[Onderzoek] Heeft de SEA-marketeer nog wel een baan in de toekomst?

[Onderzoek] Heeft de SEA-marketeer nog wel een baan in de toekomst?

07-08-2018 13:43:00 | Door: Katja Brokke | hits: 275 | Tags:

53 procent van de middelgrote tot grote Nederlandse bedrijven automatiseert hun SEA-activiteiten en dit wordt naar verwachting alleen maar meer. Dit komt door een toegenomen behoefte aan automatisering bij gebruikers van SEA-platforms, meer leveranciers die geautomatiseerde oplossingen aanbieden en het gebruik van machine learning.

Dit staat in het rapport SEA-automatiering in Nederland en de impact op de rol van de marketeer, het resultaat van een samenwerking tussen iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U, DDMA en IAB Nederland en Google. 

De opkomst van mobiele telefoons, veranderend consumentengedrag en de evolutie van zoekmachines hebben nieuwe complexiteiten gecreëerd als het gaat om SEA-activiteiten. Om marketeers te helpen, hebben zoekmachines en bureaus oplossingen ontwikkeld om de basisprincipes van SEA-activiteiten te automatiseren. Zo is Searchresult bezig met een platform waarmee het automatiseren voor minder technische consultants mogelijk wordt door middel van een scripting library. Door deze library is er geen programmeerkennis nodig om baat te hebben van de functionaliteiten die AdWords-Scripts met zich meebrengen.

Bestaat de SEA-marketeer dan nog wel in de toekomst? Jazeker, maar wel in een andere vorm. De rol van SEA marketeers splitst namelijk in een technische en strategische rol. Waar de eerstgenoemde zich voornamelijk concentreert op het ontwikkelen van de tooling, configureert de strategische consultant deze én bewaakt hij/zij de resultaten. De rol van een strategisch consultant verandert weinig, maar de technische consultant moet kunnen programmeren, heeft kennis van APIs én grondige kennis van de werking van SEA. 

De complete whitepaper naar aanleiding van het onderzoek is beschikbaar.

www.iprospect.com/nl
www.searchresult.nl
www.stormdigital.nl
www.traffic4u.nl
www.ddma.nl
www.iab.nl
www.google.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie