Jumbo komt met duurzamere sapflessen

Jumbo komt met duurzamere sapflessen

17-06-2019 10:07:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 556 | Tags:

Jumbo stapt over op het gebruik van duurzamere flessen voor alle verse sappen. Als eerste verschijnt in de week van 17 juni 2019 de 1-literfles verse sinaasappelsap in het Jumbo schap met deze milieuvriendelijke verpakking. Daarna volgen alle andere maten verse sappen, inclusief die van het La Place-huismerk.

In totaal gaat het om flessen van 75 verschillende producten. De nieuwe 1-literfles bestaat voor driekwart uit gerecycled plastic, RPET, en voor een kwart uit recyclebaar biobased plastic. De flessendop is gemaakt van 100 procent transparant HDPE, een recyclebare plasticsoort. De maatregel betekent een besparing van ca. 100.000 kilo nieuw plastic per jaar.

Olaf de Boer, commercieel directeur van Jumbo: “We begrijpen de zorg over de toename van plastic afval. Daar willen we bij Jumbo wat aan doen. Daarom werken we stapsgewijs toe naar minder en betere verpakkingen. De overstap op deze duurzamere flessen maakt hierin een belangrijk verschil, want onze verse sappen zijn populair bij onze klanten. Met de ‘nieuwe’ flessen behouden we het gebruiksgemak voor de klant en smaakt het product nog steeds net zo lekker, terwijl we ervoor zorgen dat er minder plastic voor eenmalig gebruik in omloop is. Dat is pure winst!”

Materiaalgebruik

Het RPET-materiaal waaruit de nieuwe flessen voor driekwart zijn gemaakt, is afkomstig van gerecycled plastic en kan daarna opnieuw worden gebruikt om bijvoorbeeld voedsel te verpakken. Het overige deel is gemaakt van plantaardig, biobased plastic, veelal gemaakt van hernieuwbare, natuurlijke hulpbronnen zoals suikerrietafval. Ook dit materiaal is recyclebaar.

Kleinere plastic voetafdruk

De nieuwe maatregel maakt deel uit van een reeks acties die Jumbo onderneemt om het gebruik van verpakkingsmaterialen terug te dringen en met name de plastic voetafdruk te verkleinen. Jumbo heeft zich gecommitteerd om vóór 2025 de hoeveelheid verpakkingsmateriaal met 20 procent terug te brengen en 95 procent van het resterende materiaal te vervangen door recyclebare oplossingen.

Drinkbekers

Zo onderzoekt Jumbo momenteel waar en wanneer haar klanten en medewerkers gebruik maken van drinkbekers om zo meer dan 27 miljoen drinkbekers op jaarbasis te verduurzamen, krijgen steeds meer biologische AGF-producten een natuurlijk etiket met behulp van lasertechniek en worden verschillende plastic verpakkingen verbeterd door alternatieven op basis van eenvoudig te recyclen mono-materiaal.

Jumbo brengt verslag uit over deze en andere acties op een speciale rapportagewebsite.

www.jumbo.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.