Prof. Verlegh en Energize met wetenschappelijk onderzoek naar creeren verdiende aandacht

Prof. Verlegh en Energize met wetenschappelijk onderzoek naar creeren verdiende aandacht

24-01-2019 10:54:00 | Door: David de Jong | hits: 629 | Tags:

Samen met professor Peeter Verlegh van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft Energize onderzoek gedaan naar het fenomeen aandacht. Dit leverde zes Attention Triggers op die bewezen effectief zijn in het creëren van verdiende aandacht.

De ontwikkelingen in het marketingvak gaan razendsnel. De digitalisering dendert in rap tempo door, het concurrentieveld wordt groter en klanten veeleisender. Als gevolg van deze ontwikkelingen neemt de vraag naar aandacht overspannen toe, maar het aanbod is schaars. Mensen worden naar schatting blootgesteld aan 10.000 boodschappen per dag: veel meer dan onze hersenen kunnen verwerken. Voor merken is het dan ook lastiger dan ooit om echt op te vallen. Hoe zorgen zij dat hun marketingboodschap wel alle aandacht krijgt?

Aandacht is de nieuwe valuta

Dat aandacht schaars is, betekent niet dat mensen geen aandacht willen besteden aan merken. Bij Energize geloven we dat aandacht de nieuwe valuta is. We verdienen het, we geven het uit en soms verliezen we het. Mensen zijn absoluut bereid hun kostbare tijd aan merken te besteden, maar zij willen er wel iets voor terug. In de vorm van verrijking van hun leven: een merk of product moet het leven van mensen bijvoorbeeld leuker, makkelijker, goedkoper of gezonder maken.

Onderzoek naar aandacht

Het krijgen en behouden van aandacht is de grootste uitdaging voor marketeers op dit moment. Hoe verdien je aandacht en hoe houd je de aandacht vervolgens vast? Reden genoeg voor onderzoek: hoe werkt aandacht? En hoe kunnen merken op een constructieve en relevante manier aandacht verdienen? Samen met prof. dr. ir. Peeter Verlegh van de VU Amsterdam deden we onderzoek naar aandacht. Middels een survey onder 1.000 respondenten en 6 experimenten bij ieder 400 proefpersonen onderzochten we welke factoren het verkrijgen van aandacht kunnen voorspellen.

Zes Attention Triggers

Om aandacht te kunnen voorspellen en beïnvloeden onderzochten we zes Attention Triggers. Deze factoren zijn wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid vrijwillige aandacht die mensen willen besteden aan je boodschap.

In het onderzoek vonden wij zes Attention Triggers:

- Emotie: Prikkel mijn gevoel
- Hulp: Maak mijn leven makkelijker
- Nieuw: Geef mij iets nieuws
- Inclusie: Geef mij het gevoel dat ik erbij hoor
- Status: Laat mij goed uit de verf komen
- Beloning: Beloon mij

Alle zes de Attention Triggers kunnen waardevol zijn. Het verschilt per merk, doelgroep en doelstelling welke van de zes, of welke combinatie het beste ingezet kan worden.

Whitepaper: Aandachtstrekkers

De resultaten van het onderzoek naar aandacht en de zes Attention Triggers zijn uiteengezet in het whitepaper: Aandachtstrekkers. Vergroot de effectiviteit van je merkcommunicatie.

Dit whitepaper is te downloaden op energize.nl/verdiende-aandacht 

www.energize.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.