Marketing Report
[Screenforce] 1,4 procent meer uitgegeven in tv-reclamemarkt

[Screenforce] 1,4 procent meer uitgegeven in tv-reclamemarkt

De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 567 miljoen euro. Dat is 1,4 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden, meldt Screenforce. De groei zit in alle vormen van tv-reclame: in spot- en non-spotreclame, via het tv-platform en de online videoplatforms van de Screenforce broadcasters.

De TV-SchermTijd steeg met 2,7 procent naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, is deze kijktijd gestegen in alle belangrijke doelgroepen. Het tv-toestel bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op 91 procent. De sterkste stijgers waren de doelgroepen Man 13+ en 25-59-jarigen.

De bestedingen aan televisiereclame worden verdeeld tussen spot- en non-spotbestedingen. De tv-reclamemarkt is in de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 67 miljoen euro na aftrek van bureaucommissie. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 procent in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2018. De spotbestedingen groeiden met 1,3 procent en kwamen uit op 508 miljoen euro. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2 procent naar 59 miljoen euro. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online videoplatforms van de Screenforcezenders.

De groei in bestedingen voor tv-spots komt niet door een hoger volume. Het aantal adverteerders en campagnes lag in de eerste drie kwartalen lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er gemiddeld 154 minuten per dag gekeken naar content van de tv-zenders, een stijging van 2 minuten ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018. Bij elkaar werd in de eerste drie kwartalen van dit jaar 35 minuten per dag gekeken naar andere videocontent, verdeeld over de categorieën Video-DVD-HDR en Overig. In dezelfde periode in 2018 waren dit nog 31 minuten.

www.screenforce.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief