Marketing Report
Validators en Vrije Universiteit Amsterdam lanceren Institute for Brand Analytics

Validators en Vrije Universiteit Amsterdam lanceren Institute for Brand Analytics

Onder de noemer Institute for Brand Analytics bundelen de Vrije Universiteit Amsterdam en Validators krachten op het gebied van brand analytics. De komende vier jaar onderzoeken ze gezamenlijk welke Brand Metrics effect hebben op de marktpositie van merken. Hierbij ligt de focus op het toepasbaar maken van vernieuwende inzichten uit de marketingwetenschap, die merken en hun marktpositie stuurbaarder maken. Onderdeel van deze samenwerking is het aanstellen van promovendus Noud Schartman die een brug zal slaan tussen wetenschap (VU) en praktijk (Validators). 

In afgelopen vijf jaar is er meer en meer aandacht voor marketingwetten gebaseerd op klantdata, met name door het werk van Byron Sharp. Deze inzichten vormen de basis voor het merkonderzoek dat Validators doet voor vele grote merken, waaronder ANWB en PON. Met de samenwerking zetten VU en Validators data science en gedragsonderzoek in om de logica van deze marketingwetten te valideren met echte klantdata. Ook nemen ze de optimalisatie van onderzoeksmethodes en statistische databewerking hierin mee.

Voordeel is dat klanten als eerste op de hoogte zijn van wereldwijde ontwikkelingen in merkgroei. Ze bieden extra verdieping op Brand Performance projecten: bepaalde hypotheses worden met de VU uitgezocht. Dit zijn langere termijn (+6 maanden) vraagstukken. Op de korte termijn gaan ze met VU en klanten aan de slag met Category Entry Points (CEPs) en Mental Market Share (Sharp). Brand Analytics workshops zullen hier onderdeel van zijn.

Peeter Verlegh, hoogleraar Marketing bij VU: "Wetenschap en praktijk kunnen veel van elkaar leren, maar kunnen elkaar ook inspireren en tot grotere hoogtes brengen. Dat is precies wat we in deze samenwerking van plan zijn: op basis van theorie, data en analyse nieuwe inzichten verwerven en het marketingvak verder brengen."

Martin Leeflang, CEO bij Validators: "De ambities van deze samenwerking zijn groot. Met het Institute for Brand Analytics maken we een eerste stap naar een meer open platform tussen wetenschap en commercie. Op het gebied van onderzoek naar merk en marktposities is zo'n samenwerking erg wenselijk. Tot nu toe houdt iedere expert er zijn eigen filosofie op na, VU en Validators streven naar een meer gevalideerde benadering zoals het Ehrenberg-Bass Institute dat ook heeft gedaan."

www.validators.nl
www.vu.nl

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief