Be More Challenger: Luci Santema over Ziemi

Tim de Waard & Daniel Samama gaan op zoek naar de mensen achter de beste challenger-merken van Nederland

In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama, creatieve directie van Cheil Benelux, op zoek naar de mensen achter de beste challenger-merken van Nederland en België. Waarom zijn marktleiders bang voor ze, en hoe komen ze aan die challenger-mindset? Tim en Daan spreken merken en mensen die anders goed en goed anders zijn.

Voor aflevering 9 gingen ze op bezoek bij de kroonprinses van de fietsverlichting. Luci Santema van Ziemi bedacht een fietslampje dat jouw bewegende benen verlicht in plaats van een standaardlampje dat rechtdoor schijnt. Als je dan hoort dat 71 procent van de ongelukken van de zijkant gebeurt, kun je dat met recht een behoorlijke uitvinding noemen.

Ha Luci! Ik hoorde dat Willy Wortel jouw spirit animal is. Klopt dat?

Ja, absoluut. Iets nieuws ontwikkelen is het leukste wat er is. Dat vond ik als kind al toen ik meedeed aan Het Beste Idee van Nederland en dat merk ik nu elke dag. In de toekomst zou ik dat graag doorgeven aan een nieuwe generatie, met een school voor kinderen die uitvinder willen worden. Maar dat is toekomstmuziek. Nu alle focus op Ziemi.

Ja, vertel eens. Wat moet ik met zo’n duur fietslampje?

Veilig door het verkeer gaan, dus. En dat is echt een hele opgave. Bijvoorbeeld als je in een slecht verlicht gebied van Nederland woont, maar ook gewoon hier in de stad. Het Vondelpark is een soort jungle: slecht verlichte fietsers, niet-reflecterende hardlopers, e-bikes die te snel gaan – en dat allemaal door elkaar.

Met die e-bikes is het allemaal begonnen. Op de TU Delft kregen we de opdracht: hoe maak je e-bikes veiliger? Onze subopdracht was maaltijdbezorgers veiliger maken. Mede geïnspireerd door Beyoncé kwamen we op het idee: als je in de spotlight staat, val je op.

En toen was Ziemi geboren?

Nou nee, dat duurde natuurlijk nog even. We experimenteerden eerst met grotere lampen die je bijna letterlijk in de spotlight zetten, maar die waren te groot en onpraktisch. Toen stuitten we op interessant onderzoek naar bio-motion, waaruit bleek dat mensen van nature getriggerd worden door de beweging van een ander levend wezen. Door beweging te verlichten, trek je enorm de aandacht. Daarom richten we met ons lampje de aandacht op dat wat beweegt als je fietst: je benen.

Dus scooteraars hebben dikke pech?

Zeker! Maar als je paardrijdt weer niet, want de benen van paarden verlichten werkt dus ook.

Juist! En zo’n universitaire opleiding heeft dus toch zin!?

Blijkbaar! Er zijn al veel industrieel ontwerpers van de TU Delft ons voorgegaan.
VanMoof bijvoorbeeld, en Secrid. Allemaal ontwerpers uit Delft.

Het enige is: na een schoolproject liggen de rechten in principe bij de universiteit. In ons geval was dat geen probleem. We hebben nu zelf het patent op onze bio-motion verlichting. De TU Delft laat ook niet graag ideeën in de kast liggen. Shout-out naar hen!

Maar goed. Dan heb je een leuk product. Hoe verliep de stap naar commercieel bezig zijn?

Er zit een enorme kloof tussen iets interessant of leuk vinden en het daadwerkelijk kopen. Voor ons bleek het goed om mensen mee te nemen in onze reis en ons verhaal. We vroegen om suggesties en gingen er echt mee aan de slag.

We proberen de allerbeste en meest persoonlijke service te bieden aan onze klanten. Een jonge moeder mailde ons dat haar kinderen de lampjes steeds kwijtraakten. Een paar weken later hadden we een sleutelhanger voor de lampjes ontwikkeld en naar haar gestuurd. Dat soort dingen zijn belangrijk. Het bouwt vertrouwen en verbinding.

Bovendien past het bij het gevoel dat we met Ziemi willen neerzetten: een premium product. Geen wegwerplampjes, maar iets wat lang meegaat en praktisch is. We bieden een hoge waardepropositie.

En hoe vaak moet je ze opladen?

Eén keer in de twee weken ongeveer, afhankelijk van hoe vaak je fietst. Vergelijk het met je elektrische tandenborstel: die heeft ook een redelijk korte batterijduur, maar je gebruikt hem maar een paar minuten per dag.

Dus ik hoef alleen nieuwe te kopen als ik ze kwijtraak?

Yes. Bovendien verkopen we in principe geen lampjes, maar veiligheid.

Het zou geweldig zijn als we uiteindelijk geïntegreerd worden in een bestaande fiets, zoals bij Quadlock of TomTom is gebeurd. Daarnaast zou het top zijn als bio-motion verlichting in Nederland verplicht wordt. Dat is niet zo gek: een derde remlicht was eerst verboden en een paar jaar later verplicht.

Alleen in Nederland?

Haha, laten we daar beginnen. Maar we zijn ook elders aan de weg aan het timmeren, zoals in Denemarken. Daar zijn ze nog veel meer met fietsveiligheid bezig dan hier. Ze hebben daar zelfs fietshelmen met airbags erin. Dat zou hier nooit echt aanslaan, maar onze lampjes dáár zien we juist heel erg zitten.

We richten ons in Denemarken niet op business-to-business, maar gewoon op directe verkoop. Go big or go home.

Het mooie is dat ze daar nog iets achterlopen. Influencers beginnen daar net op te komen. Met een campagne op social media denken we onszelf al flink op de kaart te kunnen zetten!

Te gek. En hoeveel procent van de fietsers moet hier in Nederland en Europa een Ziemi hebben voor jullie tevreden zijn?

Honderd procent! Nee, maar serieus: als we fietsen een stukje veiliger hebben gemaakt, is ons doel bereikt.

Het klinkt corny, maar als slechts één iemand niet aangereden wordt omdat ‘ie een Ziemi op zijn fiets had, dan is dat toch al geweldig?

www.cheil.nl

Lees ook:

Cheil ontwikkelt campagne voor Samsung Vision AI

19-05-2025 | 10:30:00
Samsung Electronics zet in een campagne zijn Vision AI-technologie centraal. De campagne wordt uitgerold via televisie, buitenreclame en social media.

[Vacatures] Cheil Benelux zoekt Retail Operations Manager

06-05-2025 | 08:09:00
Cheil Benelux is per direct op zoek naar Retail Operations Manager - (Fulltime) Schiphol

Cheil maakt van koning Piloot van Oranje

24-04-2025 | 09:36:00
In aanloop naar Koningsdag nam Cheil Benelux op aanvraag van actualiteitenprogramma EenVandaag het imago van de koning eens kritisch onder de loep.

AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards

18-04-2025 | 12:41:00
Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond

[Forum] So Win: het begin van de wederopstanding van Nike?

10-02-2025 | 21:50:00
Nike was als merk compleet de weg kwijt. Marktaandeel, beurswaarde, zichtbaarheid en bravoure smolten in de afgelopen jaren weg
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.