Marketing Report
Nep-aanbiedingen bij bekende webwinkels

Nep-aanbiedingen bij bekende webwinkels

Wehkamp en andere bekende webwinkels stunten met aanbiedingen die helemaal niet zo goed zijn als ze lijken. Prijzen worden kunstmatig verhoogd waarna de aanbiedingsprijs heel aantrekkelijk lijkt. De echte korting is lager dan de websites stellen.

Dat onderzocht de Consumentenbond. De organisatie hield de prijzen bij van spullen in honderd webwinkels, gedurende drie maanden. 39 webwinkels kwamen in die tijd met vijf of meer nepaanbiedingen.

Zo had Wehkamp een elektrische tandenborstel in de aanbieding voor 149 euro, die zogenaamd 279,99 euro had gekost. In werkelijkheid kostte de tandenborstel al maanden 149 euro en zelfs een keer 139 euro. Volgens de wet moet een product voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk voor die ‘van-prijs’ of doorgestreepte prijs zijn verkocht. De ACM houdt daarbij een periode van drie maanden aan.

De Consumentenbond doet dit onderzoek al langer. Volgens de bond is Wehkamp een hardnekkige overtreder, die in de afgelopen zes jaar al vier jaar misleidende aanbiedingen toonde. Elke keer wordt er beterschap beloofd. Ook Otto en BCC deden het in eerdere jaren en nu ook weer niet goed.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: “Die beloftes bleken tot nu toe een wassen neus. We delen daarom de uitkomsten van ons onderzoek ook met de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze kan de winkels een boete opleggen wegens oneerlijke handelspraktijken.”

In deze periode zo vlak voor Black Friday en Cyber Monday peilt de Consumentenbond opnieuw de prijzen van de 39 webwinkels die de fout in gingen.

www.consumentenbond.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief