Marketing Report
Roorda laat jongeren daten met voorbehoedsmiddelen

Roorda laat jongeren daten met voorbehoedsmiddelen

Ministerie van VWS en Sense.info starten met een campagne over voorbehoedsmiddelen. De campagne is ontwikkeld door Roorda. Een spiraaltje, het vrouwencondoom of toch liever de anticonceptiering? In een datingshow draait het niet om wie maar om wat je mee naar huis neemt. Er zijn nogal wat middelen om een onbedoelde zwangerschap of soa buiten de deur te houden, maar lang niet iedereen kent ze. Daarom start vandaag de Vrij Veilige Dating Show campagne. De campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau in opdracht van het ministerie van VWS in samenwerking met Sense.info.

Paul Blokhuis, staatssecretaris van VWS: “Veel jongeren weten hoe ze onbedoelde zwangerschappen en soa’s kunnen voorkomen. Maar niet iedereen weet wat voor hem of haar het beste voorbehoedsmiddel is of waar ze alle informatie kunnen vinden. De Vrij Veilige Dating Show kan hen de weg wijzen.”

Wie zich nu goed laat informeren over anticonceptie, heeft daar op de lange termijn profijt van. Hoog tijd voor eens een ander soort afspraakje: in De Vrij Veilige Dating Show gaan jongeren op date en in gesprek met voorbehoedsmiddelen. Presentatrice Eva Cleven, bekend van Het Klokhuis, helpt bij de zoektocht naar het voorbehoedsmiddel dat het beste past. Dat kan de pil zijn of het vrouwencondoom, maar net zo goed de anticonceptiepleister, het koperspiraaltje of het pessarium. In de zesdelige YouTube serie vertellen jongeren over hun eigen ervaringen met één van de middelen, zowel in een vaste relatie als bij losse contacten en hoe ze tot die keuze zijn gekomen. Jongeren worden uitgenodigd zelf ook op date te gaan via de interactieve web app.

Joeri Jansen, creatief directeur Roorda: “Een voorbehoedsmiddel moet bij jou en je leefstijl passen. Zie het als een echte match. Met dit inzicht bedachten we de allereerste datingshow waarin jongeren speeddaten en in gesprek gaan met verschillende voorbehoedsmiddelen. Naast de YouTube video’s ontwikkelden we ook een interactieve web app waar jongeren zelf op date kunnen gaan. Aan de hand van een paar korte vragen worden deelnemers gekoppeld aan een potentiële match waar je mee op date kan gaan en vragen aan kan stellen. Na de date kan je kiezen of dit je definitieve match is of dat je toch nog even verder kijkt naar een ander voorbehoedsmiddel. Met zowel de afleveringen op YouTube als de web app kunnen de jongeren zich op een speelse manier oriënteren op het voor hen meest geschikte voorbehoedsmiddel.”

De meeste vrouwen die seksueel actief worden, gaan voor een anticonceptieconsult naar de huisarts. Uit recent onderzoek van Rutgers onder 516 jonge vrouwen in de leeftijd van 16 tot 25 jaar blijkt dat ze het eerste anticonceptiegesprek gemiddeld met een 7,1 beoordelen. Het blijkt belangrijk dat de vrouw ervaart dat er voldoende tijd voor haar genomen wordt, dat zij zich met respect behandeld voelt, en dat zij zich op haar gemak voelt. Vrouwen zijn vooral tevreden als informatie aansluit bij hun behoeften. Zo vindt 80 procent van de vrouwen informatie over bijwerkingen belangrijk terwijl 38 procent van de vrouwen tevreden was over deze informatie. Na het bezoek aan de huisarts kozen acht op de tien vrouwen voor de pil, 15 procent koos voor een spiraal of implantaat, 5 procent voor een prikpil, anticonceptiepleister of anticonceptiering en 4 procent voor een condoom.

Dokter Rosa Joosten, Sense.info: “De keuze voor anticonceptie wordt door jonge vrouwen vaak gemaakt op basis van gesprekken met vriendinnen en informatie die ze op internet hebben gevonden. Maar wat voor de ene vrouw fijn is, hoeft dat voor de andere niet te zijn. Voor een prettig seksleven zonder de kans op zwangerschap en soa’s, is het de tijd en moeite waard om op zoek te gaan naar welk anticonceptiemiddel écht bij je past. Praat met de huisarts of een specialist van de Sense poli of kijk op Sense.info voor betrouwbare en objectieve informatie.”

De Vrij Veilige Dating Show is ontwikkeld door het ministerie van VWS in samenwerking met Sense.info. Hierbij zijn Soa Aids Nederland, Rutgers, de GGD/Centra voor Seksuele Gezondheid en het RIVM betrokken.


Credits:

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariëlle Verlouw (Ministerie van VWS) | Bureau: Roorda Reclamebureau | Strategie: Tabula rasa | Creatie: Dyon Ruiter, Tom van der Veldt en Joeri Jansen | Account: Judit de Graaff en Oriane Pam | Manager Digital: Alex de Kok | Productiemaatschappij: CCCP | Regie: Mattias Schut | Producer: Monique Janse | Interactive: Q42 | Edit: Ivo de Rooij (The Editors) | Audio: Lars Blakenburg | Design: Jeroen Cuypers, Jorn Slotboom, Kevin Scheffer en Joëlle Strijk | Muziek: Benjamin van der Veldt | PR: exPRtease | Media: Initiative

www.rijksoverheid.nl
www.roorda.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief