Smartphone Orchestra met The Social Sorting Experiment

Smartphone Orchestra met The Social Sorting Experiment

08-08-2019 09:47:39 | Door: David de Jong | hits: 177 | Tags:

Het Smartphone Orchestra zal met The Social Sorting Experiment tijdens De Parade de manipulatieve macht van digitale platformen aan het publiek tonen tijdens een absurdistische en interactieve performance. Theater, gaming en muziek komen daarin samen en het publiek speelt met de eigen smartphone de hoofdrol.

Is een persoon een influencer of juist een trol die nog in de kast zit? Of meer een kattenliefhebber en verslavingsgevoelig? Likes onthullen alles en worden gebruikt om mensen te manipuleren tot kopen, kijken en zelfs stemmen, aldus het Smartphone Orchestra.

Big data worden steeds meer gebruikt om ons te beïnvloeden en beoordelen. Persoonlijke gegevens worden voor veel geld doorverkocht aan bedrijven die denken met deze informatie beter te kunnen inspelen op de behoeften van hun (potentiële) klanten. Maar wat als zo’n algoritme zich vergist, of bevooroordeeld is en op basis hiervan bijvoorbeeld mensen een hogere premie moeten betalen voor hun verzekering ten gevolge van gedrag op social media? Vanwege deze reden vindt minister Sander Dekker (VVD) dat de vorig jaar ingevoerde privacywetgeving aangescherpt moet worden.

Minister Sander Dekker in de Volkskrant van 7 juni 2019: "Analyses zijn gebaseerd op statistieken voor grote groepen en zulke statistieken kunnen fouten bevatten. Bovendien klopt wat gemiddeld voor een groep geldt lang niet altijd voor individuen."

Hiermee snijdt Het Smartphone Orchestra een actueel onderwerp aan; het legt op een speelse manier de gevaren van social media bloot. Met The Social Sorting Experiment nodigen zij het publiek uit om live te ervaren wat zich achter het glimmende scherm van onze smartphones voltrekt. Samen vormt men een live social medianetwerk dat op allerlei manieren, zichtbaar en onzichtbaar, gemeten wordt. Dat leidt tot verrassende en opzienbare persoonlijke resultaten. Want hoe hoog sta jij in de ranglijst van aantrekkelijke oren? Wie lijkt er het meest op een eekhoorn? En wie deelt zijn geheimen liever niet? Zo ervaart het publiek live dat teveel delen op digitale platforms onvoorziene consequenties kan hebben.

Het Smartphone Orchestra is van idee in drie jaar uitgegroeid tot een nieuwe technologie, instrument en vertel-tool met een volledig eigen repertoire. Sinds de wereldpremière met duizend man en hun smartphones in de Bravotent op Lowlands 2015, heeft Het Smartphone Orchestra optredens gegeven in heel verschillende contexten. Van IDFA Doclab tot SXSW, van Koningin Elisabethzaal in Antwerpen tot een tour in Mexico. Samenwerkingen waren er o.a. met Storioni Trio i.s.m componist Arnold Marinissen, Spinvis, het Britse storytelling duo Anagram en Antwerp Symphony Orchestra i.s.m componist Dirk Brossé. Recentelijk speelden ze op What Design Can Do Mexico, Sheffield Doc/Fest en speelden ze op uitnodiging in Singapore. Binnenkort staat voor het eerst een optreden op de nationale televisie in Zuid-Korea op het programma.

Het Smartphone Orchestra is in staat om duizenden smartphones te synchroniseren, om vervolgens verschillende (muzikale) partijen hiernaar te distribueren en zo innovatieve immersieve ervaringen mogelijk te maken. Tijdens The Social Experiment wordt deze technologie voor het eerst ingezet om een nieuwe vorm van storytelling te presenteren aan het publiek: verhalen die alleen maar kunnen ontstaan als meerdere mensen bij elkaar komen. Omdat met iedere deelnemer persoonlijk gecommuniceerd kan worden via zijn/haar eigen smartphone, wordt er een ongeëvenaarde publieksparticipatie bewerkstelligd. Het publiek krijgt een hoofdrol in deze live-performance.

Credits
Productie: Steye Hallema, Eric Magnee , Hidde de Jong en Marieke Nooren Concept en regie: Steye Hallema Creative technologist  | Muziek: Eric Magnee Creative coder en Hidde de Jong | Zakelijke leiding en research: Marieke Nooren Productie en Shea Elmore. Met dank aan: Tijmen Schep en Topaz Adizes | Mogelijk gemaakt door: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds21, Prins Bernhard Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds, Amsterdam Fonds voor de Kunst.

www.smartphoneorchestra.com

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.