Marketing Report
RONIN Amsterdam en Patta vechten tegen sneakerbots

RONIN Amsterdam en Patta vechten tegen sneakerbots

Onlangs lanceerde het streetwear- en sneakerlabel Patta een nieuwe webshop. RONIN Amsterdam tekende voor het design en bracht een e-commerce-oplossing in stelling waarmee de strijd wordt aangegaan met sneakerbots (geautomatiseerde bestelscripts om special-editionschoenen te scoren).

Sneakerliefhebbers kijken er vaak reikhalzend naar uit: de drop van een nieuw, limited-editionmodel om aan hun collectie toe te voegen. Met hun vinger of cursor zweven ze boven de bestelknop tot ze toe kunnen slaan, maar daarbij worden ze steeds vaker afgetroefd door sneakerbots, scripts die automatisch in 0,2 seconden een bestelling plaatsen en betalen.

Bizarre bezoekersaantallen

Behalve dat sneakerbots het voor gewone fans onmogelijk maken om bijzondere sneakers te kopen, zorgen ze ook nog eens voor duizenden extra acties op de webshop. Een gigantische belasting, als je weet dat er tijdens een drop steevast pieken zijn van honderdduizenden bezoekers die tegelijk willen bestellen. 

Race tegen de klok

Voor Patta werkte RONIN Amsterdam daarom niet alleen aan een nieuw design, maar ging ook op zoek naar een nieuwe e-commerce-oplossing. Hiervoor werd samen met digital production agency Robot Kittens de webshop vanaf de grond opnieuw opgebouwd, zodat het de bots en de traffic beter aankan. Een flinke klus, waarvoor het team weinig tijd kreeg.

Toby Mok, mede-oprichter van RONIN Amsterdam: “We hadden een harde deadline van 18 mei 2019, vanwege een belangrijke drop. Op die dag kwam de langverwachte Patta x Nike Air Jordan VII collab beschikbaar. Dit betekende dat we in 2 maanden klaar moesten zijn en dat onze aanpak voor de nieuwe webshop zich meteen moest bewijzen. We zijn nu bezig om Patta’s webshop visueel, functioneel en technisch verder te optimaliseren, want bij de volgende drop krijgen we weer te maken met een nieuwe generatie, verder geëvolueerde bots. Je kunt ze vergelijken met de Decepticons van de Transformers. Ze kunnen makkelijk veranderen en worden steeds gehaaider in de manier waarop ze de strijd aangaan.”

Dankzij de nauwe samenwerking tussen de Jordan Brand, het Nike Digital Commerce Partnership-team, RONIN en Patta, stond er in 2 maanden tijd een solide e-commerceplatform met een nieuw design en een passende 3D launch experience

Toby Mok: “Fashion & Sports liggen ons goed. Daarnaast kun je met een sterk team echt de meters maken die nodig zijn. We hebben in ieder geval een mooi visitekaartje afgegeven.”

www.roninamsterdam.com
www.patta.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief