Marketing Report
Rebranding Fairtrade Original

Rebranding Fairtrade Original

Fairtrade Original heeft een belangrijke missie: eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen door het ontwikkelen van eerlijke lokale handelsketens. Het merk doet dit sinds 1959 met succes maar om meer impact te kunnen maken, is groei nodig. Reden voor Fairtrade Original voor een nieuwe huisstijl.

Bij veel consumenten heeft Fairtrade Original een keurmerkimago. Fairtrade Original directeur René Bakker: “Wij zijn Fairtrade avant la lettre. Toen het keurmerk Max Havelaar op de Nederlandse markt kwam, hebben wij Original aan onze naam toegevoegd om het onderscheid duidelijk te maken. Nu, met deze rebranding, willen wij ons imago als foodmerk versterken, meer aansluiting vinden bij de jonge, groene doelgroep en beter ons unieke verhaal vertellen.”

Binnen de herpositionering is gekozen voor een nieuw eenduidig logo en een merkstijl met uniek ontworpen vormen, frisse fotografie en een eigen tone of voice. Een huisstijl die de verbinding legt tussen boeren en verwerkers, Fairtrade Original en de Nederlandse consument. René Bakker: "Uiteraard zijn met deze nieuwe identiteit ook onze verpakkingen vernieuwd. En met succes. Designbureau PROUD Design, verantwoordelijk voor het nieuwe verpakkingsontwerp, ontving tijdens de NL Packaging Awards in maart de Runner Up Award."

Fairtrade Original is het enige merk in de supermarkt zonder winstoogmerk. De winst van Fairtrade Original zit in een beter leven voor de mensen met wie zij langdurig samenwerken. Fairtrade Original kent de smaak van Nederland, de boeren en verwerkers weten hoe je de beste ingrediënten verbouwd en hebben de recepten om er lekkere gerechten van te maken. Deze manier van kennis delen en samenwerken betekent winst voor iedereen: de boeren en verwerkers krijgen een eerlijke prijs en vertrouwen in de toekomst en iedereen die de producten koopt, weet dat deze altijd eerlijk zijn en stuk voor stuk van goede kwaliteit.

In 1959 is Fairtrade Original als pionier begonnen met eerlijke handel. Geen hulp maar handel was het credo van oprichter Paul Meijs. Daarmee is Fairtrade Original één van de grondleggers van de wereldwijde Fairtrade beweging. Zij waren de eerste die in 1973 eerlijke koffie, van kleine koffieboeren uit Guatemala, naar Nederland haalden. Sindsdien werkt Fairtrade Original continue aan het opzetten van eerlijke handelsketens wereldwijd.

Faitrade Original gaat verder dan het fairtrade keurmerk en onderscheid zich door mensen bij elkaar te brengen en helpt hen coöperaties te vormen, op te leiden en fairtrade gecertificeerd te worden. De ingrediënten worden in het land van herkomst verbouwd, bereid volgens lokaal recept en verpakt, om zoveel mogelijk toegevoegde waarde lokaal te realiseren.

Zo is er een nieuwe eerlijke keten opgezet in Thailand voor Thaise Currypasta’s en in Sri Lanka voor kokosmelk. En dit werpt zijn vruchten af: zo is de Groene Curry de meest verkochte Thaise kruidenpasta in de Nederlandse supermarkt en zijn zij marktleider in kokosmelk.

Vanaf maandag 9 april zijn de allereerste Fairtrade Original producten in hun nieuwe verpakking in de winkel te vinden. Dit geldt niet direct voor het gehele assortiment. Gedurende het jaar gaan alle 100 producten om. Verkrijgbaar bij de meeste Nederlandse supermarkten en Wereldwinkels.

www.fairtrade.nl
www.prouddesign.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief