Marketing Report
[Onderzoek] Vice Media: jonge mensen in Europa maken zich meer economische zorgen

[Onderzoek] Vice Media: jonge mensen in Europa maken zich meer economische zorgen

Jonge mensen in Europa maken zich meer zorgen (46 procent) over de economische gevolgen van het coronavirus op de lange termijn dan dat ze (25 procent) het virus oplopen.

Dit blijkt uit een onderzoek naar de gevoelens en het gedrag ten tijde van de coronacrisis dat VICE Media Group wereldwijd heeft uitgevoerd bij 9300 mensen (16-55 jarigen), van wie 1840 in de Europese regio. 55 procent van de Europese respondenten is Gen Z of millennials.

De Europese regio is onderzocht in Oostenrijk, België, Groot Brittannië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Roemenië, Spanje, Zwitserland en de Verenigd Arabische Emiraten.

De bevindingen tonen een generatie met zorgen over de economie, maar tegelijkertijd ook optimisme voor de lange termijn. Binnen het EMEA-gebied vinden respondenten dat zij verder op de pandemie curve staan dan andere landen wereldwijd en meer op zoek naar positiviteit

Opvallende resultaten zijn:

  • 60 procent van de Europese respondenten gaat actief op zoek naar online content die niks met het coronavirus te maken heeft (wereldwijd is dit 46 procent) en 53 procent wil graag opbeurende en inspirerende content.

  • Jongeren keren zich af van de reguliere media; meer dan de helft vertrouwt op alternatieve en onafhankelijke nieuwsbronnen voor informatie rondom het coronavirus. 41 procent (tegenover 50 procent wereldwijd) heeft het gevoel dat het nieuws juist is wat hen door de pandemie kan loodsen. Alternatieve en onafhankelijke nieuwsbronnen zijn media als VICE News en Buzzfeed News.

  • Jongeren zeggen te vertrouwen op dokter en ziekenhuismedewerkers voor informatie (83 procent) in tegenstelling tot traditionele nieuwsbronnen (77 procent).

  • Autoriteit heeft nog steeds macht in de regio: 72 procent zegt dat ze nog steeds vertrouwen op nationale leiders in vergelijking tot 58 procent wereldwijd.

  • Jonge mensen maken zich meer zorgen over de langetermijnimpact van het coronavirus op de economie (46 procent) dan dat ze het virus zelf oplopen (25 procent). Ze zich het meest zorgen (62 procent) over dat hun naasten het virus oplopen.

  • 16-55 jarigen zijn ook overwegend positief over het langetermijnperspectief: 57 procent is er van overtuigd dat het coronavirus een positieve invloed zal hebben op maatschappij en cultuur, tegenover 45 procent die hetzelfde sentiment ervaart in Noord-Amerika.

Julie Arbit, Global SVP van Insights bij VICE Media Group: "Wij richten ons als mediabedrijf op jonge mensen en voelen het als onze verantwoordelijkheid om jonge mensen bij te staan en hen door deze onevenaarbare tijd heen te helpen. Wij hebben daarom wereldwijd bij ons publiek een enquête afgenomen om er achter te komen hoe zij denken  over de coronacrisis, en om te achterhalen wat zij nu het meest van ons nodig hebben.”

“Uit ons onderzoek blijkt dat, hoewel jonge mensen denken dat de wereld momenteel aan een zijden draadje hangt, ze ook geloven dat er een weg naar een positieve toekomst is. Jonge mensen zijn op zoek naar connecties met media en merken die content creëren die zij nodig hebben om geïnformeerd en vermaakt te blijven.”

Het volledige onderzoek is hier te vinden.

www.vice.nl
www.vice.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief