Audify: opnieuw record met audio/radioreclame naar 105,1 miljoen euro

De bestedingen in radioreclame zijn in het eerste half jaar gestegen naar 105,1 miljoen euro. Dat is 4,4 procent meer dan in de eerste helft van 2022.  De radiospotomzet steeg naar 94,8 miljoen euro; een stijging van 5,1 procent. De digitale radio-omzet steeg met 23,8 procent naar 5,1 miljoen euro. Branded contentreclame daalde van daalde echter met 16,1 procent naar 5,2 miljoen euro. De stijging is opvallend aangezien de tv-reclamemarkt juist daalde in het afgelopen half jaar.

Retail

Retail is al jaren lijstaanvoerder als grootste branche, zelfs meer dan tweeëneenhalf keer ze groot als de nummer twee branche Financiële Dienstverlening. Horeca, Toerisme, Recreatie is derde in de rij gevolgd door de branche Overheid, Educatie en Non-Profit. Telecom, ICT maakt de top vijf rond. Het merk T-Mobile Netherlands was prominent in de radioreclameblokken aanwezig, Dit merk verstevigde zijn nummer 1 positie door een kwart meer te investeren. KPN volgt als nummer twee merk op radio en Bol.com is derde. Albert Heijn en McDonalds completeren de top vijf in het eerste half jaar van 2023. Deze cijfers zijn van Nielsen afkomstig.

Liedewij Hentenaar, directeur Audify: “Het eerste half jaar was een radio-rollercoaster met de introductie van het nieuwe NMO Luisteronderzoek en de veiling van de FM-frequenties. De adverteerders en bureaus hebben het nieuwe luisteronderzoek omarmt. Zij maken goed gebruik van alle nieuwe toepassingen en fijnmazigere kennis van de verscheidene audioshows. We kijken uit naar de tweede helft van het jaar waarin het NMO Luisteronderzoek verder doorontwikkelt en de luisteraars opnieuw afgestemd zijn op hun favoriete radiozenders.”  

Audify is de branchevereniging van de verkoophuizen van audiomerken. Onder meer DPG Media (Qmusic/Joe), Talpa Network (One Media Sales), Mediahuis (Audiohuis), Ster, ORN, Classicnl, FD Mediagroep (BNR), Kink, ePower Sales (regionale commerciële zenders) zijn hierbij aangesloten.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard

Suite Rouge ontwikkelt kerstcommercial Kruidvat

06-12-2025 | 01:04:00
Kruidvat lanceert een door Suit Rouge (een label van Hotel L’Amour) ontwikkelde kerstcampagne waarin de kracht van liefde en verbondenheid centraal staan

[Marketing Week] Bob Koigi: Ad-bestedingen schieten door 1 biljoen dollar

05-12-2025 | 09:58:31
Merken die investeren in resultaat, bewust innoveren en ontwerpen vóór het algoritme kunnen cultuur, aandacht en media omzetten in duurzaam voordeel.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.