Onderzoek Q&A: slechts 9 procent van de retailers is onderscheidend

Onderzoek Q&A: slechts 9 procent van de retailers is onderscheidend

06-06-2019 10:51:00 | Door: David de Jong | hits: 582 | Tags:

Het is al jaren onrustig in de Nederlandse winkelstraten. Uit het onderzoek van Q&A blijkt dat daar voorlopig nog geen einde aan komt. Retailers zitten steeds meer stuck in the middle.

Dit betekent dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Volgens consumenten zijn deze winkels niet onderscheidend genoeg en wordt er onvoldoende ingespeeld op veranderingen. Kruidvat, Rituals en IKEA zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland. Dit blijkt uit de Retail Ranking 2019, een onderzoek van Q&A.

Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer. Dit zijn een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die het beste presteren op deze aspecten en vormen dan ook de top van de Retail Ranking. Kruidvat staat op nummer één , omdat deze veel traffic weet te genereren, loyale klanten heeft en onmisbaar is.

8 procent van de retailers, waaronder Dille & Kamille en Sstrene Grene, weten een grote glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen. Klanten maak je blij door onderscheidend te presteren. En juist dat onderdeel is beperkt in de winkelstraat. Slechts 9 procent is namelijk hét onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13 procent was. Uit het onderzoek komen o.a. Ekoplaza, Hans Anders, Lush en Rituals naar voren als onderscheidende retailer.

Als je geen duidelijke positionering kiest en niet in staat bent om klanten blij te maken, word je niet gemist in de winkelstraat. Voor 7 procent van de retailers wordt hun afwezigheid niet als een probleem ervaren. Trendhopper en Perry zijn daar voorbeelden van. Maar, er is ook positief nieuws! 18 procent van de retailers is wel onmisbaar.  

Toekomstbestendige retailers hebben het vermogen om veel traffic te genereren. Dat bereik je onder andere met loyale klanten. Deze klanten verwachten dat ze de volgende keer weer een aankoop doen bij deze retailer. 24 procent van de onderzochte retailers heeft loyale klanten. Retailers met veel loyale klanten zijn Rituals, Welkoop, Hans Anders en Albert Heijn.

Toekomstbestendige retailers hebben een goed online profiel. Als we het hebben over een goed online profiel, zien we dat de term plaats wordt vervangen door platform. Een consument kan daar 24/7 terecht voor inspiratie, oriëntatie en transactie.

Het gaat verder dan alleen het hebben van een webshop. Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. In de resultaten is te zien dat retailers dit hebben begrepen. Zij bieden meer opties aan op het gebied van afhalen en bezorgen. 84 procent van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Dit gevolgd door afhalen in de winkel (69 procent) en externe afhaalpunten (33 procent). Snelheid is vandaag de dag belangrijk. 28 procent van de retailers met een webshop biedt next day delivery, waarbij je tot minstens 21.00 uur kunt bestellen.

www.qanda.nl


 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.