[Screenforce] Top 3 supermarkten goed voor 67 procent van de omzet en 66 procent van de mediabestedingen

[Screenforce] Top 3 supermarkten goed voor 67 procent van de omzet en 66 procent van de mediabestedingen

22-01-2020 14:33:00 | Door: David de Jong | hits: 998 | Tags:

Onderzoeksbureau Nielsen heeft de marktaandelen van de supermarkten over 2019 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat Albert Heijn nog altijd goed is voor één derde van de markt en dat Jumbo de grootste groeier was in aandeel. Screenforce heeft deze aandelen in verkoop vergeleken met de aandelen in de mediabestedingen.

Het aantal vestigingen van de top 15 supermarkten in Nederland is gestegen met 110 stuks naar 3.962. De grootste stijgers waren Jumbo met 51 nieuwe vestigingen en Coop met 24 nieuwe vestigingen. Marktleider Albert Heijn staat op plek 3 van de grootste stijgers met 10 nieuwe vestigingen. Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen. Opvallend is dat Aldi geen nieuwe vestigingen geopend heeft en zelfs een gesloten heeft.

Hoewel Albert Heijn net als in 2018 ook in 2019 goed is voor ruim één derde van de supermarktomzet, is Jumbo de grootste stijger. Zij zag haar marktaandelen groeien van 19,2 procent in 2018 naar 21,0 procent in 2019. Het lijkt erop dat Jumbo de speler is geworden die de groei van Lidl een halt heeft toegeroepen. Lidl zag haar aandeel ligt dalen naar 10,7 procent. Buiten de top 3 deed Coop de beste zaken met een groei in aandeel van 3,3 procent naar 3,7 procent.



Nielsen rapporteer over 2019 een totale mediabesteding van 433 miljoen. Dit is een daling van 8 procent ten opzichte van 2018. De afschaffing van de 15 procent bureaucommissie in 2019 bij de meeste media vertekent het beeld enigszins. In bovenstaand figuur is gekeken naar het aandeel ten opzichte van elkaar in de media- en TV-bestedingen. We noemen dit het share of voice. Waar Albert Heijn goed is voor 34,9 procent van de omzetten hoeft ze hiervoor maar 26,5 procent van de totale mediabestedingen te investeren. Ook Jumbo profiteert van een marktleidersbonus. Voor een aandeel van maar 16,5 procent in de mediabestedingen realiseert zij wel 21,0 procent van de omzetten. Uiteraard spelen hierbij andere elementen mee zoals het aantal vestigingen (fors gestegen bij Jumbo), de prijs, kortingen en spaaracties.

Albert Heijn, Jumbo en Lidl vormen samen op volgorde de top 3. Ze doen dit met een duidelijke afstand ten opzichte van de rest. Ze hebben alle drie een double digit aandeel in de omzet, in het aantal filialen en in de bestedingen. Met elkaar zijn ze goed voor 67 procent van de supermarktomzet, voor 52 procent van alle filialen en voor 66 procent van alle mediabestedingen.

www.screenforce.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.