[Onderzoek] Yellow Communications: Telefoons en tablets belangrijker dan speelgoed

[Onderzoek] Yellow Communications: Telefoons en tablets belangrijker dan speelgoed

04-10-2018 08:18:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 710 | Tags:

Wereldwijd onderzoek onder ouders laat zien hoe technologie kinderen onder 9 jaar beïnvloedt:

- 31 procent  van de ouders meent dat gadgets voor hun kinderen belangrijker zijn dan speelgoed, uitjes en huisdieren;
- Wanneer kinderen acht jaar oud zijn, zijn ze volgens ouders technologisch al beter onderlegd dan volwassenen om hen heen;
- 79 procent van de ouders denkt dat het huidige tech-gebruik van kinderen van invloed is op hun carrière;
- 70 procent van de ouders maakt zich zorgen over de hoeveelheid schermtijd van hun kinderen.

Eén op de drie Nederlandse ouders gelooft dat telefoons en tablets voor hun kinderen belangrijker zijn dan andere bezittingen of activiteiten. Bovendien geven ouders aan dat hun kinderen hen al op achtjarige leeftijd voorbij zijn gestreefd in hun kennis van technologie. 

Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit een onderzoek van pr- en communicatiebureau Yellow Communications, in samenwerking met haar internationale partner Hotwire. Het onderzoek maakt deel uit van een doorlopend project dat zich richt op Generatie Alpha: de generatie die bestaat uit kinderen geboren na 2010. Met het project richten Yellow en Hotwire zich op het technologiegebruik van deze generatie, hoe deze ontwikkelingen de kinderen beïnvloeden en hoe merken met hun communicatiestrategie en -aanpak daarop in zouden kunnen spelen.

Vorig jaar lanceerde Yellow, in samenwerking met Hotwire en Wired Consulting, een rapport waarin neurowetenschappers en maatschappelijke- en opvoedexperts lieten zien hoe technologie deze generatie vormgeeft en wat deze kinderen op hun beurt van hun omgeving verwachten. Dit jaar hebben Yellow en Hotwire gekeken naar de ouders van Generatie Alpha: hoe voelen zij zich over de relatie die hun kinderen met technologie hebben? En hoe groot is de rol die tech speelt in hun gezinsleven? Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll, onder 8000 ouders in acht verschillende landen, waaronder Nederland.

Zoals eerder aangegeven laat het onderzoek onder meer zien hoe belangrijk telefoons en tablets voor kinderen zijn. Volgens 31 procent van de ouders zijn deze apparaten voor kinderen het meest onmisbaar, gevolgd door een dagje uit met familie/vrienden (22%), speelgoed (16%), vakanties (11%) en huisdieren (8%).

Technologie op de werkvloer

Hoewel de ouders niet per se positief zijn over het technologiegebruik van hun kinderen, zien ze wel in dat het tech-gebruik onmisbaar is voor de toekomstige carrière van hun kinderen: 79 procent van de ouders denkt dat kennis van tech deze kansen positief beïnvloedt. Wereldwijd is dat percentage 75 procent, dus de Nederlandse ouders zijn optimistisch.

Ook op andere vlakken zien ouders de voordelen van technologie:

- 52 procent denkt dat technologie het denkvermogen van kinderen verbetert;
- 43 procent gelooft dat ook het probleemoplossend vermogen dankzij tech wordt vergroot;
- 31 procent geeft aan dat kinderen dankzij technologiegebruik beter kunnen multitasken.

Wel baart het tech-gebruik ook zorgen: zo vreest 70 procent van de ouders dat hun kind te veel tijd achter een scherm doorbrengt en maakt 52 procent zich zorgen over een gebrek aan lichaamsbeweging.

Majoy Koetsier-Juriaans, consumer lead bij Yellow Communications: “Iedere ouder met jonge kinderen heeft zich weleens verbaasd over hun digitale vaardigheden: of je nu je kleuter je Whatsapps weg ziet swipen tijdens het kijken naar een filmpje op een tablet, of ze een eigen profiel op Netflix aan ziet maken. Maar zo bijzonder is dat eigenlijk niet: Generatie Alpha heeft een geweldig potentieel en we staan nog maar aan het begin.

Wereldwijd realiseren steeds meer ouders zich welke voordelen technologie voor hun kinderen heeft, zeker op het gebied van carrièrekansen. Natuurlijk moeten frisse lucht en lichaamsbeweging niet ten koste gaan van schermtijd, maar tech is niet langer een simpel tijdverdrijf. Door tech-vaardigheden te stimuleren, geef je kinderen een voorsprong voor de toekomst.”

Kind weet het beter

In alle landen waar het onderzoek werd uitgevoerd, waren ouders het erover eens dat hun kinderen veel sneller tech-savvy zijn dan zijzelf. Gemiddeld genomen verwachten ouders dat hun kinderen vanaf de leeftijd van acht jaar meer weten over technologie dan de volwassenen om hen heen. 

Ouders zijn continu op zoek naar manieren om hun kinderen bij te kunnen benen. Ouders wereldwijd downloaden apps om te begrijpen hoe deze werken en welke invloed deze apps op hun kinderen hebben, ook in Nederland. Van deze ouders heeft 18 procent in de afgelopen maanden een Facebookprofiel aangemaakt of de app gedownload. Instagram staat met 17 procent op de tweede plaats, gevolgd door YouTube (16%) en WhatsApp (15%).

Wat hierbij opvalt is dat ouders niet altijd door hebben welke apps relevant zijn voor hun kinderen: Snapchat haalde bijvoorbeeld de top drie van meest gedownloade apps door ouders niet. Ook opvallend is dat het merendeel van de Nederlandse ouders (60%) het niet nodig vindt om aanwezig te zijn op dezelfde platformen als hun kinderen.

Kennis is macht

Naarmate hun kinderen handiger worden met technologie, zijn ouders steeds meer geneigd hun kinderen in te schakelen voor advies over aankopen van nieuwe elektronische apparaten. Van de ondervraagde ouders geeft 43 procent aan zich bij een aankoop af te vragen hoe hun kind er gebruik van gaat maken. Bovendien vroeg 23 procent van de ouders hun kind vooraf om advies.

Wordt dit de nieuwe standaard? Of gaan ouders op zoek naar manieren om hun eigen vaardigheden en kennis te verbeteren, zodat ze hun kinderen bij kunnen houden en zeker weten dat de producten die ze gebruiken écht kindvriendelijk en veilig zijn? Hoe dit zich ook verder ontwikkelt, duidelijk is wel dat Generatie Alpha zich prima redt in een continu veranderend tech-landschap en daarmee onder andere om nieuwe visies op opvoeding vraagt.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te vinden.

www.yellow-communications.com 
www.hotwireglobal.com 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie