Marketing Report
Marketing Sciences en Sanoma winnen AMMA

Marketing Sciences en Sanoma winnen AMMA

IPG’s dataclub, Marketing Sciences heeft in samenwerking met Sanoma de prestigieuze AMMA Award voor Beste media research, met Trusted Brands, Trusted Ads gewonnen.

Dit onderzoek geeft inzicht in het consumentenvertrouwen in mediaplatforms en de invloed daarvan op reclame-effecten. Het onderzoek is zeer relevant in een wereld vol fake nieuws, Russische trollen, fake followers, ad fraud en het Facebook schandaal rond Cambridge Analytica.

Afnemend vertrouwen in media, politiek en bedrijfsleven is een veel besproken onderwerp. De resultaten van het onderzoek over trusted brands bieden handvatten voor campagne- en mediastrategieën.

Een uitkomst is onder andere dat reclame op websites die zeer betrouwbaar worden geacht hoger scoren op de KPI merkvoorkeur en koopintentie voor de adverteerder. Het is dus aan te raden dat adverteerders de voorkeur geven aan als betrouwbaar gepercipieerde mediaplatforms.

Kees Wilbrink, Commercial Director bij Sanoma:  “Ik ben heel trots op het team van Sanoma en IPG Mediabrands dat samen al langere tijd werkt aan dit onderzoek dat steeds verdiept wordt. De resultaten zijn er naar: er is aangetoond wat iedere marketeer wel voelt, maar niet zichtbaar is in de (te) veel gebruikte digitale KPI’s, zoals sec viewability of clickrate. Context van de advertentieboodschap is van groot belang: adverteren in een vertrouwde mediaomgeving verhoogt het advertentie-effect. Na het winnen van de internationale FIPP award is deze AMMA een bevestiging van het goede werk van de betrokken onderzoekers. Ik wil dan ook iedereen danken die met zoveel passie en vakmanschap aan deze onderzoeken gewerkt heeft.” 

Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer van IPG Mediabrands: “Het onderzoek heeft ervoor gezorgd dat nu in NOM DGM de optie bestaat om ‘gepercipieerd vertrouwen’ mee te wegen in de titelselectie voor mediaprofessionals. Uiteraard is vertrouwen een breder topic waarbij ook het bestrijden van online fraude steeds belangrijker wordt voor adverteerders. Unilever heeft hierbij bijvoorbeeld stappen gezet om alleen met trusted publishers zaken te doen. Daarnaast raden wij onze klanten aan met verificatiepartijen als Moat, IAS en Double Verify te meten in hoeverre campagnes op de juiste, zichtbare en legitieme domeinen worden geserveerd. Niet voor niets hebben wij met ons Digital bureau Reprise hiervoor onze InVision methodiek recentelijk gelanceerd.”

www.ipgmediabrands.com
www.sanoma.nl
www.mwg.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief