AI in retail groeit naar 96 miljard dollar in 2030

De wereldwijde markt voor kunstmatige intelligentie in de retailsector groeit van 14 miljard dollar in 2025 naar 96 miljard dollar in 2030. Dat voorspelt een rapport van Mordor Intelligence. De verwachte jaarlijkse groei van 47 procent onderstreept hoe snel AI een integraal onderdeel wordt van de retailstrategie.

Retailers zetten AI massaal in voor personalisatie, klantinteractie en slimme automatisering. Denk aan chatbots, aanbevelingssystemen, voorraadbeheer en demand forecasting. Deze toepassingen verbeteren niet alleen de klantervaring, maar verhogen ook de operationele efficiëntie.

Technologie drijft automatisering en klantbeleving

Belangrijke technologische drijvers zijn computer vision, natural language processing en machine learning. Hiermee kunnen retailers onder meer klantgedrag voorspellen, realtime beslissingen nemen en frictieloze betaalervaringen aanbieden.

Frictionless checkout-oplossingen op basis van gezichtsherkenning en sensortechnologie worden steeds vaker toegepast. Ook de beschikbaarheid van kant-en-klare AI-oplossingen via cloudplatforms als AWS en Microsoft Azure verlaagt de drempel voor adoptie.

Sterke groei in Azië, grote investeringen in VS

Noord-Amerika is op dit moment de grootste markt, dankzij forse investeringen in AI-gebaseerde klantinteractie. Europa volgt met grootschalige digitalisering van de retailsector. De snelste groei wordt verwacht in Azië-Pacific, waar e-commerce in landen als China, India en Japan een enorme vlucht neemt.

De AI-retailmarkt wordt aangevoerd door techgiganten als Google, IBM, Microsoft, AWS, NVIDIA en Salesforce, naast gespecialiseerde spelers zoals Daisy Intelligence en SymphonyAI.

Brede toepassingen in alle retailkanalen

AI wordt toegepast in zowel fysieke winkels als omnichannel en pure-play e-commerce. Belangrijke toepassingen zijn:

  • Voorraad- en vraagvoorspelling

  • Supplychainoptimalisatie

  • Betaal- en prijsanalyses

  • CRM en fraudepreventie

  • Navigatie en ervaring in de winkel

De combinatie van datagedreven besluitvorming, lagere kosten voor AI-technologie en de noodzaak om sneller en slimmer te opereren, zorgt ervoor dat retailers wereldwijd AI versneld omarmen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Tom Huijgen: Te gewaagd om te werken? Daarom werkt het!  

12-11-2025 | 08:40:00
Tom Huijgen, Strategy Director bij Serviceplan Amsterdam, laat aan de hand van drie cases zien dat het niet gaat om luid zijn of om rebels doen

[Vacatures] LEQUAL zoekt een Product & Innovation Owner

12-11-2025 | 08:14:00
LEQUAL is per direct op zoek naar Product & Innovation Owner

WPP Media: This Year, Next Year over (mede)menselijkheid en AI - een verslag

11-11-2025 | 23:52:00
WPP Media organiseerde op donderdag 6 november 2025 in de Amsterdamse Houthavens voor de 14e keer zijn symposium This Year, Next Year onder de noemer Limitless

DCVF richt eigen AI-team en adviesraad op

11-11-2025 | 14:13:36
Met een duidelijke structuur, eigen ontwikkelteams en eerste agents in de praktijk wil het bureau processen efficiënter maken

Sanne Demir en Jorine Idzinga: DCVF kiest eigen pad in creatie en technologie

11-11-2025 | 13:39:00
In gesprek met Peter Wybenga leggen zij uit hoe technologie, procesmanagement en creatieve input leiden tot efficiëntere en effectievere campagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.