Marketing Report
[Onderzoek] IPG Mediabrands: Nederlander past zich razendsnel aan en is flexibel

[Onderzoek] IPG Mediabrands: Nederlander past zich razendsnel aan en is flexibel

IPG Mediabrands (de mediaholding van Initiative, Reprise, Thrive, UM en YUNE) peilde waar Nederland staat en onderzocht de impact van de Covid-19-pandemie. Recentelijk is de studie herhaald en zijn er nieuwe vragen toegevoegd. De Nederlander blijkt flexibel en past zich razendsnel aan aan het leven in en om het huis en beseft dat het oude leven voorgoed veranderd is.

Online shoppen groeit explosief getuige de omzetstijging die Bol.com recent rapporteerde over het eerste kwartaal. Zij verschijnen in de top 5 van zeven productcategorieën tijdens corona. 9 procent van Nederland heeft de afgelopen weken gekocht bij Amazon en 20 procent kent Prime. De winkels die openbleven scoren ook: vooral Action is veel bezocht door Nederlanders om speelgoed, verzorgingsproducten, babyverzorging, woonaccessoires en klusspullen te kopen.

Boodschappen doet Nederland steeds meer online: 5 procent heeft dit tijdens de lockdown van kracht is voor het eerst gedaan. Meer dan 90 procent is tevreden met deze ervaring en lijkt dit dus te gaan continueren. AH, Jumbo en Picnic zijn de grootste online supermarkten van Nederland. Als mensen eenmaal een website hebben gekozen voor bepaalde producten dan blijven zij hieraan trouw. Ook online zijn mensen gewoontedieren.

De digitale versnelling zet door en digitale (entertainment) platforms, videobeldiensten en sociale apps floreren tijdens de pandemie. Daar spinnen de big tech bedrijven garen bij: Microsoft, Facebook, Amazon en Google rapporteren allen een flinke omzetgroei in crisistijd. Microsoft’s Teams is de meest populaire beeldbellen app, gevolgd door Skype. Tiktok en overige social media groeien in populariteit en gebruik. We worden onder corona nóg afhankelijker van de Amerikaanse techbedrijven.



Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer bij IPG Mediabrands: "De vraag is natuurlijk welke nieuwe gewoontes, zoals de toename in online shoppen en nieuwe vormen van ondernemerschap blijvend zijn. Dat hangt natuurlijk samen met hoe we ons straks staande kunnen houden in de 1,5 meter maatschappij. De rol van technologie zal groeien, en nieuwe vormen van hybride evenementen, deels fysiek en virtueel, zullen ontstaan. Als was het maar om verdienmodellen in stand te houden. Een opwindende tijd vol experimenten en kansen. Nederland is bewuster met uitgaven en heeft geleerd dat er alternatieven zijn voor gedachteloos en achteloos consumeren. Men is zich bewuster geworden van de invloed van de mens op het milieu en de waarde van lokaal ondernemerschap. De vraag is of dit bewustzijn zich gaat vertalen in een blijvend duurzamer gedrag na de crisis."

IPG Mediabrands adviseert adverteerders:

  • Speel in op de culturele trends die zich (per doelgroep/branche) aftekenen: hierbij helpt de data uit het rapport
  • Pre-test campagnes of deze passend zijn in het heersende sentiment
  • Experimenteer met social tech en nieuwe event vormen
  • Optimaliseer de digitale beleving van je merk (en profiteer daarbij van de extra online traffic)
  • Ontwikkel je strategie met betrekking tot de onstuimige groei van Marketplaces


Het gehele onderzoek is hier te vinden

www.ipgmediabrands.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief