[Kijkcijfers] Talpa TV groeit (+3%); RTL (-10%) en NPO (-6%) krimpen

[Kijkcijfers] Talpa TV groeit (+3%); RTL (-10%) en NPO (-6%) krimpen

09-04-2018 19:09:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5958 | Tags:

De kijktijd bevindt zich sinds een halfjaar in een interessante periode. Na jarenlang te zijn gedaald, steeg de kijktijd in de afgelopen 7 maanden 3 keer. In maart daalde de kijktijd maar de daling was minimaal: 3 minuten eraf tot 182 minuten. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was 198 minuten - dat is inclusief video on demand anders dan uitgesteld kijken in de eerste 6 dagen na uitzending. Dit was 2 minuten meer dan in maart 2017.

Talpa Network heeft ambitie, wat onder meer goed is te merken op de radio- en televisietransfermarkt.

Het marktaandeel van de televisiezenders van Talpa TV steeg in maart met 2,8 procent tot 18,4 procent. Het marktaandeel van RTL daalde met 9,8 procent, het marktaandeel van NPO daalde met 6,1 procent.

Talpa TV ligt nog steeds achter op RTL maar is de achterstand sinds winter 2013/2014 gestaag aan het inlopen. Nog steeds staan er niet heel veel Talpa TV programma's in top van de dagelijkse kijkcijfers top-25 maar steeds meer Tapla TV programma's weten scores rond de 500.000 kijkers te realiseren.

En dan nog even aandacht voor de trend waar niemand aandacht voor heeft. Hoe kan het dat Talpa TV 3 procent groeit en dat tegelijkertijd RTL en NPO 10 en 6 procent krimpen? Dat kan alleen als het gezamenlijk marktaandeel van de grote drie krimpt en dat is ook zo en al een flinke tijd aan de hand. NPO, RTL en Talpa TV hadden in maart 2018 een gezamenlijk marktaandeel van 79,2 procent. In maart 2017 was dat nog 83,8 procent.

De niche groeit dus laten we daar dan even kijken. Een setje van de grootste spelers in grafiekvorm laat zien, dat er bij hen helemaal geen spectaculaire groei zit. Discovery Network had in 2017 wel een goede zomer maar presteerde daana niet beter dan daarvoor. Bij Be Viacom werd het de afgelopen maanden wat minder, Ziggo Sport drijft volledig op Max Verstappen en bij Fox en Disney is de trend dalend.

Als we verder speuren in de niche vinden we niet snel een antwoord. In maart 2018 zit een beetje effect bij het verrassend sterke BBC First Holland, dat een marktaandeel scoort van 1,8 procent tegen 1,1 procent in maart 2017. Verder niets schokkends: ORN TV blijft op 1,2 procent. XITE gaat van 0,0 naar 0,2 procent, Viceland van 0,0 naar 0,1 procent en AT5 behoudt het marktaandeel van 0,0 procent.

Het wordt een wat semantische exercitie maar we moeten naar de niche van de niche voor een antwoord, waarnaar het overigens gissen is, want we komen dan uit bij de non-descripte categorie overig. Want daarin zit de groei.

Categorie overig groeide van een marktaandeel van 9,5 procent in maart 2017 tot 13,1 procent in maart 2018, een groei van niet minder dan 38 procent - een explosie van het marktaandeel die de niche van de niche bijna even groot maakt als Talpa TV.

Wat hier precies aan de hand is, kan niet uit de SKO cijfers worden afgeleid maar ik geef het mijn best shot.

De Nederlandse samenleving internationaliseert in rap tempo. Dat betreft niet alleen niet-westerse allochtonen zoals vluchtelingen die naar Nederland komen maar ook westerse allochtonen die hier komen werken. De internationale toeristenstroom naar met name Amsterdam groeit sterk en de steeds hoger opgeleide bevolking spreekt steeds meer en beter Engels - ook buiten het domein van de universiteiten.

Grote groei in de niche van de niche zou - mocht het waar zijn - worden verklaard door groei van zenders als CNN en BBC en televisiezenders uit landen als Duitsland, België, Polen, Turkije en Marokko.


11 april 2018 | Aanvulling

Naar aanleiding van mijn best shot, werd ik gebeld door iemand van Screenforce. Dat de categorie overig inderdaad sterk groeit maar dat er in die categorie geen lineaire televisiezenders zitten. Het gaat om on demand televisie. Die wordt toch apart genoemd, bracht ik er tegenin en daar is waar het ingewikkeld wordt. Het heeft vooral te maken met wat je als televisiekijken definieert en op welk apparaat je dat doet. Binnenkort zal er op onze platformen over dit fenomeen worden gepubliceerd.

www.kijkonderzoek.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie