Audify komt met maandrapportages NMO Luisteronderzoek

Branchevereniging Audify komt voortaan met een maandelijks audiomaandrapport. Met dit rapport wil Audify alle bereikcijfers vanuit het NMO Luisteronderzoek bundelen. Daarnaast geeft het rapport inzicht in verschillende audiowetenswaardigheden over de voorbije maand zoals onder meer de acties van de radiostations en het aantal uitgezonden commercials. Tot janari 2023 werden via het oude luisteronderzoek nog 2-maandelijkse cijfers geopenbaard; sindsdien zijn het weekcijfers. Met de publicatie van maandrapporten zijn opnieuw cijfers over een langere periode beschikbaar.

De cijfers over juli 2023

De luistertijd was in juli  2023 gemiddeld 73,6 miinuten per dag en was de luistertijd van de luisteraar 135,4 minuten per dag. Het meest gedraaide nummer was Tattoo van Loreen. NPO Radio 2 was in de doelgroep 13+ de best beluistserde radiozender met een marktaandeel van 14,6 procent, met een gemiddelde luistertijd van 129 minuten. Gevolgd door Qmusic met 11,6 procent en een luistertijd van 95 minuten per dag; waarna Radio 10 volgt met 10,1 procent en 114 minuten aan luistertijd per dag.

Bij de ccommerciele doelgroep 20-49 jarigen was Qmusic de best beluisterde zender met 22,1 procent marktaandele en 92 minuten luistertijd, gevolgd door NPO Radio 2 met 14,5 procent marktaandeel en 117 minuten per dag, gevolgd door Radio 10 met 12,3 procent marktaandeel en 109 luisterminuten per dag.

Internet en FM veel gebruikt

Verder valt op dat FM voor 35,4 procent gebruikt wordt; het internet protocol is goed voor 25,4 procent, de digitale kabel voor 10,7 procent en DAB+ voor 13 procent. Dit is overigens alleen gemeten bij 17 radiostations die encoding toepassen en representeert 84,7 procent van de markt. Daarbij tellen 13-17 jarigen niet mee die onder is gebracht bij de groep overigen (15,5 procent) waar ook visual radio onder valt.

Het eerste audio maandrapport over juli 2023 is hier te downloaden

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw

08-05-2025 | 10:28:03
Marketing Report heeft de april 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive

25-04-2025 | 07:58:00
Screenforce en Audify zijn per direct op zoek naar een Junior Marketing Executive 

Audify: 51,1 miljoen euro omzet in Q1 van 2025

14-04-2025 | 12:54:00
De totale door brancheorganisatie Audify gerapporteerde omzet in audioreclame tijdens het eerste kwartaal bedroeg 51,1 miljoen. Dat is 3,7 procent meer dan het eerste kwartaal 2024. De stijging is wel minder hard dan een jaar geleden toen deze nog ruim 10 procent bedroeg

Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven

11-04-2025 | 08:51:00
Marketing Report heeft de maart 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat

Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials

07-04-2025 | 14:46:00
Audify introduceert per 15 april het aanleverplatform Audify Hub. Radioproducenten leveren vanaf die datum hun commercials aan via dit centrale systeem.
 


Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.