bvA introduceert initiatief om positive change van adverteerders te versnellen

bvA en DLA Piper hebben een evenement onder de naam No washing, no hushing georganiseerd over duurzaamheidsclaims. Volgens bvA wordt steeds kritischer gekeken naar duurzaamheidsreclame en door toenemende regelgeving worden bedrijven terughoudender in hun communicatie.

bvA vindt het positief dat er wordt toegezien op de feitelijke juistheid van claims, maar wil voorkomen dat de terughoudendheid in communicatie van adverteerders de noodzakelijke transities vertragen. Het is zonde als merken te voorzichtig worden, aangezien juist merken een grote bijdrage kunnen leveren aan de positieve verandering in gedrag en beeldvorming.

Sterk geloof in eigen vak

Een onderzoek onder marketeers toont aan dat de motivatie voor het bijdragen aan positive change bijzonder groot is: 81 procent denkt dat hun business een fundamentele draai gaat maken, 74 procent vindt hun huidige marketing niet verenigbaar met een duurzame toekomst en 94 procent vindt dat marketeers meer moeten durven en experimenteren om echte verandering te realiseren. Tegelijkertijd is er een sterk geloof in het eigen vak, want maar liefst 93 procent denkt dat marketing een belangrijke rol kan spelen in de duurzaamheidtransitie.

Zeven stappen naar innovatie

Het blijkt in de praktijk echter soms lastig voor merken om de positieve bijdrage te realiseren. Daarom heeft bvA aan de ervaren strategie- en duurzaamheidsexperts Jasper Bronner en Willem van der Schoot gevraagd een blauwdruk te ontwikkelen voor de realisatie van impactvolle en duurzame innovaties. De blauwdruk richt zich op vier innovatiegebieden die in zeven stappen worden uitgewerkt. Het stelt bedrijven in staat op een compacte manier impactvolle ideeën te verrijken, te toetsen en te concretiseren.

Henriette van Swinderen, directeur van bvA: “Het doel van de aanpak is te komen tot concepten met relevante en aantoonbare duurzaamheidsvoordelen. Als dat van het begin het uitgangspunt is, zul je ook niet zo snel in discussies over greenwashing terechtkomen en is het maken van goed onderbouwde claims ook niet meer zo ingewikkeld.”

24 van 24 challenge

bvA-leden kunnen zelf met deze aanpak aan de slag of onder begeleiding van Jasper Bronner en Willem van der Schoot een programma volgen waarin al deze facetten terugkomen. In deze ‘24 van 24 Challenge wordt in 24 uur toegewerkt naar concrete concepten die het bedrijf direct kan uitvoeren en die voor positive change zorgen. Henriette van Swinderen: “We hopen dat veel merken deze challenge aangaan en dat dit initiatief hen helpt hun positieve impact te vergroten”

fotocredits: Jan Buteijn - Butino

www.bva.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Ana Henriques (TUI) voorgedragen als bvA-bestuurslid

20-03-2025 | 13:00:00
Ana Henriques, Head of Marketing Communications Belgium & Netherlands bij TUI, is voorgedragen als bestuurslid van bvA, het netwerk van merkleiders

Big Tech versus de Vrije Pers: Een strijd om de democratie

24-01-2025 | 09:06:00
The Committed Agency organiseerde op 20 januari 2025 het symposium Big Tech & The Future of Media, waar Christian van Thillo (DPG Media), Henriette van Swinderen (bvA), Martijn Bertisen (Google Benelux) en Martin Andree (Big Tech muss weg) aanwezig waren

bvA en VIA lanceren stappenplan Samenwerken voor duurzame impact

14-01-2025 | 10:47:00
In de samenwerking tussen adverteerders en bureaus staat het realiseren van duurzame impact van merken steeds vaker op de agenda. Om bedrijven hierbij te helpen, hebben bvA en VIA samen met een groep koplopers de gids Samenwerken voor duurzame impact en een bijbehorend stappenplan ontwikkeld. De gids beschrijft alle facetten van de samenwerking, van partnerselectie tot aan evaluatie. 

Certificering influencers sluit jaar af met 2000 influencers en Bol als partner 

18-12-2024 | 12:51:00
Het sector-initiatief Certified by influencerregels.com sluit het jaar af met diverse mijlpalen

VIA Nederland, DDMA en bvA presenteren de Marketinggids Responsible AI

12-12-2024 | 11:11:00
Deze gids, ontwikkeld als een levende leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.