Marketing Report
Nederlander kiest webshop uit op reviews, Belg op prijs

Nederlander kiest webshop uit op reviews, Belg op prijs

Nederlanders bepalen hun keuze voor een webwinkel vooral op basis van de reviews. Belgische consumenten kijken juist meer naar de laagste prijs. Dat blijkt uit een poll van Trustpilot onder 2500 online shoppers.

Ruim 40 procent van de Nederlandse respondenten vindt de aanwezigheid van reviews het belangrijkst. Het Belgische winkelend publiek hecht minder waarde daaraan. Van de Belgen geeft 35 procent aan dat prijs het belangrijkst is, tegenover 28 procent die zegt reviews belangrijk te vinden.

Chris van Dongen, salesmanager Benelux van Trustpilot: “Het feit dat klanten groot belang aan de mening van anderen hechten bij het doen van hun aankopen, maakt het ook essentieel voor online retailers om daar goed op in te spelen. In Nederland is de gebruikersbeoordeling al niet meer weg te denken uit het aankoopproces. In België zien we dat nu dezelfde kant op gaan."

Als positieve reviews getoond worden bij een webshop, is men veel vaker geneigd daar een aankoop te doen. Voor Nederlanders geldt dit voor 81 procent van de respondenten, in België voor 77 procent. Ook een keurmerk helpt. Bijna 63 procent van de Nederlandse consumenten koopt eerder bij een winkel die bijvoorbeeld een Thuiswinkel-waarborg heeft. Van Belgische shoppers geeft 41 procent aan eerder te kopen bij een winkel met een label voor veilig online winkelen.

In zowel Nederland als België vinden consumenten het belangrijk om meerdere webshops te vergelijken voor ze overgaan tot een aankoop. Ruim een kwart van de mensen bezoekt daarbij meer dan vijf webwinkels.

nl.trustpilot.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief