
[Interview] Stephan van Velthoven (Return on Content): Met goede contentmarketing help je jouw doelgroep kiezen
Stephan van Velthoven is mede-eigenaar van Return on Content. Hij is ook lid van de jury van de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt hem.
Kun jij Return on Content introduceren?
Return on Content is een bureau dat onderzoekt hoe inhoudelijke content het merk versterkt en activeert. Met goede content help je jouw doelgroep kiezen, wat je merk laat groeien, zowel in branding als in conversie. Wij bewijzen de impact van je content én tonen hoe het nog beter kan. We werken voor opdrachtgevers zoals KWF, VodafoneZiggo, Zilveren Kruis, ANWB, Nationale Opera & Ballet en tal van andere organisaties.
Wie is de doelgroep van Return on Content?
De doelgroep van Return on Content bestaat uit mensen in profit- en non-profitorganisaties die met inhoudelijke content hun doelgroep willen overtuigen en willen laten zien hoe hun merk waardevol, onderscheidend en relevant is. Het zijn mensen die willen weten hoe hun content aankomt bij de doelgroep, wat de daadwerkelijke merkimpact is en willen leren hoe ze hun content nog verder kunnen optimaliseren.
Wat kan Return on Content wat andere bureaus niet kunnen?
Return on Content biedt het volgende dat andere bureaus niet kunnen:
- Benchmarkdatabase van de succesfactoren van content via ons ‘Content Performance Wheel’ met 100+ merken, 15+ categorieën en 30.000+ respondenten
- We garanderen met onze aanpak altijd de merkimpact van content te kunnen vaststellen, ook als het bereik relatief laag is
- Integratie van kwantitatief onderzoek en kwalitatieve verdieping op optimalisaties
- Activatie in de organisatie en geïntegreerde rapportage met video highlights
- Uitvoering en advies door senior specialisten
Wat worden in de komende 12 maanden de grootste uitdagingen voor merken en marketeers?
Met de overload aan content ervoor zorgen dat je op authentieke en onderscheidende wijze je merkverhaal met inhoud brengt en overtuigend bewijs levert voor je merkbeloften.
Moeten merken een maatschappelijke relevantie hebben of hoeft dat niet?
Ja, zowel consumenten als zakelijke doelgroepen verwachten terecht steeds meer dat merken maatschappelijke relevantie hebben en dat ook op onderscheidende wijze kunnen bewijzen. Onze onderzoeken naar de impact van content over duurzaamheid laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is: veel communicatie over duurzaamheid moet relevanter en geloofwaardiger worden.
Hebben we op dit moment de juiste tools om het succes van contentmarketingcampagnes te meten?
Ja, het is mogelijk om het succes van contentmarketingcampagnes te bepalen, zowel voor branding als voor conversie. Belangrijk is dat er een goede match is tussen de doelen en de metrics. Daar gaat het nogal eens mis. Veel merken laten zich verleiden contentmarketingsucces alleen af te leiden uit ‘vanity metrics’ zoals views, likes, shares, etc. Dit geeft geen volledig beeld. Het gaat er ook om te bepalen wat contentmarketing voor je merk doet. Dat kan worden gemeten.
Op welke vraag is contentmarketing het beste antwoord?
Met goede contentmarketing help je jouw doelgroep kiezen. Reclame is daarvoor vaak te vluchtig. Contentmarketing biedt verdieping en relevant bewijs waarom de doelgroep dat merk zou moeten kiezen.
INZENDEN VOOR CONTENT MARKETING AWARDS 2024
Maandag 9 september is de laatste dag dat cases kunnen worden ingestuurd voor de Content Marketing Awards 2024.
Op donderdag 17 oktober worden de nominaties bekend gemaakt.
Op woensdag 6 november worden de winnaars gehuldigd tijdens een feestelijke diner in de Stadsschouwburg van Haarlem.
Lees hier alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe cases in te sturen
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen