Marketing Report
Stichting Vluchteling start campagne #backtoschool

Stichting Vluchteling start campagne #backtoschool

Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling: "Wat me altijd is bijgebleven, is een huilende vader die me vertelde over het moment waarop hij besefte dat het niet anders kon, dan zijn kinderen te laten werken voor de kost."

De organisatie die wereldwijd opkomt voor de meest kwetsbare vluchtelingen gaat met de start van het nieuwe schooljaar in Nederland aandacht vragen voor kinderarbeid, in landen waar jonge mensen in plaats van naar school, de straat op, de fabriek in, en het land op worden gestuurd om wat extra geld bij te verdienen om het hoofd boven water te houden. De hashtag op sociale media voor deze campagne is #backtoschool.

Ceelen: "We helpen ouders en sturen de kinderen terug naar school, waar ze horen. Het is moeilijk en tijdrovend, dus duur. Maar het kan en het moet, want kinderen horen niet op straat en niet te werken."

De nieuwe campagne van Stichting Vluchteling wil ook een bijdrage leveren aan meer bewustwording in Nederland over de dilemma’s van ouders in oorlogsgebieden. Want wat doe je als vader of moeder als je bijna geen geld meer hebt om te eten: geef je dan je laatste centen uit aan rijst en bonen of aan de school voor je kinderen? 

Er zijn wereldwijd 168 miljoen kinderen die moeten werken, dat is meer dan tien procent van alle kinderen. Het grootste deel hiervan, 60 procent, werkt in de landbouw. Ook in fabrieken werken veel kinderen. Naar schatting doen 50 miljoen jongvolwassenen, vijftien- tot zeventienjarigen, ook nog eens levensgevaarlijk werk: bijvoorbeeld in mijnen, op plantages en in textielfabrieken. Veel van hen zijn kinderen van vluchtelingen. Er zijn ongeveer 65 miljoen vluchtelingen in de wereld. De helft van hen zijn kinderen.

www.vluchteling.nl

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.