[Interview] Joris van Heukelom over MakerStreet

[Interview] Joris van Heukelom over MakerStreet

24-05-2018 12:54:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 16406 | Tags:

Joris van Heukelom was in de jaren dat hij werkte voor MTV, KPN, Sanoma en toen hij voorzitter was van het IAB een van de gezichten van de digitale revolutie. In 2011 lanceerde hij MakerStreet. Wij spreken hem.

Het lijkt een eeuwigheid geleden dat we iets van je gehoord hebben. Waar was je al die tijd?

Hahaha. Een simpel antwoord is dat ik in de luwte lekker aan het werk was. Als ik er iets dieper op in ga, had ik het ook echt nodig om het op deze wijze te doen. Eind 2011, nadat ik als chef het toenmalige Sanoma Digital goedendag had gezegd, was een aantal dingen belangrijk voor me. Ik wilde ondernemen en onderdeel zijn van een maakcultuur in plaats van een managerscultuur. Vooral dat laatste was cruciaal. Na ruim 15 jaar corporate carrière was ik letterlijk leeg geluld. Niet klaar met werken, geen burn out of ander vreselijk obstakel, maar gewoon klaar met het oeverloze gezwets met als primaire doel zichzelf in stand te houden. Het corporate leven.

Conclusie: klaar voor heel wat anders dus. En daar paste de luwte voor een tijdje prima bij. Luwte betekent trouwens niet dat je niets doet. Integendeel. Je toetert gewoon wat minder over wat je doet. Het werkte haast medicinaal. Dat tijdje is inderdaad meer dan 5 jaar geworden.

Hoe is MakerStreet begonnen?

De basis van MakerStreet bestond reeds en was een technologieclub en een designbureau, Techtribe en Resoluut. Daarnaast brachten toeval en investeringsdrift een aantal mensen samen. Daar was ik er gelukkig dus één van. Wat ons bond, en nog steeds bindt, is ondernemerschap, het geloof dat je een grote structuur niet-hiërarchisch dus anders dan een corporate kan inrichten en de passie voor het maakvak.  Het was toen, in 2011, dat we de naam MakerStreet hebben bedacht. De rest is geschiedenis. We zijn van 3 bedrijven naar 18 ondernemingen gegroeid, van 32 mensen binnen het netwerk naar 243 en van 5 ondernemers naar 21. En van een hele leuke knutselvilla aan het Vondelpark naar een grote mensen-pand op de grens van de Zuid-as in combinatie met 3 aparte specialistische locaties in Amsterdam.

Kun jij MakerStreet uitleggen?

MakerStreet is een netwerk van ondernemers en ondernemingen rondom en op basis van de digitale veranderende wereld. We maken producten en diensten voor onze klanten en leveren hen topmensen. Onlangs hebben we ook geïnvesteerd in digitale campagnebedrijven, dat is nieuw voor ons. De bedrijven binnen het netwerk hebben vrijwel allemaal een transformatief DNA en verzamelen specialisten binnen hun vakgebied. Dit kan gaan om usability experts, front end developers, designers, growth engineers, et cetera. Naast het feit dat het veranderaars en ondernemers zijn, zijn de mensen binnen het netwerk ook allen Makers.

De bedrijven binnen MakerStreet werken dus aan de diensten en producten van hun klanten. Heel wat klanten hebben zelfs een deel van wat ze vroeger R&D zouden hebben genoemd bij ons neergelegd. Dit alles beschrijft vrij helder de output van het netwerk. De specifieke rol van MakerStreet is dat we dit netwerk faciliteren. We organiseren dus op de meest laagdrempelige manier ondernemerschap voor ondernemers in de dop. Hierdoor, en vooral ook door de maakfocus, kunnen ondernemers zich volledig richten op de beste oplossingen voor hun opdrachtgevers.

Welke ondernemers kunnen zich bij MakerStreet aansluiten en welke niet?

Hier is onmogelijk hier een one size fits all-antwoord op te geven. Sommige ondernemers binnen het netwerk hadden reeds een ondernemende achtergrond, anderen kwamen instromen vanaf een corporate en weer anderen waren eerst werknemer bij een bestaand bedrijf binnen het MakerStreet-netwerk. De maakcompetentie en het transformatieve DNA, die ik eerder noemde, staan tot op heden erg centraal. En er moet natuurlijk ruimte zijn voor groei, zowel zakelijk als persoonlijk.

Verder moet de ondernemer ook en wellicht vooral een scherp beeld hebben van wat hij of zij zou willen realiseren. Je stapt namelijk niet in een voorgekauwde baan. Je stapt in de door jezelf bedachte toekomstdroom. En bij het zetten van deze stap moet je natuurlijk bereid zijn een paar keer hard op je snavel te gaan. Anders leren we niks met z’n allen, en dat zou zonde zijn. Ik denk dat hier meteen de schoonheid van ondernemerschap vervat zit.

Wat willen klanten van jullie?

Op deze vraag zijn veel antwoorden mogelijk, dus laat ik het puntig houden. Een deel van de opdrachten die binnen het netwerk vallen, heeft als doel de business van de klant te verbeteren of aan te scherpen door een of andere technologische toepassing. Een ander deel gaat echt om het definiëren van nieuwe business, deze te vinden en dan ook echt te gaan maken, en een derde stroom is wat ik noem het uitvindersloket. Huidige bestaande technologieën combineren en ermee spreekwoordelijk knutselen om te kijken of er waarde voor de klant in zit.

Wat zijn de belangrijkste innovaties van 2018?

De tijd van de grote nieuwigheden die op zichzelf staand een disruptief effect hadden in de maatschappij is voorbij. Of die nieuwigheden zijn voorspelbaar geworden. Dat betekent niet dat we een tijdperk van stilstand tegemoet treden. Integendeel. Maar het zit nu veel meer in de toepassing en combinatie ervan. Daar wordt de snelheid nu gemaakt. Je kan oeverloos roeptoeteren over bijvoorbeeld de blockchain, AI, of robotisering maar het gaat erom wat je ermee gaat doen.

Wat ga je maken zodat mensen of organisaties ervan gebruik gaan maken en je er als organisatie waarde mee opbouwt, je ook letterlijk geld maakt?

Als je me vraagt wat wel nieuw is, dan hebben zogeheten gemixte realiteiten of blended realities mijn bovenmatige aandacht. Daar waar de toepassing van technologie het leven van de mens simpeler of leuker maakt of zelfs beïnvloedt zonder irritant dominant aanwezig te zijn. Als het ware geconvergeerd met het menselijk leven en lichaam. Want de onderliggende ontwikkeling die veel belangrijker is, is namelijk de stroming die ik ‘terug naar de mens’ noem. Over 10 jaar zullen we terugkijken naar dit tijdperk met een gevoel van triestigheid omdat we zoveel van onze schaarse aandacht aan nepnieuws en social crap hebben gegeven. Zonde.

Wat zijn de ambities met MakerStreet?

Verbreding en verdieping van het netwerk. Daarom stoppen onze gesprekken met ondernemers (in spe) nooit.

www.makerstreet.nl

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie