CTV HomeScreen-advertenties scoren boven YouTube

Advertenties op het startscherm van smart-tv’s presteren beter dan pre-rollformats. Volgens onderzoek van Teads leveren HomeScreen-plaatsingen meer aandacht, sterkere merkherinnering en hoger engagement.

Gemiddeld zorgen deze plaatsingen voor 48 procent meer aandacht, 84 procent betere merkherinnering en 71 procent hoger engagement, waarmee het format 16 procent beter uitkomt dan YouTube-pre-roll.

Meer aandacht en merkimpact

Het onderzoek is uitgevoerd met het neurowetenschappelijke onderzoeksbureau MediaMento Institute. Consumenten blijken het startschermactiever te bekijken en boodschappen beter te onthouden. 3D-advertenties trekken 29 procent sneller de aandacht en houden die langer vast. De spontane merkherinnering kwam uit op 50 procent en 71 procent van de kijkers wil meer weten over het merk.

Caroline Hugonenc, SVP Data & Insights bij Teads: "Adverteerders hebben lang gedacht dat pre-roll het enige effectieve format was voor videoadverteren. Maar dit onderzoek bewijst het tegendeel. Het startscherm biedt een uniek moment waarop kijkers actief op zoek zijn naar content, wat zorgt voor een natuurlijke openheid voor merkboodschappen."

Nederlandse markt klaar voor verschuiving

Geert Hoogeveen, Managing Director Teads Nederland, ziet kansen: "Met een smart-tv-penetratie van 71 procent in Nederlandse huishoudens en de groeiende populariteit van streamingdiensten, wordt het HomeScreen een steeds belangrijker contactmoment."

Geert Hoogeveen: "Adverteerders die nu nog vasthouden aan traditionele pre-, mid- of post-roll missen een kans om hun doelgroep op een effectievere en minder verstorende manier te bereiken."

Methode en toepassingen

De studie combineerde gedragsdata en biometrie. Dorothée Rieu, PhD Neurowetenschappen en CEO van MediaMento Institute: "Door meer dan 15 uur aan eye-trackingdata te verzamelen bij honderd smart-tv-gebruikers, hebben we niet alleen aangetoond dat HomeScreen effectiever is, maar ook waarom. Deze inzichten vormen de basis voor voorspellende aandachtsmodellen die adverteerders helpen hun campagnes verder te optimaliseren."

Volgens Teads kunnen deze modellen worden ingezet voor planning en creatie, bijvoorbeeld voor de inzet van 3D-varianten op het startscherm.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

RTL Group en Bertelsmann krijgen andere leiding

13-11-2025 | 11:49:00
De Fransman Clement Schwebig wordt per 1 mei 2026 CEO van RTL Group en Thomas Coesfeld wordt per 1 januari 2027 bestuursvoorzitter van Bertelsmann

Sjoerd van der Meijden: Adswag maakt audio-inkoop efficiënt

13-11-2025 | 10:28:00
Het gesprek draait om efficiëntere advertentieketens voor lokale publishers, de opmars van digitale audio en podcasts, en de lancering van AudioConnect

Campagne van Selmore en Just speelt in op jongerencultuur

13-11-2025 | 09:38:32
Selmore Creative Agency heeft voor Just zorgverzekering een nieuwe campagne ontwikkeld die zich richt op digital natives.

Niek van Bemmel: Hout is goud bij Hart Voor De Zaak

12-11-2025 | 11:17:00
Van Bemmel vertelt over zijn loopbaan, de missie van het bureau en campagnes waarmee het bureau maatschappelijke impact maakt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.