Universiteit van Amsterdam ontwikkelt virtuele supermarkt voor diabetici

Universiteit van Amsterdam ontwikkelt virtuele supermarkt voor diabetici

16-10-2018 06:55:00 | Door: Max Vlugt | hits: 890 | Tags:

UvA-wetenschappers gaan een virtuele supermarkt ontwikkelen, speciaal voor mensen met diabetes type 2. Met deze toepassing kunnen gebruikers zichzelf trainen om verleidingen beter te weerstaan en zo gezondere keuzes te maken. Het project wordt gefinancierd door het Diabetes Fonds en ZonMw in het kader van Diabetes Doorbraakprojecten.

In een supermarkt is het vaak moeilijk gezonde keuzes te maken. Al winkelend word je verleid door de lekkere dingen die worden aangeboden, maar ook door het hongergevoel dat je op dat moment misschien zelf hebt. Voor volwassenen met diabetes is dit extra moeilijk. Ongezonde keuzes hebben bij hen een nog grotere schadelijke impact op de gezondheid en zij zijn gevoeliger voor ongezonde prikkels in supermarkten.

Een team van communicatiewetenschappers en psychologen van de Universiteit van Amsterdam gaat nu samen met het VUMc aan de slag met een virtuele supermarkt speciaal voor mensen met diabetes. In deze supermarkt kunnen mensen in een virtualrealityomgeving boodschappen doen en zichzelf daarmee trainen in het maken van gezondere keuzes. Het doel is de virtuele supermarkt als app voor de mobiele telefoon aan te bieden.

Diabetes Fonds en ZonMw financieren het maken van een zogenaamde proof of concept, een bewijs dat de innovatie haalbaar is en aansluit bij de belevingswereld van de beoogde gebruikers. De virtuelesupermarktstudie is het enige communicatiewetenschappelijke project dat in het kader van Diabetes Doorbraakprojecten gehonoreerd is.

Voor het ontwikkelen van de toepassing voeren de onderzoekers een studie uit onder gezonde volwassenen, volwassenen met prediabetes en volwassenen met diabetes type 2. Daarbij kijken ze welke rol externe afleidingen, het ongezonde eten dat je in een supermarkt aangeboden krijgt, de drukte in de winkel, de achtergrondmuziek, en interne afleidingen zoals hongergevoel spelen. Het team wil uiteindelijk een mobiele applicatie opleveren waarmee mensen zichzelf kunnen trainen om minder aandacht voor interne en externe verleidingen te krijgen en gezonde producten te kopen ook in het dagelijkse leven.

De toepassing van de virtuele supermarkt bouwt voort op een conceptversie die in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam gerealiseerd is. Met de doorontwikkeling wordt de ervaring verbeterd, zodat gebruikers nog meer het gevoel krijgen in een echte supermarkt te zijn, wordt de toepassing vertaald naar groepen met specifieke kenmerken zoals diabetici en opgeleverd als mobiele app waar virtuele ervaringen nu ook mogelijk mee zijn.

De app zal vrij beschikbaar worden gesteld via de website van de Universiteit van Amsterdam. De looptijd van de studie is december 2018 tot december 2019. 

www.uva.nl
www.diabetesfonds.nl
www.zonmw.nl

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.