Marketing Report
Roorda maakt seksuele diversiteit bespreekbaar met campagne #kweetnie

Roorda maakt seksuele diversiteit bespreekbaar met campagne #kweetnie

Om het taboe onder jongeren om over hun seksuele oriëntatie te praten te doorbreken, ontwikkelde Roorda Reclamebureau een campagne. Aanleiding voor de campagne is het feit dat jongeren die het gevoel hebben homo, lesbisch, bi, non-binair of transgender te zijn, vier tot vijf keer vaker aan suïcide denken dan hun heteroseksuele leeftijdsgenoten.

De campagne en de website zijn een initiatief van Movisie, 113 Zelfmoordpreventie, COC Nederland en het ministerie van VWS en worden ingezet om de acceptatie van seksuele diversiteit te bevorderen en het onderwerp bespreekbaar te maken.

#kweetnie

Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda Reclamebureau: “Onzekerheid en twijfel horen bij opgroeien. Toch lijden veel jongeren onder deze twijfel als de twijfel hun seksuele oriëntatie betreft. Met #kweetnie omarmen we die twijfel. Twijfelen is normaal en het nog niet weten is ook helemaal oké. In de campagne vertellen rolmodellen over de periode dat zij in twijfel leefden en hoe zij, door de twijfel te accepteren, uiteindelijk zichzelf hebben ontdekt en hoe hun omgeving hierop reageerde.”

Onder de hashtag #kweetnie worden jongeren op social media bereikt met de boodschap dat het niet erg is om te twijfelen over hun seksuele identiteit. Bekende personen, zoals Jessie Maya en Rutger Vink, vertellen op Instagram onder die hashtag bijvoorbeeld hun verhaal, of ze vertellen dat het niet erg is om nog niet te weten wie je bent of wat je voelt. Ook gaan ze via een Q&A op Instagram met hun volgers in gesprek over de vragen waar zij mee worstelen.

Op de website vinden jongeren en ouders tips, informatie en verhalen van andere LHBTI-ers, zodat jongeren de herkenning en erkenning krijgen om zichzelf te accepteren en te beseffen dat zij er niet alleen voor staan. Twijfelende jongeren ontdekken hun seksuele of genderidentiteit veelal online. Daarom biedt deze site een platform waarop ze anoniem informatie kunnen opzoeken en ervaringen kunnen delen. Zangeres Merol sprak de voice-over in voor de campagne.

Credits
Bureau: Roorda Reclamebureau | Account: Charlotte Mattijssen, Marleen Delisse | Strategie: Floor Busch | Creatie: Tom van der Veldt, Dyon Ruiter en Joeri Jansen | Manager digital: Alex de Kok | Socialmediamanager: Bonnie van den Heuvel | Design: Jorn Slotboom en Kevin Scheffer | Bureau producer: Rosalie Sentse | Productie video’s: Transketeers, Robin Engbrenghof en Jaap van Eyck | Animatie: Jagthund | Geluidstudio: SoundCircus | Media: Initiative Media | Opdrachtgever: Jeanette Cantrijn-van Roomen, Gonne Kelder (Ministerie van VWS)

www.iedereenisanders.nl
www.roorda.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief