[Onderzoek] Instagram en Pinterest favoriet platform voor wooninspiratie

[Onderzoek] Instagram en Pinterest favoriet platform voor wooninspiratie

25-09-2019 12:32:21 | Door: David de Jong | hits: 1538 | Tags:

Instagram en Pinterest komen naar voren als de populairste online platformen om wooninspritatie op te doen voor meubels en woonaccessoires. Dit blijkt uit het Adfactor Home Deco Trendrapport die het aankoop- en inspiratiegedrag van de achterban van 8 home deco influencers in kaart heeft gebracht.

In de categorie meubels doet 81 procent van de volgers inspiratie op via Instagram en 78 procent via Pinterest. Daarna volgen de webshops met 58 procent. Deze verhouding is hetzelfde voor woonaccessoires. Inspiratie voor elektronica zoeken volgers liever direct via webshops (63 procent), terwijl de online platformen daarbij een plekje onderaan innemen (14 procent). Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat het bieden van wooninspiratie een positief effect heeft op de aankoopintentie: 68 procent geeft aan dat een merk hen kan overtuigen om een product te kopen door inspiratie te bieden.

Home deco influencers uit het portfolio van Adfactor, waaronder Sandra Gremmen (Finntage) en Elisah Jacobs (Interior Junkie), hebben hun volgers via Instagram Stories benaderd voor deelname aan het onderzoek. Dit leverde 2.124 respondenten op.

Nadine Duijndam, Insights Specialist bij Adfactor: “We hebben uiteenlopende conclusies kunnen trekken. Zo blijkt vrijwel iedereen (93 procen) te klussen in huis en meer dan de helft van de klussers gebruikt hierbij DIY video's".

De vragen in het onderzoek gaan over de huidige woonsituatie, verhuisplannen, wooninspiratie, beslissingstijd, aankopen en klussen. Het onderzoek richt zich voornamelijk op drie wooncategorieën: meubels, woonaccessoires en elektronica. De verkregen data uit deze vragen biedt interessante inzichten voor merken in de woon- en retailbranche.

Kelly Heil, Content Marketing Specialist binnen team Lifestyle bij Adfactor: ‘’Het onderzoek maakt het mogelijk om een goed beeld te krijgen van wat er speelt onder de doelgroep van onze influencers. Dit draagt bij aan het realiseren van een relevante match tussen merk en influencer. Daarnaast biedt het onderzoek waardevolle insights die we inzetten op het moment dat we content creëren. Op die manier ontstaat er content waar echt behoefte aan is.’’

www.adfactor.nl

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.