[Onderzoek] Google en BCG: volwassen digitale marketing brengt meer omzet en bedrijfsresultaat

[Onderzoek] Google en BCG: volwassen digitale marketing brengt meer omzet en bedrijfsresultaat

27-02-2019 13:08:00 | Door: David de Jong | hits: 376 | Tags:

Bedrijven die digitale transformatie omarmen en hun marketingactiviteiten op een volwassen manier gestalte geven kunnen profiteren van snelle en forse verbeteringen van de prestaties van hun campagnes. Volgens onderzoek door de Boston Consulting Group, kortweg BCG in opdracht van Google kan de inzet van machine learning voor digitale marketing in korte tijd meetbare resultaten opleveren. In sommige gevallen draagt dit bij aan een groei van het aantal online transacties tot maar liefst 50%.

De zakelijke impact van machine learning

Volgens het onderzoeksrapport maakt slechts 2% van alle bedrijven optimaal gebruik van data driven marketing. Deze kleine groep is daarmee in staat om hun omzet met 20% op te voeren en 30% meer kostenbesparingen te realiseren. Dat betekent dat de meerderheid van bedrijven waardevolle kansen onbenut laat.

De onderzoekers evalueerden de marketingactiviteiten van meer dan 200 bedrijven in alle delen van de wereld en hielden vraaggesprekken met ruim 40 experts. Ze voerden daarnaast zestien diepgaande analyses uit van de campagnes van zes merken in diverse branches, waaronder de financiële sector, auto-industrie en retailsector. De onderzoekers onderzochten de campagneresultaten van deze merken gedurende een periode van vier tot zes weken.

De onderzoekers constateerden in deze periode een reductie van de CPA tot 44% en een toename van het aantal online transacties tot maar liefst 50%. De inzet van artificial intelligence-technieken hielp de deelnemende bedrijven aan een verbetering van de ROAS tot maar liefst 33%.

Dominic Field, senior partner bij BCG: "Uit onze tests bleek dat geavanceerde technologie kan bijdragen aan snelle verbeteringen van de bedrijfsprestaties en volwassen digitale marketing, en dat merken met behulp van menselijke supervisie voor maximale impact kunnen zorgen. De meeste marketeers hebben nog altijd technische en organisatorische hulpmiddelen nodig om volwassen marketingtechnieken toe te passen tijdens de uiteenlopende contactmomenten met potentiële klanten. Elk van deze hulpmiddelen vergroot hun slagkracht. En de combinatie daarvan biedt marketingorganisaties de mogelijkheid van interactie met klanten tijdens elke stap in hun aankooptraject.”

Noah Samuels, vice president EMEA van de Go To Market Solutions-divisie van Google: "Data driven marketing geeft de groei van bedrijven een boost. Het is voor alle adverteerders en hun partners van cruciaal belang om dit te omarmen. Google wil hen helpen met de overstap naar volwassen digitale marketing. Dat doen we met ons Digital Marketing Transformation-programma."

Menselijke tussenkomst + technologie

Hoe krachtig de beschikbare marketingtechnologieën ook zijn, de input van mensen blijft van doorslaggevend belang voor het verbeteren van de prestaties. Menselijke aanpassingen zorgen gemiddeld voor een verbetering van de campagneprestaties met 15%, bovenop de verbetering met 20% die met technologie wordt gerealiseerd.

De testresultaten laten zien dat geavanceerde technologie voor digitale marketing bedrijven snelle resultaten kan opleveren. Er is echter menselijke input nodig om maximaal effect te sorteren. Bedrijven kunnen niet zonder mensen die slimme strategische beslissingen nemen, de technologie optimaliseren en bepalen hoe algoritmes voor machine learning het beste kunnen worden toegepast in aansluiting op de campagnedoelstellingen, categoriekenmerken en gedragspatronen van klanten.

Organisatorische volwassenheid + volwassen digitale marketing

Uit het onderzoek van de Boston Consultancy Group onder meer dan 200 wereldwijde merken blijkt dat ruim 85% van alle bedrijven die zich in de twee verst gevorderde volwassenheidsstadia van  data driven marketing bevinden (‘Connected’ en ‘Multi-moment’) eveneens hoog scoort qua organisatorische volwassenheid.

Het onderzoek laat daarnaast zien dat adverteerders die gebruikmaken van best practices op zowel organisatorisch als technisch vlak de beste resultaten behalen. Merken met een hoge mate van organisatorische volwassenheid realiseren 1,5 meer kostenbesparingen en een tot 2,5 keer hogere omzetverbetering met hun data driven marketing.

De onderzoekers raden adverteerders aan om op korte termijn te evalueren welke impact machine learning op hun bedrijfsresultaten kan hebben. Het aantoonbaar maken van de waarde hiervan zal bijdragen aan draagvlak voor investeringen in nieuwe technologieën en organisatorische veranderingen. Wat de langere termijn betreft luidt het advies om een einde maken aan eilandjes binnen de organisatie, de expertise van interne teams te vergroten en strategische samenwerkingen aan te gaan.

Yvonne de Jager, directeur IAB Nederland: “We zijn erg trots om Google te steunen met hun inspanningen om de Digital Maturity Benchmark Tool te lanceren. Google is al heel lang lid van IAB, zowel hier in Nederland als in andere landen. Door al onze leden toegang te geven tot deze tool, was dit niet alleen een mooie kans voor onze leden om hun niveau van digitale transformatie vast te stellen. Maar ook voor Google was dit een gelegenheid om hun benchmarkt te vullen met input van onze leden, die een groot deel van onze sector vertegenwoordigen. Het is essentieel om samen te werken aan digitale transformatie en van elkaar te leren. Wij geloven dat deze tool een goede manier is om te laten zien hoe ver je bent binnen dit proces, en welke vervolgstappen er genomen moeten worden om je verder te helpen.” 


De Boston Consultancy Group heeft daarnaast samen met de Google Digital Academy de Digital Maturity Benchmark ontwikkeld. Bedrijven van elke omvang kunnen met behulp van deze digitale tool nagaan hoe zij het qua digitale marketing afleggen ten opzichte van andere merken en een traject naar digitale volwassenheid uitstippelen. De tool is te vinden door hierop te klikken.

Het volledige rapport is te vinden door hierop te klikken

www.bcg.com
about.google

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.