Marketing Report
KPN kiest Achtung! mcgarrybowen als reclamebureau

KPN kiest Achtung! mcgarrybowen als reclamebureau

KPN heeft Achtung! mcgarrybowen verkozen als reclamebureau. Dit hebben KPN en Achtung! mcgarrybowen bevestigd na een bureau-oriëntatie die in april 2019 startte. De samenwerking gaat per direct in, zo bevestigt KPN. Het gaat om nagenoeg alle reclame-uitingen die KPN voor haar merk doet voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.

KPN kondigde begin dit jaar haar merkenstrategie te wijzigen en te concentreren op het merk KPN. Telfort is daarbij per 1 mei 2019 verdwenen; XS4all zou in de loop van 2020 verdwijnen. Door die veranderende strategie is een merkorientatie gedaan waarbij het grootste telecommunicatiebedrijf van Nederland afscheid neemt van het bureau N=5.

De bureau-oriëntatie is gedaan met een drietal bureaus om vanuit briefing, inhoudsessies en concept presentatie te komen tot een lead agency voor merk en campagneconcept. Na een traject met  Wolff Olins om te komen tot een aangescherpte merkstrategie is er besloten om ook de Voel je vrij campagne en communicatiestrategie tegen het licht te houden. Het traject is verder begeleid door Bianca Driessen en extern onafhankelijk adviseur Peter van Leeuwen.

Yvette Belt-Beekman, directeur marketingcommunicatie: "Als gevolg van de nieuwe strategie waarbij KPN heeft gekozen om alle focus te leggen op het KPN-merk, is besloten om de huidige merkpositionering maar ook het merkconcept, de communicatiestrategie en de daarbij behorende campagne aanpak opnieuw tegen het licht te houden. Om dit grondig te doen, is besloten om ons te heroriënteren op de lead agency voor merk en campagneconcept."

Dick Buschman van Achtung! mcgarrybowen: De afgelopen weken hebben we een enorme klik gevoeld met het team van KPN. We hebben goede inhoudelijke discussies kunnen voeren en een sterk strategisch en creatief sturend merkidee gevonden. We willen de sterke basis die KPN in de Nederlandse samenleving heeft verworven verder uitbouwen.’

Onlangs won KPN nog een rechtszaak naar aanleiding van de campagneclaim Beter Netwerk die T-Mobile had aangespannen. Dit was een campagne die KPN met N=5 had ontwikkeld. Mindshare blijft actief als mediabureau. Hoe Achtung! mcgarrybowen zich zal positioneren is nog niet duidelijk, anders dan als sterk mediamerk die geworteld is in de Nederlandse maatschappij. Achtung! mcgarrybowen is onderdeel van Dentsu Aegis Network.

www.overons.kpn
www.achtung.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief