[Onderzoek] NOBO start met bereikscijfers per uur

[Onderzoek] NOBO start met bereikscijfers per uur

25-10-2019 13:32:00 | Door: David de Jong | hits: 1167 | Tags:

Per half november 2019 wordt het Nederlandse Online Bereiksonderzoek uitgebreid met nieuwe opties. De consumptie van web en app wordt al enkele jaren door NOBO gerapporteerd tot op het niveau van dagbereik. Met de introductie in de planningstools van de Tijdvakmodule wordt het mogelijk om de bereiksopbouw door de dag heen te analyseren en tijdvakken met elkaar te vergelijken. Hierdoor krijgt de markt inzicht in het verloop van het online gebruik gedurende de dag.

De grafiek hierboven geeft het gemiddelde verloop van het online bereik per uur over een dag weer, op het meest algemene niveau, gemeten over alle devices en alle sites en apps die beschikbaar zijn in NOBO. De lijn toont het totaalbereik van alle gemeten online media per uur van 00:00 t/m 23:59 uur.

In de grafiek is het dal in de nacht goed te zien. Die dip in bereik zet ’s avonds om 22:00 uur al in, zie de rechterkant van de grafiek. Het bereik begint vanaf 05:00 uur weer op te lopen. Vanaf 09:00 uur tot 22:00 uur ligt het bereik tijdens alle uren tussen de 50 procent en 60 procent.

De hoogste bereikscores per uur worden behaald in de doelgroep 20-49 jaar. In de vooravond loopt het bereik in deze groep op tot meer dan 70 procent. Onderin de grafiek vinden we het patroon van de 6-12-jarigen die hun online piek rond 19:00 uur hebben.

Bij het devicegebruik wordt de leidende rol van de smartphone snel duidelijk. ’s Middags is bijna de helft van de smartphonegebruikers online. Die piek loopt door tot in de avond. Verder zijn er duidelijke bereiksverschillen voor werk- en weekenddagen. Ook voor genres als nieuws en social platforms zijn de patronen verschillend. De nieuwssites komen ’s ochtend snel uit de startblokken, terwijl retail-sites vooral in de avond druk bezocht worden.
 
Meer analyses zijn te vinden in dit uitgebreide artikel.

www.vinex.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.