Nederlandse studio's ontwikkelen visuele identiteit voor de cricket Indian Premier League

Nederlandse studio's ontwikkelen visuele identiteit voor de cricket Indian Premier League

31-01-2019 12:06:00 | Door: David de Jong | hits: 517 | Tags:

De nederlandse studios Addikt en Dog and Pony hebben samen met het Indiase Codesign de broadcast identiteit ontwikkeld voor de Indian Premier League (cricket), een van de grootste sportevenementen ter wereld.

De Indian Premier League (IPL) is de belangrijkste cricketcompetitie ter wereld en wordt wereldwijd uitgezonden. Twee maanden per jaar is het cricket minnende deel van de wereld compleet in de ban van dit spectaculaire cricketevenement, waarin de 8 sterkste teams van India tegen elkaar strijden om de titel met absolute topspelers uit o.a. India, Sri Lanka, Zuid-Afrika, Verenigd Koninkrijk en Australië. Broadcaster Star Sports kocht voor $2,5 miljard de uitzendrechten van de IPL voor 5 jaar en ontwikkelde het programmaformat Cricket Live, waarvoor de leden van Grit.network de visuele identiteit ontwikkelden.

Cricket is meer dan alleen sport in India. Het is als een religie, die beleden wordt in alle lagen van de bevolking. Met meer dan 700 miljoen kijkers is de IPL na de olympische spelen en het WK voetbal het het grootste sportevenement ter wereld.

Pol van Haren, creative director Dog and Pony: "Om voor zo'n gigantisch publiek een multiplatform identiteit te ontwikkelen is een geweldige uitdaging. Het was cruciaal om een designteam samen te stellen waarmee vanuit verschillende culturele invalshoeken aan het project kon worden gewerkt. Uiteraard in nauwe samenwerking met het in-house team van Star Sports. Niet alleen omdat onze Indiase partners zijn opgegroeid met cricket en de sport ademen, maar ook omdat we een ontwerpoplossing zochten die naast het Engels en Hindi kon worden geïmplementeerd in 4 andere lokale Indiase talen."

Het Grit team ontwikkelde op basis van de tagline BEST vs BEST een dynamische, impactvolle broadcast identity, waarin graphic-, motion- en sonic design simultaan zijn opgebouwd.

Koen van Ovoorde, creative director Addikt: "Zoals elk project benaderden we de briefing vanuit onze visie dat een hedendaags merk een living brand moet zijn. Dat wil zeggen: een flexibel merk, toepasbaar op elk platform, dat zich snel kan aanpassen aan ontwikkelingen in de markt. Vanuit deze basis ontwikkelden we een allesomvattende visuele taal voor een van de grootste broadcast events in de wereld. Het ontwerp straalt actie, rivaliteit en entertainment uit. Uiteindelijk is dat de kern van IPL: entertainment. Een jaarlijks hoogtepunt voor cricketfans over de hele wereld."

 

www.grit.network
www.addikt.tv
www.dogandpony.nl
www.iplt20.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.