Marketing Report
KLM adviseert klanten via Amazon Alexa

KLM adviseert klanten via Amazon Alexa

KLM lanceert een inspiratieservice op de slimme speaker Amazon Alexa. In een gesprek met KLM’s bot krijgen klanten advies over reisbestemmingen. Hierbij worden beeld en gesproken tekst gecombineerd en krijgt de gebruiker direct de prijs van het vliegticket te horen.

Alle Alexa-gebruikers kunnen spraakgestuurd op zoek gaan naar de meest geschikte KLM-bestemming. KLM’s Travel Guide geeft inspiratie en een persoonlijk advies op basis van de vluchtduur, budget, reisdata en thema’s als stedenreis of strand. KLM geeft vervolgens de bestemmingen die hier het beste bij passen, inclusief de prijs van het vliegticket en een korte beschrijving. Deze KLM-service werkt op alle speakers met Alexa als besturingssysteem, met of zonder beeldscherm. Alexa is nog niet in het Nederlands beschikbaar, vandaar dat de service Engelstalig is.

Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital van Air France-KLM: "KLM wil zijn waar de klant is. Een kwart van de Amerikaanse huishoudens heeft inmiddels een smart speaker in huis. Amazon is een belangrijke speler op het gebied van voice, ook buiten de VS. Het is voor ons dan ook een logische stap om ook voor Amazon Alexa een voice-toepassing te ontwikkelen."

Eerder lanceerde KLM op de Google Home de reisgids, die helpt bij het vinden van een passende reisbestemming en de vertrekplanner, die de klant laat weten wanneer het tijd is om naar Schiphol te vertrekken. Ook kunnen klanten via de Google Home vluchten zoeken en boeken en persoonlijk advies inwinnen over wat ze het beste kunnen inpakken, op basis van de KLM-bestemming, de duur van de reis en de weersvoorspelling ter plaatse.

www.klm.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief