Marketing Report
N=5 creëert reclame Madurodam: Nederland op z'n grootst

N=5 creëert reclame Madurodam: Nederland op z'n grootst

Ook dit jaar rekent Madurodam in haar commercial af met de hardnekkige vooroordelen die Nederlanders hebben over hun eigen land, zoals: we stellen (internationaal) gezien niets voor, en; we winnen nooit wat. Ons kleine landje is namelijk vele malen groter dan we zelf vaak denken. In sneltreinvaart brengt Madurodam aan de hand van talloze prestaties van Nederlandse wereldveroveraars in beeld dat ons land groot, groter, grootst is. 

Met haar commercial Nederland op z’n grootst laat het Haagse themapark opnieuw zien dat Nederland letterlijk en figuurlijk een stuk groter is dan we allemaal denken. Door onze rijke historie, onze verworven vrijheden en onze handelsgeest. Met onze tulpen, dj’s en onze kennis en kunde op het gebied van watermanagement is ons land wereldwijd nummer één. Maar ook op sportief niveau hebben we het afgelopen jaar laten zien dat we ertoe doen. Nieuwe fragmenten in de commercial zijn dan ook de glorieuze overwinningen van sporters Rico Verhoeven, Esmee Visser, Tom Dumoulin, Michael van Gerwen en natuurlijk de Oranje Leeuwinnen.

Symbool voor grote verhalen van Nederland

Madurodam staat al 66 jaar symbool voor de grote verhalen van Nederland. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog stond het populaire Haagse themapark symbool voor een land dat zich weer oprichtte, en zowel in het groot als in het klein nieuwe steden bouwde, spoorlijnen en snelwegen aanlegde, en zelfs een hypermodern vliegveld. Dit allemaal ter verhoging van het collectiviteitsgevoel in Nederland, een zaak van nationaal belang.

Tot op de dag van vandaag vertelt Madurodam nog steeds de grote verhalen van Nederland vertelt. Zodat we onszelf meer verbonden voelen met ons land en met elkaar. Aan de honderden miniaturen zijn inmiddels tientallen doe-dingen en (water-)spellen toegevoegd en het park bouwt aan inmiddels de vijfde indoorattractie: de Waterwolf. Een zinderende en spectaculaire show die de bezoekers, op werkelijke grootte, laat beleven hoe de Nederlanders op een ogenschijnlijk onmogelijke plek van water land maakten: de drooglegging van het immense Haarlemmermeer door de bouw van ’s werelds grootste stoommachine. 

Dat Madurodam 66 jaar na dato ook door Nederlandse gezinnen als een verrassend en eigentijds themapark wordt gezien bleek al eerder dit jaar: Madurodam steeg van plek 28 naar plek 22 in de Top 50 Populairste Dagattracties van Nederland. Het park mocht in 2018 723.453 bezoekers ontvangen, waarvan zo’n 70 procent afkomstig uit Nederland.

De reclame is nog tot en met te zien op onder meer de RTL-zenders en NPO3 en loopt tot en met 26 augustus. Voor de ontwikkeling en creatie ervan werkte Madurodam samen met het reclamebureau N=5.

Credits:

Creatie: Tim de Waard, Daniel Samama | Strategie: Niels Pel | Account: Judith Lavalette | Productie N=5: Lotte de Rooij | Productiemaatschappij: DPPLR | Regisseur: Nils Vleugels | Editor: Marc Bechtold | Postproduction: DPPLR | Geluid: KlevR Sounddesign | Media: PHD Netherlands | Verantwoordelijk bij klant: Yvette Nieboer, Ludmilla Molina

www.madurodam.nl
www.nis5.nl


Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief