Marketing Report
Siteimprove en Dutch Digital Agencies gaan samenwerken

Siteimprove en Dutch Digital Agencies gaan samenwerken

Siteimprove, een softwarebedrijf dat zich focust op het vereenvoudigen van websitebeheer en de kwaliteit en toegankelijkheid van websites in kaart brengt om zo van het internet een betere plek te maken, gaat een partnership aan met Dutch Digital Agencies, korteweg DDA. DDA is de branchevereniging en kennisorganisatie van de beste digitale bureaus in Nederland. Samen streven zij hetzelfde doel na: mensen centraal zetten en een laagdrempelige en prettige digitale gebruikerservaring leveren.

Het partnership heeft als belangrijkste doelen; het delen van kennis, het bevorderen van bewustwording omtrent digitale toegankelijkheid/inclusie en de meerwaarde hiervan laten inzien. Met dit partnership hopen beide vertegenwoordigers meer betrokkenheid te creëren tussen bureaus, adverteerders en de Nederlandse overheid om zich gezamenlijk in te zetten voor digitale inclusie.

Sinds 2017 moeten bedrijven volgens de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte zorgen voor een algemene toegankelijkheid van hun producten en diensten. Daarnaast staat ook de Europese Accessibility Act op de agenda, waarin meer specifieke toegankelijkheidseisen voor commerciële organisaties en e-commerce zullen worden opgenomen.

Siteimprove en DDA zijn van mening dat toegang tot het internet een mensenrecht is. Niemand mag online worden uitgesloten. Gezamenlijk zetten ze zich daarom actief in om digitale toegankelijkheid hoog op de agenda's te krijgen in de markt. Samen met andere partijen waaronder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Stichting Accessibility probeert Siteimprove de laatste jaren meer bewustwording te creëren en organisaties te ondersteunen bij het hebben van toegankelijke website(s). In Nederland ondersteunt Siteimprove inmiddels al ruim 300 organisaties, waaronder ook veel grote overheidsinstellingen.

Nederland is één van de voorlopers op het gebied van digitalisering in Europa. Rondom digitale toegankelijkheid/ inclusie zijn het vooral overheidsinstanties die zich inzetten om websites zo toegankelijk mogelijk aan te bieden voor de burger en zo de best mogelijke online dienstverlening te leveren.

Chantal van Melle, Strategic Alliance Manager bij Siteimprove: "Toch gek, als je bedenkt dat overheden helemaal geen commerciële doelen hebben met betrekking tot online dienstverlening"

Veel organisaties onderschatten dat ruim 2 miljoen Nederlanders niet altijd vanzelfsprekend gebruik kunnen maken van websites, aldus het Shoppingtomorrow onderzoek; Opportunities of E-accessibility.

Chantal van Melle: "Reken dit om naar gemiste omzetcijfers, Je zou hieruit kunnen opmaken dat, door meer rekening te houden met het inclusieve aspect bij oplevering van digitale projecten, het verschil kan worden gemaakt om meer mensen gebruik te kunnen laten maken van websites. En er zo dus ook meer omzet kan worden gemaakt"

Annemieke Deering, Director Dutch Digital Agencies: "Het belang van inclusiviteit staat hoog op de agenda bij Dutch Digital Agencies. Onze leden staan erom bekend dat zij de gebruiker centraal zetten. De kennis van de gebruiker en kennis van (nieuwe) technologie is aanwezig in onze branche. Tegelijkertijd kan nog steeds 15% van de Nederlanders niet vanzelfsprekend gebruik maken van de online dienstverlening. DDA wil met dit partnership zich inzetten om dit percentage naar beneden te krijgen."

Het eerste wapenfeit van het partnership is een invite-only event op dinsdag 30 april a.s. waar inclusiviteit als strategie met een select aantal aanwezigen besproken zal worden.

Annemieke Deering: "Wij kijken er enorm naar uit om met zowel digitale bureaus, brancheverenigingen, overheden als commerciële partijen over dit belangrijke thema verder te praten en concrete stappen te definiëren naar een inclusieve en digitale maatschappij."

www.siteimprove.com
www.dutchdigitalagencies.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief