Volkswagen focust op duurzaamheid met nieuw merklogo en coporate identity

Volkswagen focust op duurzaamheid met nieuw merklogo en coporate identity

Volkswagen komt met een nieuw merklogo en een nieuwe coporate identity.  Daarmee wil het autobedrijf met het idee van een Nieuwe Volkswagen introduceren en het merk in een nieuw tijdperk loodsen. Tijdens de IAA Autoshow in het Duitse Frankfurt zal Volkswagen het nieuwe logo  vanaf 12 september presenteren, tezamen met de nieuwe ID.3 auto. Deze ID.3 moet na de Kever en de Golf de referentie voor electrisch rijden worden vanuit Volkswagen. Het Volkswagen-merk zal dan ook begripen als elektrisch, 100 procent connected en CO2-neutraal als waardes meekrijgen. Daarmee wil Volkswagen af van het imago na het Dieselgate schandaal waarbij met de waardes van uitstoot werd gesjoemeld.

Volkswagen heeft zijn strategische heroriëntatie met de focus op duurzame producten en diensten vier jaar geleden ingezet. 
Het idee van de Nieuwe Volkswagen wil het bedrijf overal tot uiting laten komen: in het design van de modellen, in het contact met klanten en in de presentatie van het merk als geheel.

Klaus Bischoff, chef Design bij Volkswagen: De nieuwe merkidentiteit reflecteert mobiliteit, als natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven. Volkswagen heeft daarin altijd een sleutelrol gespeeld. En dat doet het ook in dit nieuwe tijdperk waarbij digital first het motto is.

Jochen Sengpiehl, Chief Marketing Officer of Volkswagen: "Volkswagen wil met de nieuwe corporate identity geen perfecte reclamewereld meer presenteren. In onze presentatie willen we menselijker en levendiger zijn, om het perspectief van klanten te vergroten en authentieke verhalen te vertellen." In plaats van de auto komen het leven en de mobiliteitservaring van mensen centraal te staan.

Het nieuwe design van het Volkswagen-logo beperkt zich tot de essentiële elementen en is vlak en tweedimensionaal. Daarmee is het flexibeler inzetbaar en perfect herkenbaar in digitale media. Voor het eerst gaat Volkswagen ook een soundlogo gebruiken, waarbij een vrouwelijke stem zal worden gebruikt . Het is niet de verwachting dat de bekende V en W onder elkaar zullen verdwijnen met het nieuwe logo, wel dat deze kleiner wordt.

Wereldwijd worden bij zon 10.000 dealers in totaal circa 70.000 logos vervangen in 171 markten. De Europese dealers zullen als eerste overgaan naar de nieuwe corporate identity. Noord- en Zuid-Amerika zullen begin 2020 volgen. Volkswagen kiest daarbij voor een kostenefficiëntie  en grondstofbesparende benadering.

De nieuwe corporate identity vloeit voort uit de Transform 2025+ strategie, die Volkswagen in 2015 heeft ingezet. Het merk bereidt zich momenteel voor op de tweede fase ervan: de uitrol van de e-mobility- en digitaliseringsstrategie. Als gevolg daarvan verandert Volkswagen van een autofabrikant in een provider van mobiliteitsdiensten. In lijn met die ontwikkeling worden ook de marketing- en verkoopstructuur van het merk ingrijpend aangepast.

www.volkswagen.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief