Elon Musk heropent aanval op adverteerders met rechtszaak: samenzwering tegen X
Elon Musk heeft de aanval heropend op adverteerders die zich massaal hebben teruggetrokken van het social medianetwerk X. X procedeert tegen de Global Alliance for Responsible Media (GARM) en de World Federaton of Advertising (WFA, waar GARM onderdeel van is), alsmede adverteerders als CVS Health, Mars en Unilever.
Rechtszaak
De aankondiging van de rechtszaak werd gedaan door Linda Yaccarino, die sinds juni 2023 die de CEO is van X en aangeeft voor de volledige vrijheid van meningsuiting te gaan. Middels een door haar op X gepubliceerde videoboodschap wordt gesteld dat er sprake van een samenzwering en veel bewijs dat sprake is van monopolievorming.
GARM
GARM is in 2019 opgezet om standaard en richtlijnen te bieden voor merken om illegaal of schadelijke content te vermijden voor adverteerders op digitale mediaplatforms. De aanval die X opent is een ommezwaai nadat eigenaar Elon Musk tijdens de Cannes Lions aangaf dat merken juist het recht hebben om bij content te verschijnen die past bij hun merk.
Overname betekent sluizen open voor schadelijke content
Doordat na de overname van X (toen nog Twitter) door Elon Musk in 2022, alle schadelijke content waaronder racistische en antisemitische content toeliet en controles daarop schrapte, trok een aantal adverteerders zich terug. Donald Trump kreeg bijvoorbeeld zijn X-account terug in augustus 2023 nadat deze op 8 januari 2021 was geblokkeerd door de vorige eigenaren van het toenmalige Twitter na de bestorming van het Capitool.
Elon Musk laat zich overigens ook niet onberoerd tijdens de rellen in het Verenigd Koninkrijk met openlijke aanvallen op de Britse premier Keir Starmer door te stellen dat een burgeroorlog onvermijdelijk is en de Britse premier met twee maten meet, terwijl zijn platform openlijk X ruimte biedt voor valse geruchten en racistische oproepen. Elon Musk maakt de Amerikaanse Democratische verkiezingskandidaat Kamala Harris overigens op X uit voor communist.
Stille terugkeer
Een aantal merken is overigens stilletjes teruggekeerd op X. Volgens Amerikaanse vakmedia overwegen deze zich alsnog terug te trekken door de ferme taal die geuit wordt tegen adverteerders die zich in hun vrijheid aangetast voelen om zelf te mogen bepalen waar ze wel of niet adverteren.
Amerikaanse vakmedia geven aan dat brandsafety niet de enige reden is waarom adverteerders X de rug toekeren. Nadat Elon Musk X over had genomen waren zoveel medewerkers ontslagen of vertrokken bij X waardoor mediabureaus hun contacten kwijt waren om überhaupt nog met het bedrijf een relatie mee te kunnen onderhouden.
Volg Marketing Report op LinkedIn
Volg Marketing Report op Instagram
Volg Marketing Report op Facebook
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
TikTok breidt advertentieaanbod uit met AI en creator tools
KPN is de grote winnaar van de YouTube Works Awards 2026
[Vacatures] Kinesso zoekt een Senior Paid Social Consultant - Amsterdam
[Vacatures] Kinesso zoekt een Senior Paid Social Consultant - Groningen
ARTIS lanceert campagne rond heropening Aquarium
Volg Marketing Report op LinkedIn
Volg Marketing Report op Instagram
Volg Marketing Report op Facebook
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Anheuser-Busch InBev wint Grand Prix bij de Cannes Lions
Fitzroy ontwikkelt merkpositionering en campagne voor Lucardi
Ingmar Larsen: Door AI heb je helemaal geen grote agency nodig
Linkbuilding blijft relevant voor SEO in 2026
Amstel, Ogilvy en INGO winnen drie Zilveren Lions
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong