostation van Leon Ramaker onder leiding van Jan Hoogesteijn, heeft op alle punten de rechtszaak verloren tegen de vergunningen van de radiofrequenties van Mediahuis Radio en Talpa Network. De rechtszaak werd aangespannen toen Micky Adriaansens nog minister was van Economische Zaken.

De rechtbank stelt voorop dat niet evident is dat Kink een procesbelang heeft als voor Kink bij een positieve uitspraak FM-kavels opnieuw verdeeld zouden worden. Volgens de rechtbank kan niet op voorhand worden gezegd dat Kink dan geen enkele kans zou maken op een kavel bij een herverdeling.

Onterechte verdachtmakingen

De rechtbank zegt met zoveel woorden dat allerlei verdachtmakingen aan de zijde van Mediahuis Radio (voorheen RadioCorp) onjuist zijn. Kink stelde dat de minister geen zorgvuldige verbondenheidstoets heeft kunnen doen omdat Mediahuis niet aan zijn inlichtingenplicht zou hebben voldaan. Zo zou in de optiek van Kink, Mediahuis (en Talpa Network) de minister niet afdoende zijn geinformeerd (over OMS, leningen en verkoop van Radio Veronica). De rechtbank wijst deze stellingname naar de prullenbak en geeft aan dat de minister wel over de informatie beschikte en niet leidt tot het oordeel van verbondenheid.

OMS is geen kartèlvorming

Ook over ongeoorloofde verbondenheid waar Kink Mediahuis Radio en Talpa Network van beschuldigt via het reclameverkoopbedrijf One Media Sales, verwijst de rechtbank deze stelling naar het rijk der fabelen. Kink stelde dat Talpa Network en Mediahuis Radio in feite één bedrijf zouden vormen via One Media Sales (OMS). Daarbij stelt de rechtbank dat in de beschkbare stukken, feiten en omstandigheden geen aanknopingspunten gevonden worden voor ongeoorloofde verbondenheid.

Niks concreets van Kink

De rechtbank wees Kink er op dat er helemaal niets concreets bewezen kan worden van wat Kink stelt en daarmee werd Kink in feite door de rechtbank terecht gewezen. De rechtbank stelde immers dat op de vragen daarover van de rechtbank geen concrete stukken, feiten en omstandigheden benoemd waaruit zou blijken dat het oordeel van de Minister onjuist is dat Mediahuis Radio en Talpa Network zelfstandige bedrijven zijn en geen kartèl vormen. Ook stelt de rechtbank dat niks concreets gesteld is door Kink over vermeende collusie tussen Mediahuis Radio en Talpa Network.

Tenslotte heeft de rechtbank vastgesteld dat eventuele nieuwe leningsovereenkomsten ten opzichte van eerder leningsovereenkomsten niet duiden op (ongeoorloofde) collusie waarbij een groep aanmerkelijke invloed heeft op de andere groep.

Mediahuis Radio: kansloze missie en lastercampagne van Kink

Herbert Visser, directeur bij Mediahuis Radio zegt desgevraagd het businessmodel en de rechtszaken van Kink niet te snappen. Herbert Visser: “Wij gaan ervanuit dat Kink in beroep zal gaan en de uitspraak zal dan net zo kansloos zijn als dit vonnis. Iets dat er niet is kan je niet bewijzen dat het er wel is. Ik heb respect voor partijen die knokken op FM te komen. Bij Kink is dat anders.  Kink heeft de frequentieveiling afgedwongen, maar bleek bij de veiling niets te zoeken te hebben (door te weinig kapitaal, red.), al moeten ze dat zelf weten.

Er is een niet aflatende lastercampagne geweest vanuit Kink met allemaal leugens over Mediahuis Radio (en voorheen Radiocorp), mijzelf, Paul Römer (voormalig directeur bij Talpa Network), Carlo de Boer (voormalig directeur Mediahuis Radio/RadioCorp), Joris van de Pol (directeur OMS) en anderen met keiharde leugens over verboden zaken die wij zouden doen. Alleen maar ontsproten uit de fantasieën van Jan Hoogesteijn. Allemaal (onjuiste) scenario’s over hoe partijen illegaal zouden kunnen hebben gehandeld en die dan als waarheid poneren, terwijl er niets van klopte. Zo iemand mag in de stront zakken.

We hebben hier de afgelopen heel gedoe en veel werk aan gehad omdat sommige mensen dan denken dat je oneerlijk zaken doet.  De uitspraak stelt nu heel duidelijk dat de beweringen van Kink onjuist zijn. De rechtbank bevestigt in feite dat er sprake is van keiharde leugens waarmee doelbewust mensen in een kwaad daglicht geplaatst werden. Ik ga geen aangifte doen of een proces beginnen tegen smaad en laster. Het kan wel anders worden als Jan Hoogesteijn daarmee doorgaat."

Paul Römer, oud-directeur Radio en tv van Talpa Network stelde destijds dat de zaak van Kink geen enkele grondslag in de realiteit heeft en beschreef dat de zaak lijkt op een spookjacht, gebaseerd op onzinnige conspiracy-achtige veronderstellingen.  

Talpa Network zegt thans desgevraagd niet verrast te zijn over de uitspraak en wijst erop dat sinds 2016 door verschillende toezichthouders - waaronder de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media - herhaaldelijk getoetst én bevestigd is dat er geen ongeoorloofde verbondenheid is tussen Talpa Network Radio en Mediahuis (en voorheen RadioCorp), of dat zij zouden hebben samengespannen in de veiling van de FM frequenties in 2023. Talpa Network hoopt dat het boek nu eindelijk dicht kan, waarbij het bedrijf hoopt dat iedereen alle tijd en energie kan gaat besteden aan wat deze het liefst doen en dat is in het optiek van het bedrijf: het maken van mooie radio.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

VRT mag 91,7 miljoen uit Vlaamse reclamemarkt halen

23-07-2025 | 15:26:00
De VRT mag tot 2030 jaarlijks 91,7 miljoen euro genereren met radioreclame, tv-sponsoring en display alsmede preroll en postrolls bij VOD (VRT Max)

Lemon Scented Tea ontwikkelt vervolgcampagne voor Sunny Cars

21-07-2025 | 13:36:00
Sunny Cars en Lemon Scented Tea hebben de campagne met de pratende spiegelhangers Sunny & Car opnieuw gelanceerd.

ACM gelooft niet in one stop shop DPG Media/RTL Nederland

18-07-2025 | 13:44:00
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de openbare versie van het concentratiebesluit en het verbintenissenvoorstel omtrent de overname van RTL Nederland door DPG Media gepubliceerd

[DutchMedia Podcast]: over NPO/Ster, WPP Media en streaming

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

WPP Media stelt marktverwachtingen naar beneden bij

17-07-2025 | 19:27:00
WPP Media heeft de verwachtingen van de mediabestedingen in Nederland naar beneden bijgesteld
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.